Gå til innhold

Hvordan koble kondensator?

Ranger emnet

anda

Anbefalte innlegg

Du skal ha seperat jord på kondensator og forsterkeren, jord skal være så kort som mulig. Pluss ledningen skal gå fra batteriet til kondensatoren også til forsterkeren, den avstanden bør være minst mulig.

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har 3 stk forsterkere. Hvordan blir dette koblet mot spilleren med tanke på signalkabler? Det er nemlig lagt opp 1 signalkabel bak i bagasjerommet mitt nå, men jeg skal ha 3 stk forsterkere. Hvordan blir det egentlig? Jeg er så grønn på bilstereo at det er flaut flushit

Ja og hvordan blir det med koblinger med de tre forsterkeren sammen med kondensatoren og batteriet? Og hvis jeg stripper bagasjerommet helt for trekk, går det an da å jorde rett ned i bagasjeromsbunnen da (rett ved forsterkeren)? Når man fester tre/spon plater i bagasjerommet. Går det an å bruke skruer da? Hvis ja, er det noen plasser som man bør være forsiktig med å kjøre skruer igjennom? Eller kanskje det mer normalt å bruke borrelås? Hmmm......dette lurer jeg på ass.

Sorry for at jeg sklidde vekk fra topic her! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by anda

kondensatorkobling.JPG

Er dette riktig?

Ellers noen tips ved installering av kondensator?

Slik skal en kondis kobles opp.

støm fra + på batteriet, så gjerne inn på en fancy strømfordeler (smak og behag det der...), en stømledn videre ut til kondis og en til forsterker. jord på kondis og forsterker skal, som C0bra sier, være seperat...altså en hver.

Hvis man har 3 stk forsterkere. Hvordan blir dette koblet mot spilleren med tanke på signalkabler? Det er nemlig lagt opp 1 signalkabel bak i bagasjerommet mitt nå, men jeg skal ha 3 stk forsterkere. Hvordan blir det egentlig?

vet ikke om dette funker eller er så lurt, men en kompis har koblet opp to forsterkere på samme signalkabel vha y-ledd. vet ikke hvorfor dette ikke skulle gå bra, så hvis noen vet hvorfor så hadde det vært greit om du ga en lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte forsterkere har såkalt "passthrough" der kan du sette i signalkabelen så sender forsterkeren signal til neste forsterker. Ellers så kan du bruke y-ledd, da på spilleren.

I min bil har jeg laget nytt bagesjerums gulv av 13mm kryssfiner. Dette har jeg bare kappet så presist at jeg må presse det ned for å få plass. På denne måten slipper jeg å skrue noe, og det sitter som støpt!

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1,3 Lancer kd

vet ikke om dette funker eller er så lurt, men en kompis har koblet opp to forsterkere på samme signalkabel vha y-ledd. vet ikke hvorfor dette ikke skulle gå bra, så hvis noen vet hvorfor så hadde det vært greit om du ga en lyd...

Man kan koble mange forsterkere sammen med Y-ledd. Dette fordi utgangsimpedansen på cdspilleren er ubetydelig og at forsterkerene sine innganger har stor inngangsimpedans. Det vil i praksis si at cdspilleren kan levere "masse" strøm mens forsterkeren bare bruker et par prosent av denne. mao kan flere forsterkere kobles i paralell med y-ledd helt til alle bruker like mye strøm som cd-spilleren kan levere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by anda

Man kan koble mange forsterkere sammen med Y-ledd. Dette fordi utgangsimpedansen på cdspilleren er ubetydelig og at forsterkerene sine innganger har stor inngangsimpedans. Det vil i praksis si at cdspilleren kan levere "masse" strøm mens forsterkeren bare bruker et par prosent av denne. mao kan flere forsterkere kobles i paralell med y-ledd helt til alle bruker like mye strøm som cd-spilleren kan levere.

Ok da tolker jeg dette med at jeg kan gjøre dette altså. 3 forsterkere vil jo da bli langt under den totale strømmen.

Men når CObra sier:

Originally posted by C0bra

Enkelte forsterkere har såkalt "passthrough" der kan du sette i signalkabelen så sender forsterkeren signal til neste forsterker. Ellers så kan du bruke y-ledd, da på spilleren.

betyr da "passthrough" altså at forsterkeren har en inn-port og en ut-port slik at jeg bare setter signalkabelen inn i inn-porten på forsterkeren, og videre derfra fra utporten til inn-porten på den neste? Noen som vet om Rockford Fosgate Punch P8004 har passthroughfunksjon? Og hvis dette ikke var på disse forsterkeren så mener altså du "anda" at det likevell går greit ved å bruke Y-ledd? Spilleren som vil bli brukt er en Pioneer DEH-P8400MP Hvis det har noe som helst å si.

Ja og hvordan klarer egentlig spilleren å skille mellom de forskjellige forsterkerne hvis de er koblet sammen da? Er det frekvens eller noe som er forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

viss du skal feste plata i bilen din kan det lønne seg å få noen til å sveise noen bolter i gulvet ditt som du kan skru fast plata i. kan lett blir rust rund skrue hull viss du skrur med skruer. dessuten må du passe godt på under så du ikke treffer bensintank og ledninger

Sant nok. Sveising av bolt var jo en måte, men håper jeg slipper dette da. Tipper jeg vil forsøke på å klare det ved hjelp ved å lage platene inkl. stoff på mm, pluss borelås, evt andre forslag som jeg fisker opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en P8004 selv, den er det passthrough på. Den har også front og rear inngang. Er forøvrig meget fornøyd med mitt eksemplar av denne forsterkeren:)

Og min er på tur i posten :D

Har jeg rett med sånn jeg spør om passthrough fungerer da CObra? Ja hva mener du med at den har front og rear inngang? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Front og rear inngang er slik at du kan ha en signalkaben fra spilleren til forsterkeren på frontinngangene på forsterkeren og en signalkabel til rear inngangene på forsterkeren. Det er jo en 4kanals forsterker, der 2av kanalene regnes som front og 2 som rear. Men det går også fint at du bruker bare en signal kabel fra spilleren til forsterkeren, og da kobler den på front inngangen. Da vil forsterkeren bruke et innebygd y-ledd slik at du får lyd i alle kanaler.

Den spilleren du har, mener jeg det er 3 utganger på. En front, en rear og en sub.

Slik jeg har koblet det så har jeg en signalkabel fra front utgangen på spilleren til front inngangen på forsterkeren, og en signalkabel fra sub utgangen på spilleren til rear inngangen på forsterkeren(bruker de to kanalene til subbene mine). På denne måten kan jeg bruke spilleren til å stille alt som har med lyd innstilinger.

På den spilleren du har, vil det med andre ord ikke være vits i å bruke noe y-ledd med mindre du skal ha mer enn 3forsterkere.

Passthrough på P8004 fungerer slik at du tar en signalkabel fra spilleren til forsterkeren, så kan du ta en signal kabel fra passthrough utgangen på P8004 til den andre forsterkeren du vil skal få signal.

Håper du forstod det..

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du forstod det..

Og det gjorde jeg faktisk (utroligt som den en måtte høres ut) ;) Takk for at du forklarte det "like explaining it to a five year old" :)

Men det kan nok godt hende at jeg trenger en Y "bak/etter" passthrough utgangen da, for det er jo ikke sikkert at de PA forsterkerne har passthrough. Mindre viktig egentlig da. Det er jo to mono forsterkere som skal stå å mate de 2 subbene. Det kule her er jo at jeg slipper å tenke på signalkabel bak, siden det nå da er allerde lagt ut. Blir kun høyttaler ledninger å tenke på nå. Hva er en god og en dårlig signalkabel da (hvis jeg sjekker at det ikke er no jallajalla kabel han forrige eieren har lagt ut). Tenkte jeg skulle bruke disse kablene da. Tror dette er gode kabler, så da må jeg jo kjøre løpet ut på alle kabler tenkte jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider