Gå til innhold

b230et 86 mod + holdbart?

Ranger emnet


LeifPer

Anbefalte innlegg

jeg har planer om å chippe, kanskje bytte kam og skru opp turbotrykket til 0.8 bar, hvor holdbart vil dette være på en b230et 86 mod?og cirka hvor mange "ærlige" hest får jeg da? har hørt at rådene er svake på disse motorene. hvis jeg tar en liten overhaling, der jeg bytter lagrer og alle simmeringer + pakninger og stempel ringer, vil motoren tåle mer da? er jo seff en fordel, men tåler motoren noe mer etter det?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEd 0,8 i trykk og ny chip, vi ldet sikkert holde FORUTSATT at bilen ikke spiker(tenningsbank).

 

Får motoren nok bensin vil det nok holde ei stund, (alt går i stykker hvis det herjes med)

 

Klart at det vil "holde" lenger med en nyoverhalt motor.....

 

Med org turbo burde vel dette gi ca 200 Hk.

 

Men uansett jeg er IKKE tilhenger av ET blokka, da jeg har kjørt i stykker to etter å ha trimmet til det "folk" sier skal holde........

 

Men prøv og feil..... Flere som sikkert sier dette vil holde leeenge...

 

 

Mvh

 

Kim

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LeifPer

hva er det som ryker da? er det blokka eller rådene? ikke mer enn 200 med chip og o.8 bar? evnt kam?

 

hei!

 

selve blokken til b230 er bedre enn b23.

I årene 1985-1987, var b230 svakere enn b23, pga. lettning av råder, samt relokasjon av rådelager.

 

Om du får tak i en 1988 eller helst 1989' ET motor, er den på alle måter bedre enn b23et.

 

Det beste er selvsagt en FT eller FK motor, fra 95'->. Men en B230ET fra 89' feks, vil duge for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

hei!

 

selve blokken til b230 er bedre enn b23.

I årene 1985-1987, var b230 svakere enn b23, pga. lettning av råder, samt relokasjon av rådelager.

 

Om du får tak i en 1988 eller helst 1989' ET motor, er den på alle måter bedre enn b23et.

 

Det beste er selvsagt en FT eller FK motor, fra 95'->. Men en B230ET fra 89' feks, vil duge for de fleste.

'

 

Bygg deg en skikkelig turbomotor med simdde stempler, råder osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

hei!

 

selve blokken til b230 er bedre enn b23.

I årene 1985-1987, var b230 svakere enn b23, pga. lettning av råder, samt relokasjon av rådelager.

 

Om du får tak i en 1988 eller helst 1989' ET motor, er den på alle måter bedre enn b23et.

 

Det beste er selvsagt en FT eller FK motor, fra 95'->. Men en B230ET fra 89' feks, vil duge for de fleste.

Nej!

 

B230ET ble aldri laget i 1989 og alle B230ET motorene har søppleveivstengene. B230FT ble forsterket litt i 1989 og kalles K-blokka. 1990 kom det en annen type FT blokk igjen også senere igjen kom den med oljespylte stempler. Men den absolut beste motoren orginalt er B23ET. Hvis man overhaler den, vektjusterer og betongfyller osv, så holder den for over 400hk, og det gjør ikke B230FT selv om den har oljespylte stempler. Svakheten på B23 er blokka, så derfor foretrekkes B230FT blokkene

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i grunnen ikke fått svar på spørsmålet mitt enda, men jeg kan utdype det litt. hvis jeg bytter lagrer, simmeringer og pakninger (asså, ikke råder eller stempler) hvor mange hest tåler den da? er det blokka eller er det rådene som sier takk for seg først? skal nemmlig handle inn et nå til helgen, men ikke hvis de ikke er noe å satse på. hvis jeg får en effekt på 220 - 230 hk så er jeg fornøyd, vil motoren/rådene tåle dette??

takker for svar så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil aldri få nok hk:) har du 220 vil du ha mer etter en uke..

grunnen til at du ikke har fått noe ordentlig svar er at kanskje det holder, kanskje ikke.. jeg tør hvertfall ikke si at det holder, men hvis motoren er i bra stand vil det nok holde en stund værtfall.. er ikke så dyrt med FT\FK blokk i sverige så når du først skal bytte motor så bytt heller til dette mener nå jeg.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier; så er det råder og staker som er det svake leddet.

Ska ldu ha som du sier 220-230 holdbare HK. Så ville jeg mye heller lagt pengene det koster for nye lager, sim ringer++++ i å få tal på ei FK/FT-blokk fra -94 og nyere. Disse holder(org for mer enn ET og er lettere og finne ennda mer holdbare deler til senere)

Som NOX skriver (var det ikke?) MYE VIL ALLTID HA MER!!!!!

 

Skal du ha 220-250 HK så må det MER til enn høyere ladetrykk og chip!!!!!

 

Sikkert fler som er enig det?!

 

Men skal du ha noe sm går utav inni helvete i 2-10 sec skru opp ladetrykk med ET og se hva som skjer.......

 

Med nok bensin går det sikekrt og skru opp en del, men når det ikke kommer nok bensin skjer det som er morsomt(For oss andre da; da kan vi vi jo si; HVA VAR DET VI SA!!!!)

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår