Cosw Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Har hørt at aircondition gassen freon (tror jeg det var) som er i alle biler? Er ulovlig nå? er dette skadelig å puste i seg? Hva gjør forhandlerne med dette hvis dette er tilfellet? Siter 2007 E klasse Obsidiansort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Den er vel ikke ulovlig. men du betaler miljøavgift.. Avhengig av hva slags gass som er brukt i klimaanlegget, varierer avgiften fra kr. 25,- (HFK-152a) til kr. 2106,- (HFK-23) pr. bil. På de fleste biler vil avgiften utgjøre kr. 234,- + mva. --- ot: skremmende at man metaler mva på en avgift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dice Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Hvem er det som er billigst på etterfylling i Oslo da?? Jeg har en bil som ble tappet for freon gass da den ble importert. Nå vil jeg gjerne fylle den opp igjen. *sorry hvis dette ble off-off topic :rolleyes: * Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grøfterally Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Originally posted by Cosw Har hørt at aircondition gassen freon (tror jeg det var) som er i alle biler? Er ulovlig nå? er dette skadelig å puste i seg? Hva gjør forhandlerne med dette hvis dette er tilfellet? Freon, eller R12 som den heter er en gass som pr. i dag er ulovlig å fylle på faste og mobile installasjoner her i landet, og i resten av europa. Det er noen som fortsatt leverer dette, men det er altså strengt forbudt. Noen mener en ombygging til R134a er å anbefale, men dette er det delte meninger om, ofte fører nemlig dette til en svikt i systemet etter relativt kort tid. Selv har jeg heldigvis tilgang på R12 :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Originally posted by Cosw Har hørt at aircondition gassen freon (tror jeg det var) som er i alle biler? Er ulovlig nå? er dette skadelig å puste i seg? Hva gjør forhandlerne med dette hvis dette er tilfellet? R12 (freon) er ulovlig. både å selge og å bruke, lagre, se på, høre om osv. kjenner du noen som driver med sånt, så skaffer de deg litt. Det er det sikreste for å fylle gamle anlegg. bedre enn å bygge om og sånt, men altså ikke helt lov. Jeg vet ikke med andre biler, men mercedes kom med R134a (som er lovlig) i stedet for R12 f.o.m. 1993-modellene. Jeg har selvfølgelig 1992-modell.. argh. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg