tosk Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 satt å leste i STRO boka på skolen i da, sjekk hva som er lovlig å ha på 240 uten å gjøre noe, seff får du ikke plass da:P Gikk ut fra at orginal standar var 185/70 R14 -355/25 R19 -255/30 R20 -295/30 R19 -335/30 R18 Dette er LOVLIGE dekk dimensjoner :D men du får aldri plass til annet enn 255/30 R20 :D Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Originally posted by tosk satt å leste i STRO boka på skolen i da, sjekk hva som er lovlig å ha på 240 uten å gjøre noe, seff får du ikke plass da:P Gikk ut fra at orginal standar var 185/70 R14 -355/25 R19 -255/30 R20 -295/30 R19 -335/30 R18 Dette er LOVLIGE dekk dimensjoner :D men du får aldri plass til annet enn 255/30 R20 :D altså, om du ikke får plass, er det ikke lovlig. Begrunnelse: * Du må ha 10mm klarering til alt * Dekk kan ikke stikke utenfor skjermen Det er enda et vilkår: * rulleomkretsen kan ikke være mer en 5% mindre enn orginaldekkets rulleomkrets. Jeg regner med ditt utsagn er basert på det siste vilkåret. altså, om du har riktig ET, skjermbreddet og har riktig sporvidde (innenfor 5% offset, negativ), vil du kunne montere så brede dekk som du bare vil (NESTEN). Det er nemmelig enda et villkår: * sporvidden kan ikek overstige en viss sporvidde Jeg vet ikke hvordan det er med å bygge om til dobble hjul bak. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 kan jo bredde bilen da. sette sachzpeed byggere på den sånn som de gjør på MK2'erne ;) blir jo bredder MYE på vær side det :) da kan du jo sette på BREIE dekk inntil den "maks grensa" kommer da :) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo242TIC Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 bredde innover og utover...så kan du jo få på temlig bra dekk... :D Siter * Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++ * Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++ Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet Mai 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2004 Originally posted by DaButcher altså, om du ikke får plass, er det ikke lovlig. Begrunnelse: * Du må ha 10mm klarering til alt * Dekk kan ikke stikke utenfor skjermen Det er enda et vilkår: * rulleomkretsen kan ikke være mer en 5% mindre enn orginaldekkets rulleomkrets. Jeg regner med ditt utsagn er basert på det siste vilkåret. altså, om du har riktig ET, skjermbreddet og har riktig sporvidde (innenfor 5% offset, negativ), vil du kunne montere så brede dekk som du bare vil (NESTEN). Det er nemmelig enda et villkår: * sporvidden kan ikek overstige en viss sporvidde Jeg vet ikke hvordan det er med å bygge om til dobble hjul bak. Altså du vet helt tydlig ikke hva STRO boken er? d er en bok der du kan lese hva som er lovlig av dimensjoner UT FRA de punktene du ramset opp;) Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
psychoExtreme Skrevet Mai 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2004 kjenner en som kjører med 10" breie felger på sin 240. Det var visst max han fikk plass til.kjører litt dragrace med den han da. Og når det gjelder "Loven" så er den egentlig mer å se på som retningslinjer. BÆNG BÆNG! Siter Eg blir i godt humør av øl! Visste du at... -Menn bommer ikkje på doskåla fordi dei slurver, men for å markere sitt revir! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Mai 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2004 Originally posted by psychoExtreme kjenner en som kjører med 10" breie felger på sin 240. Det var visst max han fikk plass til.kjører litt dragrace med den han da. Og når det gjelder "Loven" så er den egentlig mer å se på som retningslinjer. BÆNG BÆNG! 10" er da ikke all verden. Til sammenligning fikk jeg 9" på min Golf 2. Og der er nok noen som har pressa 10" på Golf 2 også :) Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2004 Originally posted by tosk Altså du vet helt tydlig ikke hva STRO boken er? d er en bok der du kan lese hva som er lovlig av dimensjoner UT FRA de punktene du ramset opp;) Neinei, STRO boka forteller bare hvilke dekkdimensjoner man kan ha (ut fra originaldimmensjonen) med tanke på rulleomkrets. Sist jeg så ei STRO bok var det ikke satt opp spesifikt for type bil. har man f.eks 185/70R14 så kan man forandre rulleomkretsen med +-5 prosent (lovlig uten å si fra) og STRO boka forteller rulleomkretsen til de forskjellige dimmensjonene. Så er det bare å regne ut % forskjell mellom original og den du vil ha. Såklart kan man få godtkjent større avvik enn +-5%, men da må man gjøre dette individuelt og snakke med biltilsyn og få det godkjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Mai 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2004 Originally posted by Erik Braseth Neinei, STRO boka forteller bare hvilke dekkdimensjoner man kan ha (ut fra originaldimmensjonen) med tanke på rulleomkrets. Sist jeg så ei STRO bok var det ikke satt opp spesifikt for type bil. har man f.eks 185/70R14 så kan man forandre rulleomkretsen med +-5 prosent (lovlig uten å si fra) og STRO boka forteller rulleomkretsen til de forskjellige dimmensjonene. Så er det bare å regne ut % forskjell mellom original og den du vil ha. Såklart kan man få godtkjent større avvik enn +-5%, men da må man gjøre dette individuelt og snakke med biltilsyn og få det godkjent. Helt enig med deg! STRO boka fortelle ikke spesifikt om biltype vist den ikke er forandret etter siste gang jeg så i den... Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2Fast4all Skrevet Mai 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2004 Han som hadde den kawa-grønne 242'en bygger jo 242 med 20" hjul nå:cool: Siter Ser du meg i speilet så legg deg til siden så slipper jeg å gjøre så mye ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg