Gå til innhold

Min vei til Kadett C og drifting

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

 

Tenkte å starte en egen tråd så Wiktory kan få han sin ifred :) da prosjektene våre blir litt annerledes fra hverandre.

 

Grunnlaget blir en Kadett C 1973-1979mod (er det noen forskjeller annet en fronten?)

 

Bilen skal ribbes for det meste og blir pusset opp for vi liker ikke rust. Selvom jeg satser på å kjøpe en som går på veien i dag.

 

Lager her en liste som jeg oppdaterer etterhvert som jeg finner på ting, priser og hvis jeg skulle endring ting iløpet av tråden.

 

Motor: c20ne 2.0l 8v 115hk

Trimming: Solex gassere med innsug til 2.4i omega, trimkam og eksos.

Girkasse:

Forstilling:

Bakstilling/aksel: Firma som sveiset 1200 aksling? Volvo?

Mellomaksel: Avhenger av girkasse.

Stabilisatorstag: Under foran og kanskje til tårna foran og bak.

Demping og fjæring: Avhenger av forstilling og bakstilling.

Interiør: 2 bøtteseter, gulvteppe, dørtrekk, dashen og bitteliten stereo.

 

Oppdatering: 3.september 2004

Tips om solex gassere istedet for webere da de skal være lettere å stille inn til å gå riktig over hele registeret og enda så slipper jeg detta ledningsnettet. I tillegg prøver jeg å få tak i innsug til 2,4i omega istedet for til 2.0i som er motoren jeg har. For disse skal passe om hverandre.

Så burde jeg få tak i en volvo bakaksel etterhvert da den tåler mere en 1200 akslingen, men hvilke tilpasninger gir det? Er det bare akslingen jeg bytter eller tar jeg med alt av bremser, fjærer og dempere? Hvordan vil dette passe i kadetten? og hvilken girkasse bør jeg bruke? 2.0 8v er vel ohc standard så blir å finne en girkasse for det, en mellomaksel som passer i den og i en volvo bakaksel, men den blir vel custom laga av et bakgårdsfirma om den ikke kan tas fra volvon den også, men må kortes inn liit?

 

Dette blir et lavbudsjetts prosjekt, så prøver å ikke satse for høyt. Derfor valget på 2.0 8v.

 

Kom med innspill og ideer :)

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som aner hva doble gassere koster? Etter det jeg kan huske å ha lest er de vell dyre? Er vell ikke noe serlig "ledningsnett" er vell stort sett bare rein mekanikk. c20ne er lette å få takk i, men innsug til denne motoren vokser vell ikke på trær eller er det noen som passer fra andre motorer?

- 1986 Opel Ascona 1,8

 

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det mye svarte striper på veien oppi gulseth snart skjønner jeg =)

 

Ang gassere så fant jeg denna annonsen hos http://www.nmk.no

2 liggende doble weber 45 på ford ohc innsug , med trakter og filter , kort vannkjølt innsug , for bruk på eks escort

selges kr 3500,-,

 

Innsuget er til ford motor, men prisen er nok den samme for opel innsuget dvs. rundt 800kr.

 

Ikke no elektronikk til dette, trenger bare å få på riktig gassvaier så du får kobla sammen de to gasserne.

Men det er kanskje ikke det første du bør gjøre noe med hvis du har innsprut som fungerer?`

 

Ang. den bakakselen.. så trenger du ikke no firma får å få den sveisa, bare dra litt utpå landet og stikk innom nærmeste bonde så hjelper han deg =)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra: Steinar

Telefon 90061073

Bosted (for evt. henting): Haugesund

Sendt: 09.35 - 1/9

 

2 liggende doble weber 45 på ford ohc innsug , med trakter og filter , kort vannkjølt innsug , for bruk på eks escort

selges kr 3500,-, byttehandel med vw motor/deler/satser etc , kan være aktuelt

 

Der er annonsen ja, det hørtes ikke så galt ut som jeg hadde regna med for å få webere :)

 

For øyeblikket har jeg egentlig ikke noen motor, da prosjektet ikke kan starte før golfen er solgt. Nå bærer det straks ut å pusse rust, hehe, men BORING!

 

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg vil ha webere, det er sinnsyk kul lyd i dem også er det å gå en annen vei en kompisen Wiktory (lars).

 

Men etter det du forteller så virker det jo mye enklere å koble webere en injection og ledningsnettet. Men er vel hårfine justeringer for å få det til å gå ordentlig eller har jeg hørt feil?

 

Bruker webere så mye mer bensin enn injection?

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KadettC

1200 bakakselen kan du bare kaste i hvertfalal, ikke verdtog sveise engang

 

Vil det ha noe forskjell om jeg sveiser 1200 bakakslingen første halvdel av vinteren da? Med tanke på at da kjører jeg originalt med (antagelig) 1200 motor.

 

Andre forslag til bakaksel?

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som kjører rally med original bakaksling og volvo b23. De er stive som spagetti, men om du ikke rivstarter så fælt så holder de lenger en man skulle tro. Men kanskje nettopp derfor ikke så ideel til drifting... Kjører du manta gsi aksling så får du jo med en OK 40% diffbrems på kjøpet (om den funker da)

 

Insuget på både 2,0 og 2,2 med insprut er alt for snevre, du MÅ ha fra omega 2,4i om du skal trimme. Mye greiere med forgassere sånn sett, så er iallefall ikke insugsiden flaskehalsen.

Du kan da også dra den over 6000 uten at dysene står åpne konstant (oppdateringsfrekvensen er 100 ganger pr sek, 100 x 60sek = max 6000 rpm om du skjønner)

 

Brukte webere i grei stand ligger på 3000, men få heller tak på solex. Får kanskje noen hester mindre, men de er mye lettere å få til å gå gjevnt over hele registeret. Innsug kan ligge på alt fra 500 til 8000 kroner, du er ute etter et som ikke er veldig langt siden du vil ha bra respons. Langt = effekt, kort = respons.

Se etter brukt i motorbørsen etc eventuelt på deler her på forumet.

JT har et svinbra grenrør til manta/ascona koster 2500,- men det må modifiseres for å gå nedi kadett c. Resten av eksosen er enkel å lage selv på de bilene. Gå for 2,5 tomms.

 

Hmm all denne skrivinga gjør meg sugen på kadett c igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et kjempe bra innlegg :)

 

Skal kikke etter solex etterhvert, men hva er forskjellen utenom at solex skal være enklere å stille?

 

For planen er å gjøre det enklere, skippe det ledningsnettet til injection også kunne dra litt mer hk ut av det.

 

Innsug fra 2.4i omega finnes det vel flere av i verden enn diverse andre deler en skulle hatt så det skriver jeg opp på lista. Men er det innsuget laget for gassere da? Den har jo injection fra før av så det vil vel ikke passe på gasserene? Eller tenker du at jeg bør kjøpe et innsug til forgasserene til 2.4i omega motor istedet for til motoren jeg skal ha? Og ja, isåfall så er jeg på utkikk etter et kort innsug for rask respons.

 

Hva må modifiseres på JT (link?) sitt grenrør for at det skal passe? og resten av eksosen for jeg laget ja. Kjenner til noen som kan det.

 

Men nå blei det delte meninger her om denne 1200 akslingen med sveiset sperre (esab sperre), mon tro om dette kan holde i vinter ihvertfall?

 

Også har jeg aldri testet samme rwd bil med og uten sperre, så hvilke forskjeller gjør dette i praksis? F.eks kommer jeg til å kjøre med 1200 motor den første halvdelen av vinteren, mens jeg samler deler.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den 1200 akselen holder på vinteren, er ikke så mye påkjenning da.

Er vel mest rundkjøring kjøring på asfalten i skien sentrum som vil ta på =)

 

Bilen blir jo vanskeligere å kjøre med sveisa sperre, siden ene hjulet vil bremse opp når du svinger, kommer du fort inn i ei rundkjøring og legger over brått så har rompa en tendens til å komme.

Men du vil gå fort lei av å kjøre bil med vbanlig diff, siden du ikke bare kan legge over og clutche ut og dra piruetter =)

Og at du ofte må jobbe litt for å få spinn på begge hjula, det er heller ikke altid du får hjulspinn på begge hjula selv om du prøver på det, noe som ofte skjer rett før en sving når du kommer veldig fort mot den =)

Men er kanskje greiest å ha åpen diff til å begynne med å få den sveisa når du føler behov for det =)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ehm..

 

Sorry altså.. Ikke alle som har helt kontroll på hv som er hva..

 

C20NE er en OHC-motor..

2,4 motoren i omega er en CIH-motor..

 

De motorene ligner ikke i det hele tatt. Og innsuget ligner heller ikke.. Så å kjøpe et innsug til 2,4 er helt bortkastet, får ikke bruke det..

 

om du skal ha dobble gassere må du ha andre innsug uansett. Og hva hadde du tenkt å gjøre med tenning da? Tenningsystemet på C20NE er det samme som til innsprøytningen, så da må du gjøre noe lurt der..

Tips hvis du SKAL ha dobble gassere..

bruk manta 1,8(eller rekord 1,8, ikke noe annet...) tenning. Der er det også fordelerflytter på.. men fordeleren på C20NE frykter jeg at den kommer til å ta inn i varmeapparatet ditt.. Men med det tenningssystemet går det ok med gassere..

 

Superthomas.. Hvor har du de tallene dine om "oppdateringsfrekvensen"? Bare tullball.. Dysefrekvensen følger turtallet til motoren, og dessuten var det regnestykket bare tull..

 

C20NE har turtallsperre på 6400omin. Går fint opp til det. Sperren ligger i chippen i styringsenheten.

 

Bunnpanne og motorfester må du ta fra manta 1,8.. Eller lage..

 

Hvis du har hele innsprøytningssystemet hadde jeg brukt det. Ikke problem å koble opp, samt at det virker bra.

Skal du trimme gromt kan du satse på webere.. Men da bør du liksom porte topp, plane toppen en del, bytte til hvassere kam, grenrør++

 

Hva slags bil og årsmodell er motoren din?

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår