Gå til innhold

Radiator vifter går for fullt med tenning på?

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

Golf 2005 1,6 bensin. Vifta til radiatoren virket ikke når jeg kjøpte bilen, begge to var døde så jeg prøvde ta av kon takten til temp føleren som sitter på nedre slangen, med tenning på da så startet begge viftene for fullt, satt kontakten i igjen og de stoppet etter 20 sekunder. Tokk av den øvre temp føleren ca ved batteriet og igjen startet viftene med tenningen på. Nå går begge for fullt med tenning på eller med motoren på, noe de ikke skal. Tenker at jeg neppe er første som opplever dette og noen har vel funnet en løsning på det, så om du er en av de så blir jeg veldig glad for tips da jeg er mer en som trives med bolter, sveising, lakkering og lignende men ikke flink med elektronik.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/11/2024 den 10:24 AM, gotthard skrev:

Golf 2005 1,6 bensin. Vifta til radiatoren virket ikke når jeg kjøpte bilen, begge to var døde så jeg prøvde ta av kon takten til temp føleren som sitter på nedre slangen, med tenning på da så startet begge viftene for fullt, satt kontakten i igjen og de stoppet etter 20 sekunder. Tokk av den øvre temp føleren ca ved batteriet og igjen startet viftene med tenningen på. Nå går begge for fullt med tenning på eller med motoren på, noe de ikke skal. Tenker at jeg neppe er første som opplever dette og noen har vel funnet en løsning på det, så om du er en av de så blir jeg veldig glad for tips da jeg er mer en som trives med bolter, sveising, lakkering og lignende men ikke flink med elektronik.

Sannsynligvis feil på viftestyringsreleet. Om jeg husker riktig så sitter det montert øverst ved radiatoren. 

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede sett den på youtube men finner ikke det rele, skrudd av baterikasse, alle deler til luftfilterboksen og frontfanger uten å finne noe. Slik jeg forstår det så sitter det nå inni den store vifta istede, ble vistnok gjort om i 2005 en gang.  Så bestillte ny vifte i håp om at det er grunnen.

Nye som har skjedd er at jeg fikk fjernet feilkodene på sensorene og da sluttet viftene å gå igjen, så nå er jeg tilbake på at de ikke virker åkkesom, håper den nye løser problemet 😉

 

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår