Gå til innhold

Diesel eller bensin?

Ranger emnet

ailenrock

Anbefalte innlegg

Originally posted by Viking067

Off-topic.

Finnes ikke avgiftsfri diesel i handel.Det ble innført en såkalt CO2-avgift også på avgiftsfri diesel, og fra 1. januar i 2000? er det kommet en såkalt ”Grunnavgift” på kr. 0,20 pluss moms, som innebærer et påslag på literprisen på ca. 25 øre.

Det er det pumpen er merket med, derfor blir det kalt det. Det finnes ikke "super98" bensin heller, men det står nå det på enkelte pumper fordet om

Påint teiken??

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja takk begge deler. En dieselbil til hverdags, og en bensinbil når du bare skal kjøre fordi du har lyst;)

Har en 2004mod med 1.9TDI og en 1994mod med 2.0 turbo bensin. Er jo utrolig behagelig å kjøre dieselen, men smiler vel "litt" mer når jeg trår på gassen i bensinbilen.

Forbruk:

På langkjøring ligger bare dieselen rundt 0.2l pr mil under bensinbilen. Men i bykjøring og litt aktiv kjøring er det natt og dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

Nye Diesel motorer er bensin motorer teknologisk overlegne;

Lavt forbruk, stor ytelse og liten slitasje.

Hvis vi sammenligner riktig vil ikke diesel være så suveren. Diesel i seg selv er tragiske saker, det er turboen som gjør dette bra.

Sammenlign en turbodiesel med en bensinmotor med turbo, og resultatet blir jevnere. Riktignok er forbruket lavere, men en dieselmotor veier også endel mer. Dessuten er som nevnt registeret på en bensin mye større, mens på en diesel må man gire seg ihjel. Er ikke fryktelig moro når effekten kommer fra 1900rpm til 2500rpm...

En ting til - en moderne dieselmotor vet vi ikke så mye om enda. Den slites mye mer enn de gamle dieselene uten turbo og liten effekt. VAGs 2.5 tdi med 180hk er ikke like driftssikker som en 1.9td på 75hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som sier at diesel ikke er no greier, har dere kjørt en nyere dieselbil? fult klar over at gamle diesebiler er noe av det sureste som finns, men de nyere er HELT RÅ..senest ii går varr jeg og pappa ute å kjørte passaten, å jeg satt å GLISTE hele turen..går som et flyyy, omtil tross for at d er 180gamp, bruker den ikke mer enn 0,65 på mila på gjennosnitlig kjøring;)

Audi AS3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o for å påpeke en ting, noen sieer at diesel ikke har noe å gjøre i en gti eller noe slikt, skodia fabia rs har nå en dieslemotor under panseret..okei, det er en skodia,men skodia er henholdvis de samme bilene så audi, vw:D sååå, kanskje om noen år er det diesel soom har tatt helt over, ser iallefall sånn ut nåå, hvis vi ser på dieselutviklinga de siste åra:P

Audi AS3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FlyingVeeVee

Videre mener jeg at det ikke er noe som er best. De to drivstofftypene har svært ulike karakteristikker. Det er ikke for ingenting at alle lastebiler kjører på diesel, mens alle Ferrarier og Porscher kjører på bensin. Dessuten er det jo kjent at bensinmotorer på 500hk+ gjerne har mye mer dreiemoment enn det som sunt er. F.eks MB S65 AMG. Mercedes måtte jo bremse den fra 1200Nm til 1000Nm simpelthen fordi de ikke hadde girkasser som holdt.

Endelig en som har skjønt det....... Riktig motor til riktig bil!

Videre, rent fysisk, så kan en diesel bil aldri yte likt med en bensinmotor under like omstendigheter. Dette fordi at diesel fysisk sett er et lavverdig drivstoff i forhold til bensin. Dvs. det er mindre eksplosivt (brenner saktere). Har dere feks. noen gang sett en 2 liters dieselmotor med 500hk og 600nm? Med bensinmotorer er det i dag absolutt null problem å få frem disse tallene på en gatebil, noe man aldri vil kunne klare med med en diesel.

Eneste grunnen til at mange sier at diesel biler er raskere enn bensinbiler, er at de sammenligner diesebiler med turbo mot bensinbiler uten turbo. Og da sammenligner de også gjerne seigdrag på lave turtall, og ikke maks sprint. Noe som ikke er representativt for akselersjonen på en NA bensinmotor.

Diesel er bra for trekkkraft på lave turtall og forbruk. Ikke for maksimal akselerasjon.

Riktig motor til riktig bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ha de japse og tysker dieslene deres for dere selv, bensin er best til morro, men ingenting slår en stor turbodiesel!! Har en 04 Ram 3500 5,9TD som firmabil- den har 325hk og 816nm........ la gå at bilen veier 3,2tonn, brutalt skyv uansett. 1,4 på blandet kjøring.

Så.. moralen er vel: bensin til liten morrobil, diesel til stor hverdags/arbeidsbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rallyroger

bensin er best til morro, men ingenting slår en stor turbodiesel!! Har en 04 Ram 3500 5,9TD som firmabil- den har 325hk og 816nm........ la gå at bilen veier 3,2tonn, brutalt skyv uansett. 1,4 på blandet kjøring.

Så.. moralen er vel: bensin til liten morrobil, diesel til stor hverdags/arbeidsbil?

Helt enig i det du skriver der.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ailenrock

jegvil gjerne vite hva dere mener, diesel eller bensin?:D

Kommer veldig ann på... Dieselbiler med grei ytelse er gjerne dyrere i innkjøpt, men holder prisen greit. Skal du kjøre mye, tjener du fort inn det ekstra du må gi. Selv sparer jeg ca. 20000,- på å kjøre diesel hvert år, men hadde jeg kjørt lite, og ikke brydd meg så mye om hva det koster i drivstoff, hadde jeg sikkert kjørt bensin. MEN.. det forutsetter motor med litt størrelse. Jeg har en mb 300 TDT med 147 hk. Har også kjørt litt i 300TE med 180 hk. Begge har automat, så det er jo bare å kline til hvis en skal ha fart. Bensinmotoren går bedre, men trenger mer turtall. I min kan jeg bare lene meg tilbake, og la motoren jobbe unastrengt på lavt turtall. En diesel med mye dreiemoment er komfortabel å kjøre. Hvis man av en eller annen grunn syns det er kjempestas å røre rundt med en pinne midt i bilen og tyne max turtall ut av motoren, er sikkert bensin fint.

Jeg kjører av og til litt i damas '96 S40 2.0. Den har 11 hk mindre enn min, og er en del lettere. Sikkert kjappere 0-100, men jeg syns allikevel den er direkte slitsom. Kjører jeg i 100 på motorveien og får det litt travelt med å smette inn i ei luke, må den ned i 3. giret i forveien, ellers skjer det ingenting. Jeg er vant til å bare trå på litt, høre turtallet såvidt øke, og det akser pent inn i luka.

Så .. min mening :

Stor bensin = ok, dyrt men morro. bør ha automat.

Stor diesel = ok, går greit, billig i drift, bør ha automat.

Liten bensin = slitsomt

Liten diesel = døllt

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by X-ecutioner

Har en del å si når BMW bruker diesel i ETCC-klassen.. og de bilene gjør det jo dritbra...

nåja.. de bruker en del diesel, og gjør det greit pga. færre stopp til tanking. allikevel blir det litt dumt å sammenlikne. at noe brukes i racing spiller ingen rolle, for racing og hverdagsbruk har jo ikkno med hverandre å gjøre.

Jeg har hørt flere som mener at diesel bare er tull fordi man bruker bensin i formel1, rally, etc. :D

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking067

Off-topic.

Finnes ikke avgiftsfri diesel i handel.Det ble innført en såkalt CO2-avgift også på avgiftsfri diesel, og fra 1. januar i 2000? er det kommet en såkalt ”Grunnavgift” på kr. 0,20 pluss moms, som innebærer et påslag på literprisen på ca. 25 øre.

On-topic:

Har fått mer og mer sans for Dodge sine Ram pickuper med 5,9l Cummings diesel, 325hk og 816nm/1400rpm er herligt!

Så selges Imprezaen så blir det en slik ja :-)

Hva med nye 535D, da? 3.0 liter (ca. halvparten av usa-røklet ditt:-) ). 272 hk, 530 nm @ 1500 rpm, 560 nm @ 2000 rpm.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

Hvis vi sammenligner riktig vil ikke diesel være så suveren. Diesel i seg selv er tragiske saker, det er turboen som gjør dette bra.

Sammenlign en turbodiesel med en bensinmotor med turbo, og resultatet blir jevnere. Riktignok er forbruket lavere, men en dieselmotor veier også endel mer. Dessuten er som nevnt registeret på en bensin mye større, mens på en diesel må man gire seg ihjel. Er ikke fryktelig moro når effekten kommer fra 1900rpm til 2500rpm...

En ting til - en moderne dieselmotor vet vi ikke så mye om enda. Den slites mye mer enn de gamle dieselene uten turbo og liten effekt. VAGs 2.5 tdi med 180hk er ikke like driftssikker som en 1.9td på 75hk.

Men hvorfor MÅ man sammenlikne motorer med turbo mot hverandre,da? Diesel er et helt annet drivstoff, og derfor trenger man turbo for å få noe særlig krefter ut av en dieselbil. Med bensin er det hyggelig med turbo, men faktum er at de aller fleste biler med bensinmotor har ikke turbo, men ca. 99% av dieselbiler har turbo.

F.eks. er det nærliggende å sammenlikne min 300TDT med en 300(T)E. 147 hk vs. 180 hk, selv om ikke bensinbilen har turbo. Faktisk så ER det ingen turbobensin å sammenlikne med i samme modell.

Av dagens modeller kan man jo sammenlikne f.eks. 180 kompressor (143 hk) og 220 CDI (150 hk). 1,8 vs. 2,15 liter. Fine motorer begge to, men med hver sin karakteristikk, hvert sitt forbruk, og ikke minst hver sin innkjøpspris.

Små, moderne bensinturboer (/kompressor) begynner å bli ganske hyggelige å kjøre, også for oss som er bortskjermt med at det skjer noe når vi tråkker på, uten at vi må stitte og røre masse syltetøy for at det skal skje noe.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider