Mentos Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 Merker at det er noen tannhjul som kommer borti hverandre på overgangen fra 1 til 2 gir, og noengang fra 2 til 3 gir også. Ikke særlig bra, så lurer på om clutchen kanskje er på vei til å si takk for seg. Problemet er altså at jeg kjenner at det romsterer rundt i girkassa når jeg girer. Da tenker jeg: ny lamellplate til clutchen. Riktig tankegang? Skal som alltid fixe det sjøl, lurte derfor på om noen har noen tips om clutchoverhaling å komme med. Oy, før du trykker reply: skal du slenge dritt så gå et annet sted. Og nei, jeg kommer ikke til å vrake bilen min pg.a girkassa (og nei, skal ikke sette inn ny girkasse heller). Capiche? Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 om du har vanskelig for å sette den i gir..å den skrapinga du hører..det er fordi du har trykt clutchn å giret før den har rukket å koble heilt ut..den er nok gåen clutchn ja.. (mener dette var rett iallefall) Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet Oktober 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 hører ingen skraping, men kjenner i girstanga at tannhjul møter tannhjul før tannhjul skal møte tannhjul for å si det sånn :) Clutchen vandrer også ganske langt.. får stramme den neste gang jeg er hjemme. Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet Oktober 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2004 skjønner hva du mener, jeg har samme problemet på fordn min....:( Siter VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jva Skrevet Oktober 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2004 identisk problem jeg og... det er kjipt... Siter Å tenke seg om før man prater, er som å tørke seg i ræven før man driter! :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Oktober 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2004 hey! vet ikke helt hva som er probleme ditt, men du kan teste clutchen ved å hive på håndbrekket og sette den i første gir. slipp clutchen forsiktig ut.... da skall motoren dø.. gjør den ikke det så er clutchen røken =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet Oktober 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2004 men.. err, skyt meg om jeg tar feil - men hvis clutchen er skikkelig busted, så burde det vel være klin umulig å gire? Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Oktober 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2004 Originally posted by Mentos men.. err, skyt meg om jeg tar feil - men hvis clutchen er skikkelig busted, så burde det vel være klin umulig å gire? *PANG* Klart det er muligt og gire uten og clutche.. Bare du klare og samstemme motor turtallet og drivverkturtallet, da blir den nermest sugt inn i gir... (du gjør dermed det samme som clutchen gjør, bare at du samkjøre motor turtallet, isteden for å la synk.'ene samkjøre det) :D :D *hehe* Men sånn seriøst sett, så sliter du nok med i hele tatt og starte bilen vist du ikkje klare og sleppe av clutchen fra fykehjulet. ;) Sjønt, det virket som det ble nevnt 2 symptomer her.. Røken clutch utløsnings mekansime.. (clutchwire? eventuellt hydraulikk lekasje? <- vist du har det) Eller slitt clutch, der clutch lamellene ikkje lenger klare og "bite tak" i svinghjulet! (eventuellt olje lekasje inn til clutchen..) Nei..! Ikkje vet eg..! Godt eg ikkje er bilmekaniker.. Slepper og slite med sånne problemer hver dag.!! (eller annenhverdag!?:D) Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Hvis clutchen er gåen så vil den slure og ikke bli vrien å få i gir(unntak finnes seff....), det som bør gjøres er en justering av clutchwiren. MR_Simba : åssen Ford, disse har ofte automatisk justering, som betjenes ved å løfte pedalen opp over. Sjekk også ev. hydraulisk clutchoverforing, luft eller gåene sylindrer. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Originally posted by Mentos Merker at det er noen tannhjul som kommer borti hverandre på overgangen fra 1 til 2 gir, og noengang fra 2 til 3 gir også. Ikke særlig bra, så lurer på om clutchen kanskje er på vei til å si takk for seg. Problemet er altså at jeg kjenner at det romsterer rundt i girkassa når jeg girer. Da tenker jeg: ny lamellplate til clutchen. Riktig tankegang? Skal som alltid fixe det sjøl, lurte derfor på om noen har noen tips om clutchoverhaling å komme med. Oy, før du trykker reply: skal du slenge dritt så gå et annet sted. Og nei, jeg kommer ikke til å vrake bilen min pg.a girkassa (og nei, skal ikke sette inn ny girkasse heller). Capiche? Nu har det seg jo slik at alle tanhjulene i girkassa stå jo i ro sideveis dem går jo kunn rundt i girkassa. har aldri hørt om en bil som er nyere en 70mod som har gir hasse hvor tannhjul flytter seg ved giring. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Dårlige synchroringer kanskje? Det vil jo gi skrapelyd ved giring opp/ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg