Gå til innhold

Turboxs dumpventil.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Plasseringen av dumpvalve og popoff er lik. De står begge på trykksiden mellom kompressorutløp og gasspjeld. De kan ikke brukes om hverandre fordi en popoff åpner ved et visst overtrykk, mens en dumpvalve åpner ved vakuum. Overtrykket en popoff skal åpne på justeres ved hjelp av et forhåndsinnstillt fjærtrykk i aktuatoren. Den kan ikke åpnes med vakuum. Dersom en dumpvalve har inngang både for vakuum OG trykk kan denne brukes som popoff, som den HKS typen nevnt tidligere.

 

Dersom du bruker popoff sammen med en wastegate og de er korrekt justert i forhold til hverandre vil dette ikke være skadelig. Du kan for eksempel styre både wastegate og popoff med en og samme blødeventil(boostcontroller) så lenge aktuatorene er like.

 

En dumpvalve vil blåse hver gang du slipper gassen, så lenge der er trykk å slippe ut. Popoff ventilen vil ikke blåse før innstillt turbotrykk er oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Precious

For jeg vil ha sånn kvittrelyd når jeg en gang kjøper turbobil. Ikke denne ultra fjortiss magneten av et PYYYSSSSSSSSSSSHH!!!!! Men til nød kan en stram dumpventil fungere, for den lyden er brukbar.

 

brukbar; ja, "kult" med kvitrelyd; ja

MEN; for stam dumpventil som lager kvitrelyd er skadeli for turboen, pga at dumpen ikke slipper lufta effektivt nok ut (det er derfor du får "kvitrelyd"), og du får tilbakeslag gjennom turboen og ut luftfilteret i tilleg til dumpinga gjennom dumpventilen. Dette fører da til slag mot rotorbladene og vil over tid ødelegge turboen, pga at turboen som kjent inneholder lager, og disse er ikke alt for glade i aksielle belastninger, da de er beregnet for å ta opp den radielle belastningen som blir når "rotorne" i turboen spinner... men versegod, du skal få lov for meg, er jo ikke min bil det er snakk om...

men jeg ville heller anbefalt at du kjøpte deg ekstern wastegate og slapp eksosen etter denne ut i friluft i stede for i downpipen, for da får du den velkjente kvitrelyden viss det er så om å gjøre. men å slippe denne eksosen rett ut i motorrommet er foresten svært brannfarlig, da det kan komme stikkflammer. på de første saab turbo bilen på slutten av 70-tallet var det ekstern wastegate som slapp eksosen rett ut i motorrommet. hvorfor har ingen hørt om eller sett disse? jo fordi nesten alle sammen brant opp før 80-tallet rakk å begynne...

 

Edit; jeg fikk foresten hodepine av å lese den tråden her... :D

Image is nothing, boost is everything!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Per Olav

Dere sier det er så skadelig for turboen og kjøre uten noen form for avlastningsventil. Det kan hende det er litt sannhet i det, men biltypen som jeg har er levert uten slik ventil fra fabrikk. Den fungerer helt utmerket, og turboen som sitter i nå har gått over 150.000.

 

Poenget mitt er: "Alle" sier det er skadelig, men er det noen som har erfaring nok til å kunne uttale seg ?

 

Det som det vel er snakk om her er vis man kjører med høyt trykk.

Men det sier jo seg selv at det sliter mer på en turbo mil uten noen slags form for avlastning.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du orginalt og med orginalt trykk er det ikke noe problem. den ene bilen min har verken åpen dumpe eller resirkulerende dump, og turboen i den har hitill gått 283 000 km... ;) men dersom du skal drive seriøs trimming med litt trykk må du ha en form for dump, litt dumt å risikere at turboen til 15 000 ryker etter 28 mil... (ja, det skjedde en kompis av meg, TO ganger! idiot!)

Image is nothing, boost is everything!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Først vil jeg bare si at alle CAPS LOCK postere som trykker tastaturet i stykker fordi kompisen til fattern mente noe annet kan bare spare seg med å svare. Og jeg er såpass ydmyk at jeg kan si at jeg har ikke peiling!

 

Men min far hadde en Lancia Dedra 2000 Turbo og denne bilen var visstnok uten dump. Men denne lagde allikevel en umiskjennelig lyd som kunne minne sterkt om det! Og vi ble fortalt av noen trimme folk(Nohrspeed) at det var WG'n som lagde denne lyden. Bare lurte på om de tok feil. Gadd ikke lese hele tråden...:rolleyes:

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår