one Skrevet August 28, 2004 Rapporter Share Skrevet August 28, 2004 Jeg gir meg ikke og her kommer frågor vedr. bytte av bensinpumpe :) Var oppe hos ES tuning og bytta kam og satte inn chip på fredag (se tråden om chip tuning av sugemotor). Konklusjonen var at bensinpumpa leverer for lite bensin. Ser pierburg har ei 6,5 bar pumpe til den bilen (C4 med 2309cc AAR motor). Trykket ble målt til 5,4 bar fremmi der, altså 1,1 bar mindre enn det pumpa skal kunne levere. Noen som har peiling på om man skal ha samme trykk fremme som pumpa er oppgitt til å levere eller om det er vanlig at det er lavere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet August 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2004 Ingen som vet dette nei :) Har bestilt pumpe fra mekonomen, merke Bosch... Passer den ikke stapper jeg dynnamitt nedi tanken og tenner på :-> Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet August 30, 2004 Rapporter Share Skrevet August 30, 2004 Skal prøve å forklare :) Bensin pumpa di er lagd for å levere en viss mengde liter i minuttet, ved et angitt trykk.. Trykket derimot, er styrt av en regulator som sitter på motoren din! Der dysene dine står, er det et rør oppå som kalles galleri. Det har to bensinrør inn på seg, en på hver ende.. En inn fra pumpen, og en ut som går tilbake til tanken.. På den enden av galleriet der retur røret sitter, er det en regulator som struper retur.. Her er det trykket blir styrt.. Jo mere den struper, jo mere trykk blir det over dysene! Mere trykk = mere bensin pr åpning av dyser! (tiden dysene åpner i er satt i elektronikken, eller chip`n..) Det jeg da prøver å si, er at trykket er bestemt av struping, og ikke av hva pumpen er oppgitt til.. MEN.. :D Om du har en pumpe orginalt i xxxL/min og bytter til en som leverer det doble, så blir vel trykket sterkt forandret! Man må strupe mindre da.. Så enten bør du ha org pumpe, eller montere justerbar trykkregulator og trykkmanometer samtidig med en større pumpe.. Håper dette hjalp litt :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet August 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2004 Hei Ola, takker for et utfyllende svar :D Trykket ble målt til 5.4 bar på dette "galleriet" som du sier. Da sitter en liten skrue på siden der hvor de koblet seg på. Kanskje jeg skulle svingt bortom deg så kunne du vist meg hvor denne dingsen for å justere trykket befinner seg :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Originally posted by one Hei Ola, takker for et utfyllende svar :D Trykket ble målt til 5.4 bar på dette "galleriet" som du sier. Da sitter en liten skrue på siden der hvor de koblet seg på. Kanskje jeg skulle svingt bortom deg så kunne du vist meg hvor denne dingsen for å justere trykket befinner seg :D Tror ikke du kan justere den orginale selv.. mener den er fast på et visst trykk.. Den sitter oppå det sorte "galleriet" på S motorene iallefall.. på ene enden.. Litt usikker på din :) skal du justere trykk må regulatoren bygges om eller byttes ut.. Men det kan hende det er annerledes på bastard 5`rn da (min mening om 5syl audi uten turbo :D :D) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet September 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2004 Håhå bastard-5er du :) Bytta pumpa i går nå, syns det virker som om den får mer bensin nå ja :D Da gjenstår det å faktisk få målt trykket igjen for å se om det var reelt eller om det var innbilling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet September 2, 2004 Rapporter Share Skrevet September 2, 2004 Originally posted by one Håhå bastard-5er du :) Bytta pumpa i går nå, syns det virker som om den får mer bensin nå ja :D Da gjenstår det å faktisk få målt trykket igjen for å se om det var reelt eller om det var innbilling. Putra du forbi City Syd i Trondheim for en time siden ca? Tok et lite blikk først, og så tilbake på veien. Så tenkte jeg.. huhm. Kan det ha vært one? Så kjika jeg i speilet. Røde baklykter, hengerfeste og to S4-rør bak ... Blink? Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet September 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2004 Det var nok ikke meg :) Har vært på Sunndalsøra hele uka jeg, jobbet, skrudd bil, vasket bil, polert bil, knipset bilder av bil :D EDIT: men... skal oppover neste uke når ES får tid til å justere/benke bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet September 4, 2004 Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Hva er egentlig symptomene ved bruk i praksis om pumpen er slitt? Nå tenker jeg på original motor. Blir draget dårligere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet September 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Just did what was suggested... For min del "kutter" motoren til tider, spesielt rundt 3500-4000 og oppover. dvs. man merker at den gir seg, for så "rykkvis" trå til igjen. I tillegg ble trykket på innsprøytningsenheten målt til 1.1 bar lavere enn pumpa skal levere, dette etter bytte av bensinfilter for å utelukke dette. Edit: Dette var etter bytte til 262° kam og chip, men den hadde lignende symtomer før også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet September 4, 2004 Rapporter Share Skrevet September 4, 2004 Da lurer jeg på om bensinpumpen min begynner å bli sliten. Jeg merker ikke noe direkte nøkking, men den gir seg, flater ut på en måte, spesielt i motbakke, for så å begynne å dra igjen. Koster det mye å få målt trykket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet September 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2004 Det skal være gjort på 10 min iallefall, men verkstedene har en tendens til å ta seg godt betalt for småplukk også. Spesielt hvis de tror folk ikke har peiling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.