Gå til innhold

HOW-TO: Porting av innsug/manifold

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei små barn! Dere husker meg kanskje fra siste leksjon; hvordan plukke av bensintank? :D

 

Vel, i dag skal vi gjøre noe MYE morsommere. Desverre trengs ikke John Deere'n dere så sist denne gang. Men stick med, dette kan bli moro!

 

 

NB! NB! NB!: Jeg er IKKE ansvarlig for det du gjør etter det jeg har skrevet her. Jeg er IKKE den som sier at motoren din vil gå etterpå. Du er SELV ansvarlig for det du måtte gjøre. Skriver dette fordi folk begynner å få en amerikansk innstilling (alà dumme folk som ikke har vett nok i hodet til å forstå hva som kan skje etter egne handlinger). En annen ting.. tror neppe garantien på kjerra di er gyldig etter dette ;)

 

Problemstilling:

Ved 'trimming' vil man gjerne øke kapasiteten på motoren, det vil si (i dette tilfellet) åpne for mer luft inn til motoren. Jeg fikk da tak i et gasspjeld fra en større motor - med likt innsug - for å montere på min motor. Det nye spjeldet har et utvendig mål på 70mm, mens det gamle har et utvendig mål på 60mm.

Da sier det seg også selv at selve veggen mellom spjeldet og manifolden (hullet) også er mindre på min i forhold til den større.

For at det i det hele tatt skal bli vits med det nye spjeldet må jeg altså borre opp manifold for å få en jevn overgang.

 

Forberedelse:

 

Under ser du de to spjeldene. Det nye, større øverst:

throttlebodies2.JPG

 

Blingbling!

 

Som du ser, så ser de veldig like ut.. for at den øverste skal passe, må jeg kutte av noe her og der på spjeldet for at den ikke skal kræsje med fjæra og fuelrailen. (Til dere som lurer på, så er dette en CA18ET med et KA24DE spjeld)

 

Verktøylista er veldig enkel!

Dremel, check!

Vernebriller, check!

Manifold, check?

 

Plukk av manifold!

 

inntak.JPG

 

Først plukker vi av spjeld, ledninger til dyser, fuelrail osv.. så er det bare å gå løs boltene som holder fast. Eneste problemet jeg kom over var en skikkelig sprø slange som kommer fra vannpumpa eller noe.. denne sperra også for manifolden i å slippe fra toppen og det endte med at slangen knakk da jeg prøvde å bøye den. Jaja, slik dritt vil vi ikke ha uansett, den skal byttes.

 

removed.JPG

 

Voilà! Borte!

 

En smart ting er å plukke av div. sensorer som går her og der.. ikke spør meg hva de er til, men det finnes minst 4 på min. Litt ukjekt å få jernspon og slikt i disse. (Er vel noe til vakum der også)

 

 

Let the games begin!

 

Jeg tok så markeringsteip og satte to remser over selve 'veggen' som vi nå kaller porten bak spjeldet på manifold. Satte så spjeldet nøyaktig på og åpnet den mens jeg markerte innvendig på teipen med penn hvor kanten til det nye spjeldet gikk.

 

Da er det dags at vakna!

2.JPG

Drill og briller på!

 

Start spinnin' and grinnin'!

 

1.JPG

 

Det gikk faktisk mye letter enn jeg trodde.. metallet er ikke så sterkt som jeg trodde, og dremelen spiser seg fort gjennom. Etterhvert så jeg også at det ikke bare var selve veggen som måtte slanke seg. Rett bak på toppen gikk veggen i ett med baksiden av manifolden, så jeg tenkte jeg skulle fjerne litt av den også for å få en jevn overgang.

 

3.JPG

 

Etter mye frem og tilbake med prøving for å se at det ble en rett kant tok jeg litt fin sandpapir og stasha den rundt dremel, teipa fast og polerte fint.

 

42.JPG

 

 

Se, den passer!

62.JPG

 

OK, nesten da... tok fatt i dremel, og kjørte på litt mer.

 

....

 

Sammenligning:

 

Slik så manifold ut før dremel:

manifold.JPG

 

 

 

Slik etter slanking:

7.JPG

 

 

 

Konklusjon:

 

Tror faktisk det ble ganske bra.... Nå gjenstår det bare å spyle/blåse manifold ren.. litt leit om det skulle komme spon i sylindrene og skjære hele greia...

 

:)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår