Gå til innhold

Til dere som jobber i Oslo sentrum som kjører gjennom Alnabru!

Ranger emnet


Rage

Anbefalte innlegg

Originally posted by Rage

 

Egentlig så handlet dette om at jeg informerte folk om at de ikke skulle bruke kollektivfeltet på vei inn mot sentrum fra Alnabru siden, pga politiet står der... :P

 

Hei.

 

Jepp, det er riktig. Men så ble det en fin diskusjon, som mange har engasjert seg i. Bra !

 

Skal poste litt senere om hva jeg mener, men må få unna noe på jobben først. Blir spennende å se hva Erikoo og Jens poster.

 

Hva jeg tenkte etter posten til beamer-styling :

 

"legga parketten sjelv, det klarar han aldri av" - Ref ingeniøren.:roll: :roll: :roll: :roll:

 

Edit: Noen her på jobben mener jeg ser slik ut i trafikken...

 

donald.JPG

 

(beklager litt ut av fokus)

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jada, et forum er til for å diskutere på, og dette ble jo en bra diskusjon til slutt :)

Keep it going. Var en liten spøk det siste innlegget mitt.

Er enig i mye av dette, men noe jeg aldri klarer å fatte er at folk utsetter andre for fare, og viser NULL hensyn ofte om morningen. Her gjelder regelen: "MEG MEG OG ER DET NOE ANNET; ER DET OGSÅ MEG!" for mange. Ingen som husker det helt grunnleggende man lærte på teorikurset når man tok lappen, alle husker vel "HAV: Hensynsfull - Aktpågivende og Varsom" ? ;)

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rage

Er enig i mye av dette, men noe jeg aldri klarer å fatte er at folk utsetter andre for fare, og viser NULL hensyn ofte om morningen. Her gjelder regelen: "MEG MEG OG ER DET NOE ANNET; ER DET OGSÅ MEG!" for mange. Ingen som husker det helt grunnleggende man lærte på teorikurset når man tok lappen, alle husker vel "HAV: Hensynsfull - Aktpågivende og Varsom" ? ;)

 

 

Så vanvittig enig :) Alt for mange som bare presser seg frem., og sniker der de har mulighet for det. Tenk om alle skulle gjort det? Har ikke lyst til å tenke på konsekvensene av det. Hadde alle kjørt hensynsfullt og fulgt med i trafikken, hadde verden vært et bedre sted å leve :)

 

Heldigvis er det sånne folk som oftest kjører av veien, krasjer, bulker osv. Så i lengden lønner det seg å kjøre skikkelig.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

 

 

Så vanvittig enig :) Alt for mange som bare presser seg frem., og sniker der de har mulighet for det. Tenk om alle skulle gjort det? Har ikke lyst til å tenke på konsekvensene av det. Hadde alle kjørt hensynsfullt og fulgt med i trafikken, hadde verden vært et bedre sted å leve :)

 

Heldigvis er det sånne folk som oftest kjører av veien, krasjer, bulker osv. Så i lengden lønner det seg å kjøre skikkelig.

 

Hadde alle kjørt sånn, hadde det vel endt med at ingen kunne kjøre til slutt, kjenner jeg dette nazi landet riktig?

"Siste nytt i VG: Totaltkjøreforbud i Oslo sentrum...."

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw-styling

Må man virkelig være ingeniør for å skjønne dette?

 

Hilsen ingeniør.

 

Er ingeniør selv. hehe.

 

Men vær obs på at jeg snakker generelt ang fletting og feltbruk.

Det er noen steder man utvikler 'egne' løsninger, f.eks i noen rundkjøringer der man praktiserer fletting i rushen selv om det egentlig er vikeplikt for den ene parten.

Det er jo bra!

 

Men reservepoliti som blokkerer andre som vil utnytte begge feltene har jeg ingen forståelse for. Hvis man selv er usikker og ikke tør helt å bruke feltet til enden, bør man ikke hindre andre for det.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

At folk synes det er greit å snike, stiller jeg meg helt uforstående til. Men det får så være.

Noen synes jo det er greit å stjele, snike på trikken, svindle osv.

Men heldigvis ser de fleste at det er feil.

 

Helt enig. Folk som sniker har heller ikke jeg noen forståelse for.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Helt enig. Folk som sniker har heller ikke jeg noen forståelse for.

 

Enten så eier de ikke tolmodighet, som alle oss andre må finne oss i, eller så har den jævli dårlig tid. Og siste mulighet: Han\hun holder på å drite i buksa.

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw-styling

Må man virkelig være ingeniør for å skjønne dette?

 

Hilsen ingeniør.

 

Nei. Jeg skjønner innholdet ditt, men dette funker ikke i praksis.

