Tina240 Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 87-mod B230K, altså sugemotor sitter i bilen min. Jeg har alltid hatt ettertenning på'n, men i det siste har det blitt helt jævli. Kjører med moderat gasspådrag i fjerde gir på ei slette og "POFF pang pang". I tillegg bruker'n sinnsykt med bensin. Han får altså altfor fet blanding, pluggene er nedsota og ettertenninga lar seg ikke justere vekk (kan bare justere 3 grader). Har kjørt vann gjennom motoren gjennom vakuumslange. Hjalp ikke en dritt! Er opprådd ... HJELP!!! Noen ideer, tanker eller trøst å få?!?!?? :confused: :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 forgasseren har kanskje tatt kvelden. et vanlig problem med de motorene der... Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falk Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 Er det i potta det smeller eller framme i motorrommet? Siter Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen X Volvo 244DL 83' - B21A Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimosabi Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 Det er noe helt jævlig med vakuumstyringer på den motor'n der og den er en vanlig feilkilde. Kan du bare justere 3grader på den? Hvor har du det fra? Uansett så ville jeg sjekka alt som har med gule, blå etc. av vakuumslanger som sitter rundt omkring nedi der ellers så er det rett og slett gasser'n som er gåen. Prøv gasser rens med rengjøring av dyser og alt det der(demonter den gjerne hvis du tør). Får du nada til å funke så skaff deg et innsug med en Zenith-gasser på.;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 men KAN ikke stille tenninga der da. det er elektronisk styrt og ikke mulig å stille (har jeg fått vite ihvertfall) + at jeg har prøvd og ingen metoder var å stille på + at det står at det ikke er mulig å stille tenninga. så ja? ;) men vakumslangene er vel er vel et vanlig problem. spray litt startgass der du syntes det høres ut som det kommer fra. viss motoren går jevnt/jevnere når du sprayer så er det noe som ikke er tett der. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 Det er fullt mulig å justere tenninga med elektronisk tenning, du må bare bruke en stroboskoplampe. KJempelett. Du kobler stroboskoplampa på pluss og minus på batteri og pulsklemma på pluggledning nr 1. lys deretter på reimskivehjulet på veivakselen og se hvor merket står når det blinker, juster ved å vri på fordeleren (løsne skrua som fordeleren sitter fast med først) Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 jotakk jeg har prøvd (på en 230K altså motoren min) og jeg kan konkludere med at NEI det funker ikke ;) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juli 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 Originally posted by Estrewes Det er fullt mulig å justere tenninga med elektronisk tenning, du må bare bruke en stroboskoplampe. KJempelett. Du kobler stroboskoplampa på pluss og minus på batteri og pulsklemma på pluggledning nr 1. lys deretter på reimskivehjulet på veivakselen og se hvor merket står når det blinker, juster ved å vri på fordeleren (løsne skrua som fordeleren sitter fast med først) Du får ikke vridd på fordeleren på K-motoren(kam-plassert fordeler)! Den er skrudd fast i faste skruehull. Ingen justeringsmulighet, da må du i så fall gjøre det elektronisk i styreenheten. Det fungerer helt annerledes enn for eksempel MB, der kan den justeres selv om det er elektronisk tenning ;) Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tina240 Skrevet Juli 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2004 Det smeller selvsagt foran, men det høres bak ;) Funkærnte med stroboting på tenninga mi nei, prøvd det... Startgass var også noe av det første jeg testa. Problemet er ikke at motoren får falsk luft, den får for mye bensin. Altså er problemet kanskje todelt; BÅDE tenninga og forgasseren... Tenkte det kanskje var sekundærporten eller vakuumklokka som hadde sviktet, men det ser ut til å være i orden. Hva om regreima har forskjøvet seg et hakk..? Er det en sannsynlig feilkilde..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 K motorene har eletrisk tenning. Må knote med hjernen for å mekke det (sitter oppunder på passasjersida) Eneste grunnen til å vri fordeleren er om rotoren ikke treffer punktene på fordelerlokket når gnisten kommer. ellers styres alt elektroninsk. denne tenninga har til og med bankesensor som styrer alt. Derfor skal tenningsbank være (teoretisk sett) umulig på disse motorene. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Problemene dine ligger nok et eller annet sted rundt gasseren Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Originally posted by lars_b K motorene har eletrisk tenning. Må knote med hjernen for å mekke det (sitter oppunder på passasjersida) Eneste grunnen til å vri fordeleren er om rotoren ikke treffer punktene på fordelerlokket når gnisten kommer. ellers styres alt elektroninsk. denne tenninga har til og med bankesensor som styrer alt. Derfor skal tenningsbank være (teoretisk sett) umulig på disse motorene. Jeg hadde tenningsbank på min B230K jeg. Gåen bankesensor....;) Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tina240 Skrevet Juli 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Jaha... hvor sitter bankesensoren da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Sitter det ikke en bryter på K gasseren som kutter bensintilførselen når du slipper gassen og turtallet er over 1300rpm eller no? kan hende den er feiljustert. Min var justert sånn at den ikke kuttet og da fikk jeg litt ettertenging. Bryteren sitter på det hjulet som gassvaieren er festet til. Du kan også prøve å teste om solenoiden som skal kutte bensinen funker ved å ruse motoren ved å vri på det hjulet og trykke inn bryteren. Da skal motoren begynne å fuske. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimosabi Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Banke sensoren sitter på blokka like over svinghjulet høyre side sett bakfra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.