Gå til innhold

Toyota Yaris - Startproblemer

Ranger emnet


sdfghjkertyh

Anbefalte innlegg

Hei! Er relativt ny på bil generelt, men er ivrig på å lære og utforske. Jeg sitter nå med en Yaris 2003 1.0l, med flatt batteri og bilen reagerer ikke i det hele tatt med helt dreid tenning. Dette er vel pga batteriet? Som sagt så er jeg helt blank når det kommer til bil, men prøver mitt beste:smile: Gjerne kom med tips!

(Skal prøve å lade batteriet i løpet av dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig totalt utladet batteri, men har du et multimeter så kan du måle og sjekke selv. 12.0V betyr helt utladet batteri, fulladet batteri har hvilespenning 12.8V, noe høyere på gel batteri. Måler du ok spenning så prøv også å måle mens du prøver å starte. Dropper da spenningen under 10V, eller kanskje mot null, så er batteriet flatt (kanskje også defekt).

Skal du lade så kan det hende laderen ikke vil lade dersom batterispenning er for lav (laderen tror den ikke er tilkoplet et batteri). Noen ladere har boost- og supply-funksjon, boost kan brukes en kort stund for å sette i gang ladingen, evt kan supply brukes, vil da lade nesten uansett tilstand på batteri.

Det som ødelegger et batteri er å la det stå utladet, batterier har det best om de er fulladet hele veien (og ikke lagres varmt). For høy ladespenning vil knekke vedlikeholdsfrie batterier, normalt sett skal batterier lades med 14.4 - 14.5V (@20 grader C) opp til de er ca 80% fulladet, deretter noe lavere ladespenning og ladestrøm. Ved vedlikeholdslading skal spenningen være ca 13.7V.

Sånn, det var gjerne litt mer enn du lurte på, men ok.

 

Kom på en ting til, om du skal bytte batteri så skru av negativ pol først. Når nytt batteri er satt inn så skal negativ pol skrues på sist. Dette for å redusere fare for kortslutning - siden minus er koplet direkte til chassis, motor osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/20/2022 den 5:33 PM, Quattro73 skrev:

Mest sannsynlig totalt utladet batteri, men har du et multimeter så kan du måle og sjekke selv. 12.0V betyr helt utladet batteri, fulladet batteri har hvilespenning 12.8V, noe høyere på gel batteri. Måler du ok spenning så prøv også å måle mens du prøver å starte. Dropper da spenningen under 10V, eller kanskje mot null, så er batteriet flatt (kanskje også defekt).

Skal du lade så kan det hende laderen ikke vil lade dersom batterispenning er for lav (laderen tror den ikke er tilkoplet et batteri). Noen ladere har boost- og supply-funksjon, boost kan brukes en kort stund for å sette i gang ladingen, evt kan supply brukes, vil da lade nesten uansett tilstand på batteri.

Det som ødelegger et batteri er å la det stå utladet, batterier har det best om de er fulladet hele veien (og ikke lagres varmt). For høy ladespenning vil knekke vedlikeholdsfrie batterier, normalt sett skal batterier lades med 14.4 - 14.5V (@20 grader C) opp til de er ca 80% fulladet, deretter noe lavere ladespenning og ladestrøm. Ved vedlikeholdslading skal spenningen være ca 13.7V.

Sånn, det var gjerne litt mer enn du lurte på, men ok.

 

Kom på en ting til, om du skal bytte batteri så skru av negativ pol først. Når nytt batteri er satt inn så skal negativ pol skrues på sist. Dette for å redusere fare for kortslutning - siden minus er koplet direkte til chassis, motor osv.

Takk for hjelp! Gått over bilen og sett på det meste, ting skal være relativt i orden nå. Lærer sakte men sikkert merker jeg. EU-Kontroll nå til uka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hvis dette er et gammelt bilbatteri er det gjerne et standard blybatteri med skruknotter av plast på hver celle. Her kan du sjekke veskestanden etter at du har ladet litt siden den öker ved ladning. En boosterladning kan ödelegge et batteri med lav syrestand. Mange nyere typer batterier har ingen mulighet til påfylling av veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår