Gå til innhold

Vitenskapen bak spoilere

Ranger emnet


Bård

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et research-essay som skal ta for seg effekten av spoilere på bygninger for å endre luftstrømmen. Jeg vil komme til å bygge modeller og teste disse i vind-/røyktunnel.

 

Jeg prøver å tilegne meg litt kunnskap om bilspoilere generelt, ettersom hovedproblemet mitt ligner veldig på det suget man får bak en bil som ikke har spoiler.

 

Finnes det noen gode sider hvor jeg kan lese om spoilere og deres effekt på vindstrømmen over/bak bilen? Eller vil noen forklare det her?

Det beste er om det er på engelsk, ettersom jeg skriver essayet på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare så det er sagt: en bil med bakspoiler vil faktisk få en høyere aerodynamisk dragkoeffisient enn en uten, eller med andre ord vil turbulensen bak bilen øke hvis du setter på en bakspoiler/vinge. derimot vil bilen få mindre løft. mitt tips er at du drar på et bibliotek og låner ei bok om "fluid dynamics" og setter deg ordentlig inn i begreper som aerodynamisk drag og løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by drPhibes

bare så det er sagt: en bil med bakspoiler vil faktisk få en høyere aerodynamisk dragkoeffisient enn en uten, eller med andre ord vil turbulensen bak bilen øke hvis du setter på en bakspoiler/vinge. derimot vil bilen få mindre løft. mitt tips er at du drar på et bibliotek og låner ei bok om "fluid dynamics" og setter deg ordentlig inn i begreper som aerodynamisk drag og løft.

 

Kort sagt: Skaper "Downforce" og minimerer "Drag" ..

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dragsuget bak en bil vil ikke bli like stort som f.eks bak en lastebil som er veldig FIRKANTET og stor....

 

Men hvorfor er du så redd for dragsug?..... er jo ingenting som skader deg.... Bortsett fra at du vil få en veldig hvit rumpe på bilen din hvis du kjører hardt i pudder snø...

og det kommer av dragsuget ja.... men det vil du uansett ha enten du har vinge eller ikke

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by drPhibes

feil... drag øker, downforce (negativt løft) øker. bilen går tregere rett fram, men kan gå raskere rundt svinger.

 

Jeg har en viss peiling på aerodynamikk, da det er en del av min utdannelse..

At en spoiler skaper "downforce" er selfølgelig, på en hel del biler som fra før er aerodynamiske katastrofer kan spoilere også få ned CW-tallet ved høyere hastigheter... (gjelder ganske mange biler)

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår