Gå til innhold

turbo og kvasskam

Ranger emnet


audun34

Anbefalte innlegg

Originally posted by T/A 455

Kvass kam og turbo er i seg selv motstridende. Viss vi da definerer en kvass kam som en kam med veldig mye løft. Det er begrenset hvor mye løft man kan klare på en liten durasjon. Dette er også mye av grunnen til at konvensjonell ikke trubo matet motor kan holde følge med en turbo motor. Durasjon er bare en nødvendighet for å klare ekstremt høye kamløft. En spesiell "Turbo kam" vill jeg anta er en kam som løfter mye mindre på innsugssiden for å unngå atkraften blir presset tilbake i innsuget. Men sikkert mulig jeg tar feil.

 

En annen sak er jo det at en turbo motor ikke er avhengig av å suge inn bensin/luft selv. Pga at B/L blir presset inn greier motoren å få inn mer på mindre løft. Følgene av dette er at en Tubo motor i de fleste tilfeller (samme antall hk og volum) vill være mer holdbar. Snillere ventilfjærer/kam/osv.

 

Durasjonen er jo hvor lenge ventilene står oppe i løpet av en takt...finner jo ingen bil med 308 grader på innsugssiden i en standard motor,fordi da synker innsugshastigheten (og den effektive kompresjonen) så mye at den knapt går på tomgang...På STORE motorer (V8'ere f.eks,som jeg regner med du jobber mest med :) ),er volumet i hver sylinder såpass stort at hastigheten på gassen holdes oppe,og disse er derfor ikke så "vare" for stor durasjon som en 1.3-liter.. :)

 

Fleste "turbo"-kammer jeg har sett spec'sa på har kortere eller lik durasjon som orginalt,og like mye eller litt mer løft,fordi når trykket i plenum øker øker effekten,derfor har de snille kammer som er effektive på lavt turtall...dette gir mindre "spark/ketchup-effekt",noe som ikke er ønskelig for "Hvermansen" på vei til Kiosken/Rimi... :)

 

"Suge"-motorer finnes ikke....alle motorer skaper et undertrykk i sylinderen som blir åpnet til trykket som er i plenum,enten det er 1 Bar (trykket ute) eller 3 Bar (sotviftemotor)... Og siden Moder Jord ikke liker forskjeller,strømmer dette trykket inn og javner det ut...:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by theblast

Hva en kvasere kamaksel gjør er jo egentlig å løfte ventilene høyere, for å holde dem åpne lenger slik at man får mer hk. Saken er at en vanlig kvass kamaksel gjør at bilen går bedre på midten av turtallregisteret og oppover, ved å gjøre det så mister du litt nm på laveturtall. Hvor kvassere kam du velger hvor høyere i turtallregisteret vil den gi mer power og hvor dårligere vil den bli på lavt turtall.

 

Det er vel kanskje derfor du ikke skal overdrive med kvasskam, for at turboen tar også bort litt effekt på lavt turtall.

 

En liten rettelse bare, en kvaserekam løfter ikke høyere men åpner tiligere og lukker senere..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Kvass kam og turbo er i seg selv motstridende. Viss vi da definerer en kvass kam som en kam med veldig mye løft. Det er begrenset hvor mye løft man kan klare på en liten durasjon. Dette er også mye av grunnen til at konvensjonell ikke trubo matet motor kan holde følge med en turbo motor. Durasjon er bare en nødvendighet for å klare ekstremt høye kamløft. En spesiell "Turbo kam" vill jeg anta er en kam som løfter mye mindre på innsugssiden for å unngå atkraften blir presset tilbake i innsuget. Men sikkert mulig jeg tar feil.

 

En annen sak er jo det at en turbo motor ikke er avhengig av å suge inn bensin/luft selv. Pga at B/L blir presset inn greier motoren å få inn mer på mindre løft. Følgene av dette er at en Tubo motor i de fleste tilfeller (samme antall hk og volum) vill være mer holdbar. Snillere ventilfjærer/kam/osv.

 

Var veldig lite av dette som jeg får til "å henge på greip"...

For å ta det siste først:

Den økte holdbarheten til en turbomotor med samme antall hk og volum kommer av at effekten tas ut på et lavere turtall, og pga at motstanden i eksosturbinen gjør at det vil være mottrykk på stemplene hele tiden som gjør at de holdes på plass, og ikke "skrangler" hver gang de skal snu.

 

Å tro at alt går av seg selv bare fordi turboen skal presse blandingen inn er bare tull.

For å ta et greit eksempel, Se på motorene til Ruud racing. Samme utgangspunkt, men motoren i BMW´en har nesten 200hk mer på 1bar mindre trykk enn motoren som sto den sorte sierraen...

 

En "turbokam" har som regel litt mindre durasjon på eksosen, for å hindre at for mye mottrykk finner veien inn i forbrenningsrommet igjen.

 

Høy durasjon er ikke bare nødvendig for å klare mye løft, men også nødvendig pga tregheten i lufta som gjør at ventiler må "tjuvstarte" litt for å få inn blandingen når turtallet blir høyt.

 

At en sugemotor holder følge med en turbomotor er vel å ta i litt ?

Ikke så fryktelig lett å hente ut litereffekter på over 400 på en sugemotor.

Formel1 har riktignok rundt 300, MEN..

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

"Suge"-motorer finnes ikke....alle motorer skaper et undertrykk i sylinderen som blir åpnet til trykket som er i plenum,enten det er 1 Bar (trykket ute) eller 3 Bar (sotviftemotor)... Og siden Moder Jord ikke liker forskjeller,strømmer dette trykket inn og javner det ut...:)

 

Blir så tungvindt å kalle det: Atmosfærisk trykkutjevningsmotor. :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Blir så tungvindt å kalle det: Atmosfærisk trykkutjevningsmotor. :D

 

Jepp :D:D...men det er jo det det egentlig er :)

 

SAAB-turboene har faktisk lavere løft og lengre durasjon på eksoskammen enn innsugskammen...gir MASSE moment lavt i registeret,og spik-rak momentkurve.. :) Noe av grunnen til at gearkassene deres ryker når effekten økes....for mye drag på lite turtall.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: Hvor/hvem sliper kammer? 2000kr høres veldig billig(og interessant) ut... Det beste er vel å sende med en pen orginal kam(hvis de sliper den om) trim kam har vel oftere en mindre base sirkel...

Har du fortsatt flødes-benk? Hvor mye tar du isåfall for å teste ett par V8 topper?

Puh! mye spm på en gang.:)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Jepp :D:D...men det er jo det det egentlig er :)

 

SAAB-turboene har faktisk lavere løft og lengre durasjon på eksoskammen enn innsugskammen...gir MASSE moment lavt i registeret,og spik-rak momentkurve.. :) Noe av grunnen til at gearkassene deres ryker når effekten økes....for mye drag på lite turtall.

 

Haha. Har eid en saab i mitt liv, men har eid 8 saabgirkasser...

Så det er eksoskammen jeg har å takke for at jeg bl.a har skutt 3.gir ut av bunnen på kassa, og lokket på diffen har sett ut som en tipi etter at planethjula har prøvd å kommet seg gjennom osv.

 

EDIT: Skriveleif...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Det beste er vel å sende med en pen orginal kam(hvis de sliper den om) trim kam har vel oftere en mindre base sirkel...

 

Eneste måten å få opp løftet på en org kam ved sliping er å ta av base sirkelen.

Så jeg mener at en ferdig kam er veien å gå hvis du vil beholde base sirkelen. Eller er base sirkelen mindre på ferdige kammer til skuta også? Hvilken bil er det?

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Turboed1: Hvor/hvem sliper kammer? 2000kr høres veldig billig(og interessant) ut... Det beste er vel å sende med en pen orginal kam(hvis de sliper den om) trim kam har vel oftere en mindre base sirkel...

Har du fortsatt flødes-benk? Hvor mye tar du isåfall for å teste ett par V8 topper?

Puh! mye spm på en gang.:)

 

Du behøver ikke sende en fin org. kam...er den sliten,hardsveises det på nytt materiale,og maskineres fra det...men skal du ha radikale forandringer,er det bedre å begynne med en ren billet-bit og ta det derfra...blir bedre,men kanskje noe dyrere. Fordelen er at da kan du få den profilen motoren vil ha,ikke det andre selger... Kan formidle det jeg...foretrekker å ha noen ess i ermet på kontakt-siden. ;)

Jada...driver å oppgraderer den nå,men om en liten stund er den oppegående igjen...bare jeg får en liten pause i jobbinga. :) Prater du da bare testing av maks flow,eller en hel flow-kurve? Dvs flow'en på flere løft på samme ventil....kommer an på hvor pirkete du vil være. :) Når jeg vet det,er det lettere å prise..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Haha. Har eid en saab i mitt liv, men har eid 8 saabgirkasser...

Så det er eksoskammen jeg har å takke for at jeg bl.a har skutt 3.gir ut av bunnen på kassa, og lokket på diffen har sett ut som en tipi etter at planethjula har prøvd å kommet seg gjennom osv.

 

EDIT: Skriveleif...

 

Jepp...Eksoskammen,og timinga kammene imellom. :)

Har sett 380hk's SAAB 900 som ikke drepte kassa,fordi jeg designa nye kammer som flytta registeret oppover endel...tok moment-toppen opp 2500 rpm,og da holdt den gitt.. :D:D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

"Suge"-motorer finnes ikke....alle motorer skaper et undertrykk i sylinderen som blir åpnet til trykket som er i plenum,enten det er 1 Bar (trykket ute) eller 3 Bar (sotviftemotor)... Og siden Moder Jord ikke liker forskjeller,strømmer dette trykket inn og javner det ut...:)

'

Definer suge:

Ett lavere trykk enn omgivelsene gjør at man drar inn luft fra omgivelsene, ergo suge.

Sugemotor er da en riktig benevnelse, men grunnen til att motoren suger er som du forklarer, motoren er jo en stor luftpumpe akkurat som en støvsuger.....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å bruke 280 kammer med 10,8 i løft på Skylinen vår. På BF Drag Skylinen blir det 290 med 11,5 i løft på begge sider.

 

Du kan ikke bare smelle i kammer med større durasjon og høyere løft. Først burde man vite litt om hvordan motor det er og hvor mye effekt som har tenkt å tas ut. Så må du ha stive nok fjærer om du skal ha ekstra mye løft.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

'

Definer suge:

Ett lavere trykk enn omgivelsene gjør at man drar inn luft fra omgivelsene, ergo suge.

Sugemotor er da en riktig benevnelse, men grunnen til att motoren suger er som du forklarer, motoren er jo en stor luftpumpe akkurat som en støvsuger.....

 

Det er ikke det lave trykket som drar inn lufta i sylinderene, men det høyere lufttrykket utenfor som presser det inn...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Det er ikke det lave trykket som drar inn lufta i sylinderene, men det høyere lufttrykket utenfor som presser det inn...

Etter hva du sier så eksisterer ikke ordet suge, men stemmer det du har sagt.

 

Men definer ordet suge for meg?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår