Gå til innhold

"Råkjørte" i 150 med Ferrari..

Ranger emnet


Peugeot4sale

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Tombra

Og skulle det stå en elg, brennende bil, radarkontroll i tunnelåpningen hjelper det svært lite om du har Ferrari! Er du heldig klipper du fotene til elgen og smetter under, men likevell...

 

håper ikke du er helt seriøs her, uansett så må vi prøve å se litt på virkeligheten.. Du kjører inn i en tunell som er 25 km lang, så og si tomt for biler. Du vet at ingenting (bortsett fra utomjordisk skrømt) kan løpe ut av tunellveggen og ut på veien. Sikten fremover er omtrent 4 km + - ...

 

Du kjører: Ferrari Modena ... Bilen kan: akselerere raskt, stoppe enda raskere. styreresponsen er enorm og sikten fremover optimalt.. Topphastighet ca 300 km.t

 

Spørsmål: HVA KAN GÅ GALT I CA 150 KM.T ?????????? (om du er klinke edru, vant til bilen osv..)

 

ps: trodde ikke at det var så mange moralsister her inne :) :op

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri kjørt i Lærdalstunellen, men de færreste tunellene jeg har kjørt i er snorrette og har bra lysforhold!

Men missforstå meg rett: Jeg mener på ingen måte at man må ligge beint på 80 i alle tuneller fordi det er en tunell, på ingen måte! sier bare at det kan gi en falsk trygghet. Mye kan dukke opp, også i en tunell.

Samtidig er det jo minst like farlig å gi på på "vanlige" norske veier, med tanke på alt som kan dukke opp der.

 

Sier meg enig med DR_S, jeg liker ikke å kjøre fort i tuneller, men slakker ikke av fordi om jeg kjører igjennom en.

;)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW!!! (sol.no)

 

håper ikke du er helt seriøs her, uansett så må vi prøve å se litt på virkeligheten.. Du kjører inn i en tunell som er 25 km lang, så og si tomt for biler. Du vet at ingenting (bortsett fra utomjordisk skrømt) kan løpe ut av tunellveggen og ut på veien. Sikten fremover er omtrent 4 km + - ...

 

Du kjører: Ferrari Modena ... Bilen kan: akselerere raskt, stoppe enda raskere. styreresponsen er enorm og sikten fremover optimalt.. Topphastighet ca 300 km.t

 

Spørsmål: HVA KAN GÅ GALT I CA 150 KM.T ?????????? (om du er klinke edru, vant til bilen osv..)

 

ps: trodde ikke at det var så mange moralsister her inne :) :op

 

Hvordan i huleste kan du vite at en tunnell på 2,5 mil er TOM FOR BILER? Du kommer der i 150 +, du har ikke sjans til å stoppe hvis det er en 500 m foran deg som har motorstopp i en sving. Er ingen tunneller i Norge som gir deg 4 km fri sikt....våkn opp.

 

 

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040924/NYHETER/109240203&SearchID=73184956242499

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærdalstunellen er vel den lengste og fineste av alle tunneler i norge/verden. Går bare rett frem der, er mange "rom" du kjører forbi å, er laget for de som får panikk av å være så lenge under bakken :p Er neon lys osv i taket der... Kan stoppe i de "romme" men er ikke lov, men de fleste gjør det. Ser ikke noe galt å ligge i 150 i den tunnelen

 

Her er et fint bilde fra en av "lukene\rommene" :D

 

124_laerdalstunellen_med.jpg

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

du har ikke sjans til å stoppe hvis det er en 500 m foran deg som har motorstopp i en sving.

jeg vet ikke med deg, men jeg bruker ca 50 m på 160-100 og ca 40 m. på 100-0.

for å ta godt i sier vi 100 m, da er jeg snill.

så bør man legge til inntil et sekund reaksjonstid. kan godt si 50 meter, da er jeg veldig generøs! (mange vil si maks 30-40 m reaksjons"lengde").

uansett skal du være passe drita og/eller ha en søppelbil om du ikke klarer å stoppe på 150 m fra 150 kmt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Syrre

jeg vet ikke med deg, men jeg bruker ca 50 m på 160-100 og ca 40 m. på 100-0.

for å ta godt i sier vi 100 m, da er jeg snill.

så bør man legge til inntil et sekund reaksjonstid. kan godt si 50 meter, da er jeg veldig generøs! (mange vil si maks 30-40 m reaksjons"lengde").

uansett skal du være passe drita og/eller ha en søppelbil om du ikke klarer å stoppe på 150 m fra 150 kmt!!

 

Når jeg sa "500m foran deg", mente jeg ikke at du har 500 m på deg til å stoppe.... Hvis du kommer i 150 km/t og ser en bil med nødblinken på 100 m fremme, klarer du faen meg ikke å bremse i tide. Tro meg. I 160 km/t flytter du deg 44 m i sekundet.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

 

Når jeg sa "500m foran deg", mente jeg ikke at du har 500 m på deg til å stoppe.... Hvis du kommer i 150 km/t og ser en bil med nødblinken på 100 m fremme, klarer du faen meg ikke å bremse i tide. Tro meg. I 160 km/t flytter du deg 44 m i sekundet.

 

det regnet jeg ikke med at du mente heller, jeg tror da ikke at du er teit eller noe, men jeg har ikke kjørt i en tunell i norge hvor jeg ikke har sett mer enn 100 m fremover. det må i så tilfelle være helt i starten av div små tuneller i oslo, og da er det 50/60 sone som gjelder.. det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

 

Når jeg sa "500m foran deg", mente jeg ikke at du har 500 m på deg til å stoppe.... Hvis du kommer i 150 km/t og ser en bil med nødblinken på 100 m fremme, klarer du faen meg ikke å bremse i tide. Tro meg. I 160 km/t flytter du deg 44 m i sekundet.

 

Har du kjørt igjennom lærdalstunellen??? neppe..

 

Når du oppdager en møtende bil, så tar det ca 1 minutt før den passerer deg i normal hastighet.

 

ps: her syns jeg du kan gi opp, det finnes ingen moralistisk korrekt måte å påstå at 80 km.t er det riktige i den tunellen!! Da blir du gal :D

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare idioter som kjører fort i tunneler. du har jo ingen sted å svinge unna på.. hvis du kommer i 150 inn i en tunnel, og det er en kollisjon forran der, så får du ikke meg til å tro at du har noen mirakuløse måter som gjør at du stopper fortere enn oss andre "normale" mennesker.

 

Greit å kjøre fort, men det er kanskje en fordel å ha et sted å svinge unna til ?

(x)97' Ford Escort - "bil himmelen"

(x)92' Ford Escort - Solgt

(x)87' Nissan Bluebird - Solgt

(x)Honda accord - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen side av saken er jo om du er aldri så god bak rattet, har superbil osv, men hva med alle andre? du kan også f.eks punktere, neppe noe morro i 150 km/t i en tunell. Men joda, 80km/t er nok litt lusen fart i nevnte tunnel, nekter ikke for det. Har faktisk kjørt der selv likevell, kjente igjen det bildet:)

EDIT: blir ikke disse "rommene" mulige snuplasser for de med null vett i skallen? påkjørt i siden i en tunell, godt gjort:P

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dyngman

unnskuld at jeg spør men lærdalstunellen er det den vindtunellen som NASA bruker til å teste flyen i eller?:rolleyes:

 

Stemmer det! 2,5 mil nesten rett fram med god plass på hver side! Samt store lommer på siden rett som det er! I tillegg er det 3 steder med sånn lys som dophuer ikke finner blodårene sine i der inne!

 

Så 80 sone i den tunnellen er som å kjøre i 80-90 på E6 fra kløfta til Oslo på en dag med svært lite trafikk!

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

en ferrari 360 modena bruker 110 fot på å bremse ned fra 60miles(100km/h).

En fot er ca en tredel av en meter... 33 meter bremsestrekning ned fra 100... Er det ikke sånn at når farten dobles blir bremsestrekningen dobbelt så lang. Her øker hastigheten med 50% dvs. kun en dobling av bremsestrekningen altså... I 150 kmt beveger du deg 41 m/s. Hvis du da har et sekunds reaksjonstid blir det 41m+66m=107meter

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår