Gå til innhold

Texascom: Volvo 240 - B230 2,8 N/A

Ranger emnet


Volvo240R

Anbefalte innlegg

Detter prosjektet blir vel aldri ferdig, nye oppgraderinger skjer hele tiden....

Det hele starte for 2 år siden, da jeg kjøpte bilen, en 1987 Volvo 240 GL. Den har gjennom store endringer'

Motor: En B230K som er borret opp til 2,4L, portet topp, planet blokk, doble ventilfjærer, hvassere kam, ventiler felt opp i toppen for å ikke slå ned i stemplene, freste stempler, komp: 11,5:1. Alt er balansert sammen: stempler, råder, veivaksling, svinghjul og clutch. To doble Weber 48mm forgassere, 2,5'' grenrør. Tenningsanlegg fra A-motor. Bremset i presis bremsebenk på hjulene: 215Hk i motor og 189Hk i bakhjula, 240Nm.

Turtallsperren ligger på 7300 rpm.

Hjemmelaget karbon luftinntak. Kan lages på bestilling...

 

Bremser: De er foreløpig originale men S80 T6 bremser skal monteres i vinter.

 

Chassis: Bilstein Sport dempere foran og bak.

Lesjøfors senkefjærer (45mm).

25mm kregningsstag foran. Nylonforinger i bakstilling.

20mm godkjente spacere bak.

 

Drivverk: Nå sitter det en M47 kasse i den, den skal byttes ut med M46. Bakaksling 1031 med sperre på 110NM. Utveksling er nå 3,73 men 4,88 er bestilt.

 

Interiør: R-Sport trekk foran og bak...

 

Bilen er nylakkert med hjemmelaget styling.

 

Ellers kom jeg på tredje plass på det første Volvotreffet jeg var på med den....

 

l013.jpg

 

dd89be4e.jpg

 

Utstilling2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

liker heftig gassermotor:) "alle" har jo turbo i volvoen for tiden..

men har du brukt innmaten og toppen fra K motoren? tror ikke det er noen som har trimma den såpass noengang..

og du kan jo koste på deg et justerbart kamdrev da. Kommer litt ann på kammen, men du kan jo hente et par hk til..;)

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

liker heftig gassermotor:) "alle" har jo turbo i volvoen for tiden..

men har du brukt innmaten og toppen fra K motoren? tror ikke det er noen som har trimma den såpass noengang..

og du kan jo koste på deg et justerbart kamdrev da. Kommer litt ann på kammen, men du kan jo hente et par hk til..;)

 

All innmaten er ny, og kommer fra K-motoren... Trenger ikke justerbart kamdrev.... Han som justerte camen fant ut at den var 100% der den er nå... Det er doble ventilfjærer (tåler 8000rpm) og en meget hvass cam....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Texascom

 

Jeg jobber, og bruker pengene på bilen.... Skal koste på den mye mere i vinter....

 

Hva/Hvem jobber du som/hos? Må vite sånn at jeg kan få lik jobb...hehe......;) :D

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente den 87 blokka eller 86-88a blokka var veldig dårlig jeg, og det anbefales ikke å trimme dem noe særlig.. Men 218HK tåler den kanskje..

Bruker noen liter på mila den saken der?

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

Mente den 87 blokka eller 86-88a blokka var veldig dårlig jeg, og det anbefales ikke å trimme dem noe særlig.. Men 218HK tåler den kanskje..

Bruker noen liter på mila den saken der?

 

hehe.. 85-87 var den "dårlige" blokken, men den tåler fint såpass med hk.

 

det var forresten ikke blokken som var dårlig, det var relokasjon av rådelager, samt letting av råder!

 

selve blokken til b230 tåler mer enn b23! (b23 kan være noe ujevnt støpt).

 

b230 88-89 har de sterke rådene, samt den gode blokken og tåler derfor mer enn b23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår