Gå til innhold

Rustfjerning og beautification av hvit bil

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Gjorde det sjakktrekket og kjøpe meg helt hvit bil. (For dere som lurer så heva jeg kjøpet på GTI'en jeg snakka om i tråden "Skfite av råder" ettersom han hadde røykt i bilen) Bilder finner dere i media forum->kid a's tipstråd :)

 

Bilen er 12 år gammel men forholdsvis godt tatt vare på syns jeg, men den har selvfølgelig sine skader. Det jeg vil gjøre er å prøve mitt beste for å fjerne de.

 

DSCF0001.jpg

Først ut er denne skaden rett ved siden av venstre bakhjul. Ser ut som noe kitt eller noe er lagt oppå, Hammerite kanskje? Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å se jevnt og fint ut? Lista er også løs. Tenkte jeg skulle fikse denne med dobbeltsidig tape.

 

DSCF0006.jpg

Neste er dette i bakre kanal på venstre side. Dette som er hoved-må-ta rusta, men m.tp at dette er en 12 år gammel bil synes jeg dette er godt og godkjent. Bilen har gått i Oslo i mange år. Her tenkte jeg å pusse ned med fint pussepapir, ha på "Brunox" og legge tectyl eller noe sånt over. Tips takk :)

 

DSCF0017.jpg

Så denne bensingaten. Er et hull under lokket der. Hva gjør jeg med det? Sveising? Pussing+brunox osv.?

 

DSCF0020.jpg

Her er noe forrige eier prøvde å fixe med Hammerite... med diskutabelt resultat ;)

 

DSCF0024.jpg

En liten værsting er denne på taket. Den er veldig liten (1x1.5cm) men ser ille nok ut. Hva gjør jeg for at dette skal bli pent?

 

DSCF0025.jpg

Forrige eieren hadde prøvd å fixe en flekk på panseret. Gråtbart resultat.

 

DSCF0026.jpg

Høyre bakskjerm er såvidt angrepet. Burde ikke være vanskelig å fikse, blir nok vanskeligere å få fint.

 

DSCF0027.jpg

Skade under skiltet.

 

DSCF0028.jpg

Flekk på døra

 

That's about it! Bilen har gått 106 000km og er kjørt av voksne folk. Han som hadde den før meg hadde kjøpt den av en kamerat (og du selger ikke skrot til kamerater). Er fornøyd med alt untatt det at den er 3-dørs istedenfor 5-dørs.

 

Planen er å få den fin og smooth, sette på noen phete felger og kanskje senke den litt. Prøve å selge den etterhvert og få tak i 5-dørs hatchback - the controversial beauty. Selge den ved 150 000 er nok lurest da jeg får mye utav den og kilometerstanden fortsatt er overraskende lav.

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fet bil men desverre mye rust.. (kanskje litt spydig, men bluebirden min har mindre rust enn din :D)

 

er det kun på bildene den har overflate rust? hva med tårn bak? kanalene bør vel taes før det utvikler seg og spiser seg gjennom... får du småhull når du pusser av, så si ifra neste gang du drar gjennom oppdal så skal jeg sveise på for deg :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så egentlig ikke ut som så ille rust, mest overflaterust.

er verre om innsiden av kanalen er rustet, noe det var på min primera, og det er kostbart å få sveiset og lakket.

 

bare få sjekket om venstre tårn bak er helt, ta av trekket i bagasjerommet og se inn over skjermen om det er rust. er et veldig svakt punkt på primera P10.

 

og en annen ting med høyre bakskjerm, sjekk at det ikke er hull frem til kanalen som er blitt lappet over. var det på min, og det var et rent helvete å få fikset det også.

 

annet enn det, så gratulerer med "ny" bil, og primera er kongebil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rapportere om et rustfritt tårn :D

Visste at det kom til å bli litt kjeksfjerning og er så og si fornøyd med mengden som er nå. Skal sjekke innsiden på kanalen senere.

 

Finepix: Drenering? Det er rust rundt det... Sveising var kanskje dumt sagt da flamme + bensin sjelden er en god kombinasjon ;)

 

Men hva kan jeg gjøre med lakken? Må jeg hellakere for at det skal bli fint? touch-up maling blir ofte flekkete og stygt. Går det ann å spraye over og kanskje pusse ned eller noe å få det fint? Er litt for lite rust til å sparkle / ta ting over og hellakere, men skal høre med noen "freelance" lakkerere om de kan gi meg en nissepris på Sunny's rødfarge :D Den er fin den, litt varm rød. Det hadde gjort seg. Men slik som den er nå, og i framtida, hvordan kan jeg best gardere meg mot den "synlige" rusta? Kanalrusta bryr jeg meg ikke så mye om blir fint, bare det holder :)

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en slags klarlakk som skal gjøre at det lakkerte området ser likt ut i farge som området rundt! :???:

 

Har den boksen på jobben, men har aldri prøvd den.. høres litt for godt til å være sant ut. Men den er i alle fall beregna for billakk.

Skal se om jeg får testa den i morra.

:cocain:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiigh, enda mere rust!! Denne gang i en.. stang som går inn til felgen. Er noenlunde grønn så tipper på aksling / drivknute.

 

drivsakrust.jpg

 

Ser bakover der at det er litt der og. Koster dette mye å skifte ut? Vet ikke hvor smart det er å pusse og tectylere sånne ting.

Dunken til servostyringa svetter også litt... ny kork?

 

Blir vel tur til Nissan forhandleren i mårra for å fikse drivkjede. Noen som har overslag på hvor mye dette kommer til å koste?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår