Gå til innhold

Nå gir jeg snart opp

Ranger emnet


icemanx

Anbefalte innlegg

forsterkeren er splitter ny ( åpnet den fra eska i dag ) , og det var ikke i nærheten av å lage samme lyden med forrige forsterkeren, men det var nok fordi den ikke var sterk nok til å drive elementet.. Sprengt.. tja.. jeg aner ikke hvordan jeg skulle ha klart å sprenge det elementet i såfall , siden den forrige forsterkeren min gav ca 200W rms @ 2ohm, og elementet er på 750W rms og 2000W peak..

 

Men jeg kan ta meg en tur på bilradion og få dem til å teste det for meg for å se om det er noe galt med elementet..

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by icemanx

Sprengt.. tja.. jeg aner ikke hvordan jeg skulle ha klart å sprenge det elementet i såfall , siden den forrige forsterkeren min gav ca 200W rms @ 2ohm, og elementet er på 750W rms og 2000W peak..

 

 

Det er lett å sprenge høytalere med liten effekt.

Noen sier det er lettere å sprenge en god høytaler med en liten forsterker, enn å sprenge med en kraftig forstreker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Trondheim? Så regner jeg med du har kjøpt dette på bilradiospesialisten i trondheim?

 

Reis dit, har du kjøpt anlegget der så får de følge opp med litt service å hjelpe deg med dette.. Såpass dyre som de er så skulle det bare mangle.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo240racing

du har sprengt hele dritten! måkke spelle me liten forsterker på stor sub det går til helvette hver gang...............................

 

Nå er ikke dette nødvendigvis helt korrekt.

 

Først vil jeg da spørre det om hva som er for lite effekt, og hvordan du kommer frem til det?

 

Effektbehovet er ofte svært overdrevet innen bilstereo. Til noermalt bruk, er det faktisk ikke en stor andel av forsterkerens effekt som benyttes. Det viktigste er forsterkerens driver evne og da kommer man ikke utenom en kraftig strømforsyning bl.a.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nettopp på bilradiospesialisten en tur nettopp.. dem mente at forsterkeren var for svak til å drive elementet :( men kom også frem til at når jeg målte med multisett ( ohm ) på begge spolene så fikk jeg 3.2ohm.. det skal være 1.7ohm.. så skal måle litt mere på elementet etterpå så får vi se om det er noe galt med det..

 

Kjøpte meg heller et par nye sub'er som er litt svakere som han på BRS mente forsterkeren ville klare å drive bedre, så får vi se hvordan de spiller..

 

MVH

Morten Schjetne

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har hatt noe tilsvarende problem i bilen min tidligere.

Brukte 21mm2 kabeler og problem med at den ene forst. kuttet ut og at bassh. "smalt"

Byttet til 50mm2 nå og nå får jeg brukt begge forst. og det spiller meget bra med trykk og høyt (142,5db i stor stv.), må bare få bygget annen kasse som spiller høyere og just. litt.

 

800w burde holde til Pioneer bassh., men spørs vor mye den egentlig leverer.

 

Som nevnt tidliger, prøv ev. en annen bassh. eller en annen forst. el. prøv kassen din i en annen bil.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble 2x12" planetaudio sub'er, og det spilte mye bedre med engang.. så nå må man bare bygge seg ny kasse..

 

men skal som sagt be BRS om å se litt på det elementet..

 

Er også en liten sansynlighet for at forsterkeren ikke leverer varene som den skal.. Pioneer sub'en og kassa får uansett ligge å vente til neste bil når det sikker blir kraftigere forsterker..

 

Takker alle som har svart for hjelpa jeg har fått..

 

 

MVH

Morten Schjetne

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du hadde en svak forsterker, så byttet direkte til en større sier det seg jo selv at den som er større skal klare å drive elementet bedre enn den gamle!

Og du som sa at det går til hælvete hver gang med stort element og liten forsterker.. det er vel ikke akkurat rikitg! hvis du hadde kjøpt deg en billig cd-spiller hadde den hatt 0 problem med å ødelegge elementet ditt, hvis du VRENGER! kjøp den den billigste cd-spilleren og den dyreste bassen du finner... spiller fint hvis du bare øker gradvis, men vrenger du, går elementet rett til hælvete! tilbake til saken: hvis elementet spilte fint helt til du koblet fra strømmen på den gamle forsterkeren er er elementet verken sprengt eller vrengt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RuZleBiFf

hvis du hadde en svak forsterker, så byttet direkte til en større sier det seg jo selv at den som er større skal klare å drive elementet bedre enn den gamle!

 

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Dette har jeg fått erfart gjennom uttalige forsøk. Forsterkerens driverevne bestemmes ikke nødvendigvis av Watt.

Det er dette som er problemet med bilstereo bransjen i dag. Man lager forsterkere som har en hel masse effekt, men som overhode ikke eier driverevne. Dette er grunnen til den meget missforståtte ideen blandt bilstereo folk at man må ha mye effekt. Det er FEIL!!!

 

Dn generelle trenden innen bilstereo går i feil rettning når det gjelder basser og forsterkere. Folk er så effekt opptatt at produsentene lager tungdrevne og dårlige basser men samtidig lager dem dårligere forsterkere med høy effekt, men liten driverevne.

 

Under NASCA perioden på 90 tallet var det ikke noe problem å drive basser med 100-200Watt. Grunnen er enkel. Forsterkerne var bedre, det samme var bassene. I dag styres mye av utviklingen av markedsavdelingen, noe som gjør at den misfoprståtte trenden bare blir bygget videre på. Det finnes ikke kunder i dag på forsterkere på 2X25Watt, selv om en skikkelig 25Watter vil spille fletta av flere av dagens 100 Wattere.

 

Slik markedet er i dag, lager svært mange basser med følsomhet med mot 80db og til og med under. Jeg lurer bare på hva vitsen er. Den gjennomsnittlige kvaliteten på subber er i forhold til pris ekstremt dårlig. Dem kan godt være godt bygget, men lydkvaliteten er laber.

 

Du har selvfølgelig lyspunkter her, men trenden er urovekkende.

 

Pr i dag er det kun et fåtall merker som bygger skikkelige forsterkere.

EDIT:

( slettet navnene jeg nevnte av fare for å ha glemt noen, samt at det kan missforståes med at jeg ønsket å henge yt dem som ikke ble nevnt)

 

Flere merker som laget fantastiske forsterkere tidligere, lager i dag produkter som så vidt er skygger av sine tidligere kreasjoner.

 

Det jeg sier her betyr nødvendigvis ikke at du ikke kan få bra lyd ut av andre merker enn hva jeg har nevnt, men forsterkerens ytelser i forhold til effekt er som regel en nedtur.

 

Et eksempel jeg fikk høre av en forhandler nylig, var bekreftende for dette.

 

Han hadde innom en kunde som ikke fikk sin JBL GTi 15" til å fungere. Han hadde forsøkt et uttale forsterkere helt opp i godt over 1000W, uten hell.

Forhandleren ville da prøve en liten 2 kanaler liggende som skulle yte 400 Watt brokoblet. Både forhandleren og kunden trodde ikke sine egne opplevelser. Aldri hadde bassen spilt med så mye autoritet.

 

Bare et tankekors.

 

Jeg er veldig direkte i mine innlegg, men bygger mine uttalelser på erfaring, og generell kunnskap, og står inne 100% for det jeg sier.

 

Ble litt off topic dette her, men meningen var egentlig å forklare litt hvorfor ting ikke bestandig fungerer selv om det tilsynelatende skal gjøre det.

 

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. noen som kan nevne noen forsterkere dem mener kan være gode alternativer til å drive det pioneer elementet ?

 

dvs jeg vil ikke ha noen krangling om at de forskjellige typene merker suger og andre er bedre.. vil bare ha noen alternativer og eventuelle priser på noen aktuelle forsterkere..

 

helst +- 3000,-

 

MVH

Morten Schjetne

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår