Gå til innhold

turbo eller kompressor!?

Ranger emnet


KaiFred

Anbefalte innlegg

lurer litt på forskjellen på disse... vet at den ene blir

drevet av eksos og den andre mekanisk, men

selve virkemåten/effekten på motoren, hva er forskjellen?

 

diskuterte litt med mekanikeren i dag og han påstod

at for turbo så måtte man lavkomprimere motoren

(ellerno). Ikke uenig i dette, men han påstod at

ved montering av kompressor var dette unødvendig.

Er dette jeg stusser litt på da, og lurer på om stemmer.

 

I grunn kan jo noen fortelle meg hva som må/bør gjøres

før montering av turbo, og hva som bør gjøres før

kompressormontering.

 

kanskje noen tilogmed kan forklare meg dette med

ladetrykk? skjønner at jo mer jo råere (!?) men hva vil

f.eks 1 bar si? hvor mye effektøkning? hk/%?

 

Håper noen kan hjelpe meg med informative svar :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke stor forskjell på hva som må gjøres i motoren ved turbo eller kompressor.

 

Kjøp en bok om emnet. Da skjønner du litt mer hva du burde tenke på, og hvorfor.

 

Har man ikke tid/råd til å kjøpe en bok om emnet, har man heller ikke tid/råd til å bygge om motoren. hehe.

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ved montering av "blower" (turbo / kompressor) skal ha lav kompresjon er at det presses inn mer luft som gjør at den reelle kompresjonen blir høyere. Den statiske kompresjonen må være lav. Hvis man har turbo/kompressor og høy komp vil man få tenningsbank og etterhvert slå hull i stemplene. Turbo og kompressor fungerer likt ved at de presser inn mer luft enn motoren suger på egenhånd. Forskjellen er den mekaniske ved at turboen benytter eksosen for å pumpe luft og kompressoren blir drevet av veiva. Dette gjør at man får raskere reaksjon i en kompressormotor enn i en turbo motor.

 

Dette er veldig generellt om en veldig avansert tema så jeg anbefaller også at du skaffer deg litteratur.

VW 1300, 1968

 

 

They don't make 'em like they used to,

I'll make them even better......

 

1968 Boble "Old Speed" prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tid har man nok av, rekker ikke noe denne "sesongen"

uansett...

 

saken er at det er en som skal gjøre alt for meg, er ikke

såååå into å skru motor selv, men tror nok jeg kjøper

noe litteratur om dette før jeg slipper til noen som helst.

 

kort sagt vil det si at han tok feil når han påstod at

man ikke trengte gjøre noe som helst med motoren

før kompressormontering?! i så fall :mad:

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Har nettopp bygget turbo på bilen min UTEN å dekompe motoren..Det fungerer helt fint så lenge man kjører på nok bensin og holder seg på et fornuftig ladetrykk som vil si ikke mye over 0.5 bar..det kan nesten enhver motor tåle sålenge den får nok bensin..

Skal du ha masse mer hk så ville jeg anbefalt å bytta til smidde lavkomp stempler,en kobbertopppakning og investert i et datasprut..Det er mye å hente på å få mappa bilen skikkelig med eller uten dekomping for orginalsprutet har en tendens til å ikke være nøyaktig nok og dermed kan du ødlegge motoren..

Nå har ikke jeg sånn veldig peil men du kan gå inn på http://www.mx6.com eller http://forums.probetalk.com/ å skjekke..der kan du få litt bedre info om turbokonvertering av mazda 2.0l maskiner

 

PS

Turbo er billigere enn kompressor

det er ikke størrelsen det kommer an på.

det er hvordan du bruker den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OldSchool

Hvorfor ikke bare bruke forgassere og slippe alt tullet med å mappe innspruten? Finnes flere dobble Webere for blåsere. :cool:

 

Man kan,men det blir ikke nøye nok ved litt seriøse effektuttak...og skal man ikke gi fra seg masse ponnier,drit i Weberene og kjøp et sett MC-forgassere og turbokonverter de...MYE mindre flødesmotstand enn Webere med design fra sent 60-tall. :) 4 Mikuni 38mm fra en GSX-R1100 fra midten av 90-tallet puster like mye luft som Weber eller D'ell Orto 48'er...mindre innsnevringer etc,og de tar MYE mindre plass i motorrommet...:cool:

 

Men for optimalt resultat, Go E.F.I.... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldere luft ifra turbo enn kompressor??? Nå er det få kompressorer som er mer effektive enn turbo'er. Lysholm kompressoren er vel eneste som har omtrent samme effektivitet som en riktig konfigurert turbo.

 

Og lettere å stille ladetrykk med komressor er vel også litt feil.

 

Kompressoren stjeler også en del hester pga at den er drevet av reim. Men fordelen er jo at den funker over hele turtallsregisteret, imotsetning til turbo som først begynner å lade skikkelig når motoren produserer nok eksos.

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden En kompresser er reimdrevet, så vil jo det si at kompressoren lader luft inn i forbrenningskammeret hele tiden...

Mens en Turbo, har en turbin som ser ut som ei vifta som står inni turboen, å ved et visst turtalls område så er eksos trykket så høyt at turbin bynner på spinne rundt inni turboen og presser da ladeluft inn i sylindrene...

En turbo vil du med en gang kjenne og høre når den slår inn, vertfall med gamle bilder kan det ofte merkes "ketchup effekten" dvs at når turboen først lader, så kommer alt på en gang.

En Kompresser vill jobbe jevnt hele tiden og utover hele turtalls registeret..... Det med at kompressoren "stjeler" hk, pga den er reimdrevet,har jeg dårlig tru på, isåfall kan den ikke stjele mange hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår