Gå til innhold

Tomgangsproblemer Golf 3 2.0 GTI med 2E-motor og digifant

Ranger emnet


Landmann

Anbefalte innlegg

Hei til forumet!

Jeg har en Golf Cab med specs som nevnt i emnetråden. Bilen går godt til snart å være en oldtimer - og har vært brukt denne sommeren på mange langturer. Men tomgangsproblemene har tiltatt - og lyder som følgende:

Ved kaldstart - så starter bilen meget lett og går normalt på tomgang. Imidlertid må jeg vente 1-2 minutter før jeg kjører (som om motoren må bli litt varm som på en choke-motor før oppstart). Hvis ikke så nøkker motoren - og kan kveles.

Ved driftsvarm motor - så går bilen kanongodt ved gasspådrag, men kan hakke litt når jeg går av gass under fart. Responsen er imidlertid momentan når jeg går på gass. Forbikjøringer er ingen problem; motoren bare køler på - og svusschj er jeg forbi.

Ved køkjøring, venting i kryss etc. - når motoren er driftsvarm - så er det "jokkegange". Turtallet jager opp og ned fra 700 - 2000 omdreininger og må "stoppes" ved at jeg går på gass og vha gasspedalen stabiliserer tomgangen på ca 1100 omdreininger. Går jeg av gass (mens jeg venter f.eks på grønt lys) så er det turtallsjojo for alle penga.

Om bilen/motoren: - det er nye plugger, nytt fordelerlokk med rotor. Motoren har gått ca 180k. Tomgangsregulatoren er ikke byttet, mens sensor for bl.a kjølevæske (med 4 ledninger) er byttet. ECU er den samme som da bilen ble født! Jeg har ikke klart å finne vakuumlekkasjer!

Så nå håper jeg på hjelp fra dere som kan 2E og digifant: hvor kan feilen være? :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet :)

Falskluft, treghet i ISV eller LMM kan skape vanskelig tomgang, samt defekt lambdasonde. En annen ting du kan sjekke er bryter på gasspjeld, den som aktiveres når gasspjeld er stengt. Dersom denne er defekt eller ikke blir betjent ved spjeld stengt, vil ikke ECU regulere skikkelig via ISV - med varierende tomgangsturtall som resultat.

Når jeg leser litt bedre alt du har skrevet så ville jeg sjekket med startgass for falskluft, byttet lambda og sjekket den nevnte bryter på gasspjeld.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Landmann skrev:

 

Mht bryteren på gasspjeldet: hvordan sjekker jeg denne?

Med motor av, beveg gasspjeld en anelse opp og igjen, du skal da høre det klikker fra bryteren hver gang spjeld lukkes igjen. Det er også en liten plugg du kan kople ifra ved gasspjeld for å måle (verifisere med multimeter) at bryteren lukker (gir kontakt) når gasspjeld er stengt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Quattro73 skrev:

Med motor av, beveg gasspjeld en anelse opp og igjen, du skal da høre det klikker fra bryteren hver gang spjeld lukkes igjen. Det er også en liten plugg du kan kople ifra ved gasspjeld for å måle (verifisere med millimeter) at bryteren lukker (gir kontakt) når gasspjeld er stengt.

Flott :at: - da blir det motorromskikking og -jobb senere i dag.

Og ettersom oksygensensor er forbruksvare - så kjøper jeg en universal, klemmer den på og sjekker deretter.

Takk så langt for svar og råd :10:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Må bare nevne, ikke kjøp lambdasonde på Biltema. Kjøp original (Bosch eller tilsvarende) så har du en som gjerne fungerer i 20 år ;)

Sjekk også at WOT-bryter fungerer og ikke henger inne (deaktiverer lambda). Dersom denne er ok, trykk den inn mens motor går på tomgang for å sjekke endring. Blir tomgang bedre når bryter for WOT trykkes inn, så heller det mot defekt lambda.

http://eva2.homeip.net/eva2/FU01/ch7.3.3.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår