Gå til innhold

Prosjekt førstebil-Jetta

Ranger emnet


Jeez

Anbefalte innlegg

Velvel, etter mye leiting, om og men, dill og dall, prut og mas trilla endelig en etterlengta 1991 Jetta ikledd blå metallic inn på tunet idag.

 

Bilen blei henta i Sarpsborg og har gått omtrentlig 144800km. Prisen blei til slutt pruta ned fra 30000,- til 23000,- grunna en del rust, en ødelagt mansjett og en skummel brist på godset på sjølve girkassa (!).

 

Rusten finner vi såklart

*rundt viskerhull

*på passasjerdør (to flekker på størrelse med ei krone)

*på begge hjørnene bak

*på bagasjelokket under åpneren

*på begge a-stolpane der vannet fra "takrennene" renner ned (mest på passasjersiden).

* litt under trekket i bagasjerommet.

*og dessuten de plassane eg ikkje fikk tid til å se på når bilen var her

 

Det skumlaste med bilen var denna bristen der det staget som holder girkassa sitter fast. Åssen det har skjedd lurer eg veldig på, en bil-1337 g33k av pappa mente det muliggens kom av dårlige motorfester (?).

 

Alt eg fikk kikka på på bilen såg ut til å virke som det skulle, den gikk stille og gikk bra (men siden eg ikkje har noe å sammenligne med blir det noe dumt av meg å sitte her og skrive nettopp det)

 

Det eg kunne tenke meg å gjøre med bilen er vel egentlig å gjøre den så fin som mulig, sånn som den er nå uten å legge til å eller kuke til bilen for mye.

Har kjøpt meg noe halvbillig stereo eg vil sette inn, helst da uten å lage hol eller gjøre for store inngrep. Det var ikkje høgtalerer i dørene som eg trudde det skulle vere, men kun oppi ruta. Hattehylla bak som var forsterka med skikkelig ramme kom som en liten overraskelse og.

Har bestillt en slik reproduksjon av denna Votex-midtkonsollen så eg får flytta cdspilleren til der den egentlig hører heime.

Felger som eg håper er tøffe, men er litt redd for at ikkje skal passe til bilen er og kjøpt inn og ligger i Stavanger og venter på å bli sendt oppover.

 

Senking må det jo bli noe av, men prioriterer først og fremst å få bilen i skikkelig stand og få betalt av forsikring, avgifter og tull først.

 

Bilen tok far min såklart med seg heim igjen for å kjøre den til Førde og ordne sakerogting først. Bilder kommer forhåpentligvis imorra. Nøy dere med salgsbildet så lenge :D

 

/Jeez/

 

4540600_4_0_dsc00665.jpg

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. grunna 4timers båttur (tur/retur) med en 9.9hesters påhengs blei det for mørkt til å ta noen vetige bilder idag. Blir ordna imorra..

 

Bilen ser meget pen ut på det bildet, men den virkelige standen er jo ikkje så god. Lurer egentlig litt på åssen det ser ut under bilen når den ser så galen ut oppå, var jo rusta plasser Sierraen ikkje engang hadde anntydning til rust! Men horrorpics imorra..

 

Lalle umiddelbart nuh..

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by passat kara

 

hehe angående fargen er jeg helt enig.

 

vet noen av dere farge koden på den bilen?

lure på om det er den samme som min.

 

vemund

 

faktisk så vet jeg fargekoden, har jetta i samme fargen selv ;)

 

LA5T er hvertfall koden å min:)

- '90 Audi 90 Quattro

x '87 VW Jetta GL

x '86 VW Golf GTi

x '90 VW Jetta CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jeez

Med på nøkkelringen var det og ei lita plastplate med nummeret AHxxxx og ei litt større metallplate med nummer Wxxxxx, ka er detta for noe om noen veit?

 

Det AHxxxx er ihvertfall en kode til låsen din, dette hvis du trenger flere originale nøkler.

Jeg regner med at Wxxxxx er til det samme, spesielt hvis du har 2 eller fler forskjellige nøkler til bilen din.

 

 

Rediger innlegget ditt og fjern tallkodene, med de kan vel hvem som helst kjøpe original nøkkel til din bil.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker bare bilen mer og mer til mer eg ser på den :) Fikk en kamerat til å råne litt rundt idag, det var artig, fikk mange lange blikk og, sånt liker vi :)

 

Har brukt de siste dagane på å gjøre det reint inni bilen, sjøl om det ikkje såg gale ut i det hele tatt der fra før av. Men nå ser den nesten ny ut og så (liker eg å tru) :)

Var på skrapen og kjøpte meg ei ny kasse til døra på passasjersida, var ute etter slike en kan ha høgtalers i, men det var ikkje å oppdrive.

Bilen skal opp på Berge&Co 3. september for å få bytta den delen av girkassa som har knekt. I samma slengen bytter de den mansjetten som var ødelagt.

 

Her er noen mer eller mindre interessante og store bilder.

 

Rust! Litt mindre på andre sida heldigvis..

P8230031.jpg

 

Rust! Litt mindre på andre sida her og..

P8230029.jpg

 

Rust! Samme på andre sida, bare at det er lakk oppå den..

P8230027.jpg

 

Rust! Ikkje rart det ruster når det er nedsenkning for vannet sin del der da!

P8220035.jpg

 

Rust! Håper inderlig den ikkje kommer innanifra..

P8220034.jpg

 

Åssen i alle verdens dager har detta her skjedd?!

P8230025.jpg

 

Framme er det fint, men ikkje så fint som det kan bli, stoffrens idag. Bak er det enda finare, sikkert aldri såtte noen baki der engang (omtrent)

P8230020.jpg

P8220043.jpg

 

Frø i luftfilterboksen gir en ekstreem effektøkning! Men bilen var så rå at eg bare måtte fjerne de..

P8220041.jpg

 

Deilige aludeksel eg knabba med meg på skroten (etter stålullputs og sexy regndråper)

P8220044.jpg

 

Neste gang eg kjøper noe sånt noe, skal eg ha bilen _først_, ikkje etterpå. Men skal nok få de på plass på enelleranna måte dessa 6x9'ane. Forsterkeren har eg lyst å skru fast i bakseteryggen, det er vel ok?

P8230035.jpg

 

Ja, den henger, og festet er knekt, på andre siden er det rusta. Råe dekk på råe felger i en ekstrem dimmensjon 185/60-14 (tolk det som du vil).

P8230032.jpg

 

One dørti motor spør du meg. Må finne på noe lurt noe her ja..

P8230038.jpg

 

Sånn ser bilen ut nå, ville vaske den idag, men lack of water forhindra meg. Lover å komme sterkare tilbake på et seinare tidspunkt!

P8220023.jpg

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ekkje så mye action, prøver å få gjort noe hver dag, har begynt å polere bilen, prøver å finne ut åssen å få nedi 6x9ane på skikkelig vis og ellers fjerne drit og vaske og gnikke på bilen. Vidare har eg fått lagt opp strømledning til forsterker.

 

Et sett med felger kommer forhåpentligvis oppover fra Stavanger snart. Fikk denna midtkonsollen min i veka som gikk, fra England that is, og sjøl om de sa de skulle greie å sende som gave blei det likavel fortolla, slik at eg endte opp med ei lite koselig utgift der og.

For å få satt på denna nye midtkonsollen må litt kutting i den originale til, hvilket var et helvettes kjedelig og tidkrevande arbeid. Står enda igjen noe tilpassing før den passer som den skal, men det blir ordna iløpet av neste veke på skulen der tilgangen til skikkelige filer og verktøy er større. Dessuten veit eg ikkje om den kommer til å passe så godt inn i bilen og om eg kommer til å selge den som en hel midtkonsoll og bare kjøpe meg en helt original på skroten igjen (si gjerne ifra om du er interessert).¨

 

/Jeez/

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tja.. Må nesten oppdatere litt på tross av en laber interesse fra publikum.. Menmen, fått felgane opp, men ikkje boltane, derfor er de ikkje på bilen akkurat nå. Slik ser de ut.

P1010057.jpg

P1010059.jpg

P1010064.jpg

 

Som dere ser ekkje lakken helt fin på felgane, ikkje rart siden de antageligvis har blitt kjørt siden 1991.. :) Derfor har eg planer om å få felgane omlakkert på Fundo (som lager felger til Audi, VW, BMW, Saab osv.). Da detta skjer iløpet av nattens mulm og mørke kan ikkje min mann si sikkert hvilken farge det blir, siden eg bare er nødt å ta den fargen som er i lakkboksen på det bestemte augneblinket. Uansett trur eg det blir finare enn det som er nå.

 

P1010068.jpg

Eg har fått installert det eg har av annlegg, men mangler fremdeles en cdspiller med linjeutgang for å kunne bruke det :rolleyes: Om noen har en svart cdspiller av nyare dato, som passer inn med resten av interiøret så skal eg love dere en handel om dere skriker ut..

 

Ellers går det mye å skule om dagane.. Neste planlagte akkurat nå er å ta rusten rundt viskerhola, det må eg se til å gjøre altså.. For så å prøve å mekke til nye fester til fangeren framme og heise fangeren bak.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår