Bård Skrevet Juni 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2004 Jeg holder på med et research-essay som skal ta for seg effekten av spoilere på bygninger for å endre luftstrømmen. Jeg vil komme til å bygge modeller og teste disse i vind-/røyktunnel. Jeg prøver å tilegne meg litt kunnskap om bilspoilere generelt, ettersom hovedproblemet mitt ligner veldig på det suget man får bak en bil som ikke har spoiler. Finnes det noen gode sider hvor jeg kan lese om spoilere og deres effekt på vindstrømmen over/bak bilen? Eller vil noen forklare det her? Det beste er om det er på engelsk, ettersom jeg skriver essayet på engelsk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandel Skrevet Juni 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2004 http://www.howthingswork.com kanskje? Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkVahl Skrevet Juni 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2004 Noe slikt du ville ha tak i ? http://autozine.kyul.net/technical_school/aero/tech_aero.htm Siter - 1980 RX-7 zoooooooom, br br br *bang* !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet Juni 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2004 Dette ser bra ut, takk. (og enda mer er fortsatt velkommen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drPhibes Skrevet Juni 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2004 http://www.mulsannescorner.com har en del om aerodynamikk generelt. kanskje ikke så mye om spoilere, men mer om venturieffekt mm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CesiuM_e Skrevet Juni 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2004 Skal du utstyre en fortgående bil med masse måleutstyr? :D http://www.howstuffworks.com anbefales :) Siter - Volvo 240 '88 (x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet Juni 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Her er et bilde av mitt spesifikke problem. Den mørkeblå pilen viser vindretningen. De lyseblå pilene viser hvordan luften (snø) suges inn mot veggen. Tar jeg feil hvis jeg sier at dette ligner på det suget som oppstår bak en bil som ikke har spoiler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eelo Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Det som gjør dette på en bil er vel at den ikke er firkantet? Spoiler bidrar vel mest med downforce... Men ikke vet jeg.. er ikke doktor i fysikk ellerno.. :D Siter 94 Pug405GTX x -86 VW Golf CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drPhibes Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 bare så det er sagt: en bil med bakspoiler vil faktisk få en høyere aerodynamisk dragkoeffisient enn en uten, eller med andre ord vil turbulensen bak bilen øke hvis du setter på en bakspoiler/vinge. derimot vil bilen få mindre løft. mitt tips er at du drar på et bibliotek og låner ei bok om "fluid dynamics" og setter deg ordentlig inn i begreper som aerodynamisk drag og løft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet Juni 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Har allerede min egen fysikkbok, samt en fysikkbok for scientists and engineers, men de er ikke spesielt utfyllende på akkurat mitt emne. Hva vil dere si at må gjøres i mitt tilfelle for å bli kvitt suget som oppstår mot veggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Originally posted by drPhibes bare så det er sagt: en bil med bakspoiler vil faktisk få en høyere aerodynamisk dragkoeffisient enn en uten, eller med andre ord vil turbulensen bak bilen øke hvis du setter på en bakspoiler/vinge. derimot vil bilen få mindre løft. mitt tips er at du drar på et bibliotek og låner ei bok om "fluid dynamics" og setter deg ordentlig inn i begreper som aerodynamisk drag og løft. Kort sagt: Skaper "Downforce" og minimerer "Drag" .. Siter Proff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drPhibes Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 feil... drag øker, downforce (negativt løft) øker. bilen går tregere rett fram, men kan gå raskere rundt svinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 dragsuget bak en bil vil ikke bli like stort som f.eks bak en lastebil som er veldig FIRKANTET og stor.... Men hvorfor er du så redd for dragsug?..... er jo ingenting som skader deg.... Bortsett fra at du vil få en veldig hvit rumpe på bilen din hvis du kjører hardt i pudder snø... og det kommer av dragsuget ja.... men det vil du uansett ha enten du har vinge eller ikke Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet Juni 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Problemet med dette bygget som jeg studerer, er at snøen pakkes foran døren, og jeg vil derfor fjerne dragsuget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Originally posted by drPhibes feil... drag øker, downforce (negativt løft) øker. bilen går tregere rett fram, men kan gå raskere rundt svinger. Jeg har en viss peiling på aerodynamikk, da det er en del av min utdannelse.. At en spoiler skaper "downforce" er selfølgelig, på en hel del biler som fra før er aerodynamiske katastrofer kan spoilere også få ned CW-tallet ved høyere hastigheter... (gjelder ganske mange biler) Siter Proff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.