Et eksempel som er bra er f.eks ved innsnevringen ved fotoboksen på Svartskog ( E6 sørover ). Hvis det er rush, og høy trafikktetthet vil det gli best med max fletting. Jeg brukte et eksempel tidligere, da jeg kjørte forbi en enorm kø på kanskje 400m-500. Da var det nesten ingen billister som brukte venstre feltet. Hvis dette hadde fortsatt, så hadde det tilslutt stått ved avkjøringen til Sofiemyr. Ja nemlig. Selvom det ikke var biler som brukte venstrefeltet ble køen i høyre bare større og større...

 

Det samme gjelder for så vidt E6 ved Mortensrud når det var 2-felts. Ofte startet ståa i Skullerudbakken, og hvis alle hadde fulgt "riktig" fil fra Lambertseter ville køen endt opp der borte.

I teorien har du rett, men i praksis funker det ikke. Det er min mening...

 

Og det at mange blllister er egoistiske og lite hensynsfulle kommer vel fra menneskets dype natur, som er egoistisk og innehar et sterkt overlevelsesinstinkt. Selvsagt er det uheldig at dette gir utslag i trafikken, men vi er da bare mennesker - ikke maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat opp mot svartskog er det helt jævli til tider med sånne "privat-konstabler" som tror de har rett til å sperre venstre-fila. Men ikke noe problem egentlig, bare gjør som meg og en kollega gjorde: køen starta ganske langt nede i bakken, og det var en tulling i en norsk-regga trailer som lå halveis over i venstrefila for å sperre, en kjapp tlf til politiet (til alt hell hadde de en bil rett i nærheten). De kom fra tusenfryd tydeligvis, for da vi etter ca 12-13 min kom opp til rasteplassen så stod de der og vinka inn traileren. mens vi lå bak traileren så hadde vi filma oppførselen til trailer-sjåføren. så vi svingte av etter traileren inn på plassen og lot politiet få se filmen, og han var ikke akkurat særlig fornøyd med det han så nei: ikke nok med å sperre men når det da kom en bil i en del høyere hastighet en det køen fløt i, så la den hora av trailersjåfør seg brått ut og pressa bilen over i motsatt kjørefelt?!?! (han la seg først ut når bilen var på vei forbi han) Trenger jeg å si at denne trailer-sjåføren fikk lappen beslaglagt på stedet? :D

Du får faktisk ganske høye forelegg for å hindre trafikken ved å sperre venstrefeltet, de kan også bruke det mot dere at dere skaper farlige situasjoner for medtraffikanter.

 

Så til dere verdensmestere, "leke-konstabler" og ingeniører: Det er faktisk DERE som bryter loven... ;) Politiet har hatt kontroller på dette før og kommer helt sikkert til å ha det igjen, nå som det har helikopter som letter slike kontroller, og da håper jeg at dere blir huka inn og får forklart loven av lovens lange arm, samt at dere må sponse julebordet dems, som takk for hjelpen med å skape mer kø. ;)

-91 Toyota Celica 2.0 Gti

 

x -89 toyota carina 2.0 Gli

x -87 toyota carina 1.8 Dx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ToyotaExtreme

Du får faktisk ganske høye forelegg for å hindre trafikken ved å sperre venstrefeltet, de kan også bruke det mot dere at dere skaper farlige situasjoner for medtraffikanter.

 

 

For å sette det i perspektiv: Hva er grunnen til at det oppstår kø? Når denne traileren som du beskriver, hindrer trafikken i venstrefila (sett at det er 4-felts vei), forhindrer han/hun at innsnevringen skjer lengre bort. Det blir ikke mindre kø av den grunn, ettersom samtlige skal benytte kun ett felt lengre bort uansett.

 

 

Originally posted by ToyotaExtreme

Så til dere verdensmestere, "leke-konstabler" og ingeniører: Det er faktisk DERE som bryter loven... ;) Politiet har hatt kontroller på dette før og kommer helt sikkert til å ha det igjen, nå som det har helikopter som letter slike kontroller, og da håper jeg at dere blir huka inn og får forklart loven av lovens lange arm, samt at dere må sponse julebordet dems, som takk for hjelpen med å skape mer kø. ;)

 

Å bryte loven er å ikke innrette seg etter trafikkreglene. Når noen brøyter seg bane uten aktsomhet, defineres ikke dette lengre som verken regel eller skjønn. MED ANDRE ORD: DU SKAL SELV VIKE! Vedr. kontroller er et interessant tema. Ved innsnevringen på RV4 ved Grorud har Politiet flere ganger hatt kontroller, nettopp for å luke ut snikerne, da dette hindrer flyten i køen!

 

I forbindelse med f.eks. påskeferier, sommerferier, o.l. perioder hvor trafikken er stor, avgrenser Vegvesenet krabbefelt med kjegler der hvor det er 3-felts vei.

 

Jeg skjønner at du ikke er sivilingeniør, men det er lov å bruke cella.

Turid Laila, Pondus og Jokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår