Gå til innhold

Politiradio i bil...

Ranger emnet


Scampi

Anbefalte innlegg

Har nå lest hele tråden om Ascona og hans "ville" sprell med en Icom...

Og her og der dukket det opp diskusjoner om hvorvidt det der lovlig med politiradio i bil.

 

Politiradio i bil er lovlig

 

Noen sier at det ikke er lov, siden man dermed kan bruke radioen til å avlytte UP og finne ut posisjonen til trafikkontroll.

Dette er sant, men da må politiet bevise at du har brukt radioen til dette.

Vil ikke fremstå som en verdensmester, men jeg har drevet med radioer og scanning i mange år, og har blitt stoppet en del ganger av politiet.

Jeg har snakket med dem mang en gang om dette, og de bekrefter det jeg skriver.

 

Jeg har kjøpt en del radioutstyr i USA, som ikke er godkjent for bruk i Europa pga. manglende CE-merking.

Men dette er lov å besitte, dermed er det lovlig så lenge det er avslått.

Så hvis dere noengang blir stoppet, kan dere for sikkerhets skyld skru av en eventuell radio.

 

Men til syvende og sist er en CE-merket, umodifisert politiradio lovlig for buk i bil.

 

Men husk, aldri provoser tjenestemenn, de kan beslaglegge radioen for noen uker.

 

Ville bare oppklare noen misforståelser her :)

 

Brev fra Politidirektoratet

Brev fra Vegdirektoratet

Scampi - BMW-chauffeur, autodidakt fotograf og kosegutt

 

1998 E36 318iT Individual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke finne reglene, men det funker slikt at du ikke har lov til å ha instrumenter/dingser (radarvarslere, politiradio etc.) som har for formål og hindre politiet i sitt arbeid i bilen. Med mindre du har den i eske i bagasjerommet eller noe...

 

Edit: Blir du tatt med noe slikt er det 5000kr i bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Jeg gidder ikke finne reglene, men det funker slikt at du ikke har lov til å ha instrumenter/dingser (radarvarslere, politiradio etc.) som har for formål og hindre politiet i sitt arbeid i bilen. Med mindre du har den i eske i bagasjerommet eller noe...

 

Edit: Blir du tatt med noe slikt er det 5000kr i bot.

 

 

Ja det er jo greit det, men dersom jeg har den på kanale 118 "fly tårnet" eller 121 "tror jeg det er" til vær meldningen som flyen får.. som oppdateres hver time...

 

Da lytter jeg jo ikke til Politiet og disse radionen heter jo ikke politiradio det er jo bare et navn de har fått, det er jo en radio scanner som har litt mer kaneler en en vanlig radio..:rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om politiradioer/-scannere og radarvarslere

Post- og teletilsynet har endret praksis og krever ikke lenger at det skal foreligge tillatelse for bruk av denne typen radioutstyr.

 

Bakgrunnen for dette er at Statens teleforvaltningsråd i august 2002 fattet vedtak som sier at Post- og teletilsynet ikke har tilstrekkelig hjemmel til å kreve at slik tillatelse skal foreligge. Statens teleforvaltningsråd er klageorgan for vedtak fattet av Post- og teletilsynet.

 

Dette vil si at etter 1. juli 2000 kan alle typer radiomottakere omsettes, eies og brukes dersom de tilfredsstiller kravene i "Forskrift 20. juni nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr" og er korrekt merket med CE-merke.

 

Post- og teletilsynet vil likevel gjøre oppmerksom på at bruk av slikt utstyr kan rammes av annen lovgivning enn telelovgivningen. Ett eksempel er Vegtrafikkloven (se spesielt §13a).

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Oppdatert: 02.07.2004

 

 

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

 

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

 

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

 

Tilføyd ved lov 8 juni 2001 nr. 30.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i herjadalen kan en scanner hindre politiet i sitt arbeid...?

 

Altså, du får bot hvis de kan bevise at du har brukt den bevisst for å unngå en kontroll.

Ellers er det lov til å eie, kjøpe, selge, lytte, spise, whatever...i bil også.

 

Dersom dere blir stoppet med en scanner i bilen og politiet tar den uten skjellig grunn (de må bevise at du har brukt den til noe ulovlig, husk at den må være CE-merket) kan du anmelde dem.

Print ut brevene jeg la ut link til og ha de i bilen.

Scampi - BMW-chauffeur, autodidakt fotograf og kosegutt

 

1998 E36 318iT Individual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Scampi

Hvordan i herjadalen kan en scanner hindre politiet i sitt arbeid...?

 

Ved at du hører at de har kontroll der og der og ringer andre for å varsle de, eller at du sender en sms til sånn varslingtjeneste og de sender ut sms til alle medlemmer om kontroll der og der. Da hinder du politiets arbeid.

 

jeg legger den inn igjen.

 

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

 

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

 

Der står det svart på hvitt, uavhengig av hva det ene brevet ditt sier. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar(scanner) eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

 

Innunder der kommer radioscanner.

 

Men hvis man har scanneren i bilen, slik at man ikke kan nå den fra førersetet, så er det lov, for da kan du jo ikke bruke den. Har man scanneren liggende i bagasjen, så er det greit. det samme gjelder med kniv. har man en kniv innen rekkevidde fra førerstolen, så regnes det som at man har kniven på seg, noe som er ulovlig. alt dette regnes jo med litt skjønn, ligger det en morakniv i midtkonsollen på en bravida bil på dagtid så bryr de seg nok lite.

 

sammendrag til slutt, det er etter veitrafikklovens paragraf 13A, IKKE lov å ha scanner i bil. jeg kan heller ikke etter loven ha min Vhf radio med sende ut mulighet i bilen, siden den kan justeres inn til politiet sin frekvens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til Politiet/trafikkavdeling, og spurte rett ut om en fikk bot for å ha en ce merket radioscanner slått på under kontroll. Svaret var, NEI, det er ikke lengre ulovlig å ha en radioscanner slått på, selv under kontroll.

 

Så når trafikkpolitiet har bekreftet dette muntlig, så kan vi trygt gå ut i fra at det er lov.

 

Jeg kan vel også poengtere at jeg også nevnte at radioen blir brukt til å lytte lytte til trafikkmeldinger og politiet når dem sender via radio, og svaret fra Politiet var fremdeles at det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

I en e-post fra Oslo Politidistrikt.

 

Å lytte på politiets frekvenser er ikke straffbart, så fremt bruken ikke er ment for å unndra seg straffeforfølgelse eller bruk i forbrytersk hensikt.

 

Det som er krav er at apparatet er CE merket og EØS- godkjent. Henviser til Post- og teletilsynet for ytterligere informasjon.

 

Å sende på politiets frekvenser medfører derimot straffeansvar, og kan etter loven straffes med fengsel i opptil 10 år hvis det medfører betydelig fare for liv og helse.

 

E-post fra:

 

Politioverbetjent (navn fjernet)

Sambandsavsnittet

Fellesoperativ seksjon

Oslo politidistrikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et skriftelig brev fra Politiet og Statens vegvesen som sier at slik utstyr ikke er ulovlig, scanne det og legge det inn her.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår