Dan-Henning Bjørndal Skrevet September 30, 2022 Rapporter Share Skrevet September 30, 2022 Jeg har byttet hjullager bak på min VW Golf 6 2011-modell. AE29350. Hvilket moment skal jeg stramme bolten med? Det er så mange meninger. Autodoc sier 75nm, noen sier 70nm + 90 grader, noen 180nm + 90 grader osv... Men er det noen som vet fakta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 30, 2022 Rapporter Share Skrevet September 30, 2022 Her er side som sier 180nm + 180 grader: https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk6/running_gear_axles_steering/rear_suspension_drive_shaft/assembly_overview_wheel_bearing_housing_trailing_arm_(front-wheel_drive)/ Tror dette er fra VW's beskrivelse (ElsaWin) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan-Henning Bjørndal Skrevet September 30, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2022 23 minutter siden, Bwana skrev: Her er side som sier 180nm + 180 grader: https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk6/running_gear_axles_steering/rear_suspension_drive_shaft/assembly_overview_wheel_bearing_housing_trailing_arm_(front-wheel_drive)/ Tror dette er fra VW's beskrivelse (ElsaWin) Jeg klarte 180 nm og 45°. Da klarte ikke jeg å stramme mer. Bitsen bare hoppet ut av bolten. Er det slik at det absolutt må strammes med 180 grader etterpå? Jeg har på masse locktite. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 30, 2022 Rapporter Share Skrevet September 30, 2022 Har byttet noen av disse og av erfaring kan man glemme å tighte noe særlig mer enn 45 grader. Selv tighter jeg 75 Nm + 45 grader. Sier IKKE dette er fasiten, men har aldri ramlet av ;) 180 Nm + 180 grader er for (en type) senterbolt foran, og de finnes det tre versjoner av, forskjellig moment på alle. Antar det er denne typen lager/bolt. Edit. Ser nå i linken til Bwana at det står 180 Nm + 180 grader, men det er bare å glemme da det ikke lar seg gjøre - hvert fall ikke med de boltene som har fulgt med lagrene jeg har kjøpt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan-Henning Bjørndal Skrevet September 30, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2022 46 minutter siden, Quattro73 skrev: Har byttet noen av disse og av erfaring kan man glemme å tighte noe særlig mer enn 45 grader. Selv tighter jeg 75 Nm + 45 grader. Sier IKKE dette er fasiten, men har aldri ramlet av ;) 180 Nm + 180 grader er for (en type) senterbolt foran, og de finnes det tre versjoner av, forskjellig moment på alle. Antar det er denne typen lager/bolt. Edit. Ser nå i linken til Bwana at det står 180 Nm + 180 grader, men det er bare å glemme da det ikke lar seg gjøre - hvert fall ikke med de boltene som har fulgt med lagrene jeg har kjøpt. Ja det er denne typen lager. Ok men da er det lite sannsynlig at hjulet detter av når jeg har strammet det med 180nm + 45 grader og locktite da i bunn og grunn. Det kjentes overhodet ikke ut som at bolten ville lenger inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 1, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2022 Jeg har heller ikke klart å stramme slik bolt stort mere enn 45 grader etter først å ha strammet med 180nm. Dette skal nok holde ba. Slike bolter er vel også innsatt med litt gjengelås som ekstra sikring mot å løsne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan-Henning Bjørndal Skrevet Oktober 1, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2022 2 timer siden, Bwana skrev: Jeg har heller ikke klart å stramme slik bolt stort mere enn 45 grader etter først å ha strammet med 180nm. Dette skal nok holde ba. Slike bolter er vel også innsatt med litt gjengelås som ekstra sikring mot å løsne. Merkelig nok så var ikke denne bolten innsatt med gjengelås fra før. På bildet på autodoc var den det, men ikke når jeg fikk den. Men jeg hadde på rikelig med loctite. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 1, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2022 Viktig å bruke rett type loctite (som f.eks. 243) slik at bolten lar seg skru ut igjen - om behov ;) Tror du kan kjøre uten bekymring for at hjulet skal ramle av :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan-Henning Bjørndal Skrevet Oktober 1, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2022 45 minutter siden, Quattro73 skrev: Viktig å bruke rett type loctite (som f.eks. 243) slik at bolten lar seg skru ut igjen - om behov ;) Tror du kan kjøre uten bekymring for at hjulet skal ramle av :) Det er den jeg har hatt på:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.