alexia-bil Skrevet August 2, 2021 Rapporter Share Skrevet August 2, 2021 Hei, Har en toyota corolla 2003 og prøver å bytte hjullager foran. Har en del utfordringer ved å ta ut denne mutteren - vedlagt bilde. Så lurer på, er det bare å bruke hammeren + nøkkel på den, for å få kraftig moment eller ..... ? På forhånd takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 2, 2021 Rapporter Share Skrevet August 2, 2021 Enklest å løsne når bilen står på alle fire hjul (ikke oppjekket med hjul av). Bruk pipe og latmannsarm, løsner da med en gang. Med fordel renser/rengjør du gjengene først, stålkost egner seg til dette. Du må ha tilgang til presse for få ut gammelt lager og presse inn nytt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 2, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2021 Takker! Skal prøve det. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 5, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2021 Hei, Nå har jeg den største utfordringen. Klarer ikke å ta av - se bildet Den er helt rustet. Noe tips? Har brukt mye mot-rust greier. Så prøver igjen i morgen. På forhånd takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 5, 2021 Rapporter Share Skrevet August 5, 2021 Hammer, meisel og varme er det som må til når de har rusta fast. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 5, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2021 Hei Har funnet her en løsning. Skal prøve dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 12, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2021 Hei, etter mange ord, er jeg klar til å sette inn det nye hjullager. det jeg lurer på: - hva slags midler skal man bruke for å smøre hjullageret og ''tunnelen'' hjullageret skal inni? - hvor kraftig bør være verktøyet som skal trekke inn hjullageret? Vil en muttertrekker fungere fint? På forhånd takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 13, 2021 Rapporter Share Skrevet August 13, 2021 Lagerhuset kan du sette inn med et tynt lag olje e.l. før du presser lageret inn. Jeg bruker en hydraulisk presse til slikt, har to håndholdte, en på 5 tonn og en på 25 tonn. Bruker som regel den på 25 tonn da den er mer egnet til formålet. Til montering duger også forskjellige typer lagermonteringssett av mekanisk art, slik som det Biltema selger. Ville ikke brukt muttertrekker da det går fort å skru det inn, samt har man da mer føling med om det er noe som butter imot. Viktig, når du skal presse inn lageret så må du aldri presse mot senterdelen av lageret, kun ytterdelen. Det samme gjelder når du skal presse navet inn i lageret etterpå, da skal du bruke bakdelen av senter til mothold. Sagt på en annen måte, kreftene skal ikke gå via kulene i lageret når du presser. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 17, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2021 Hei, Da fikk jeg byttet den til slutt. Ingen lyd nå. Så må jeg ha hjulstilling nå. Takker alle for deres svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 17, 2021 Rapporter Share Skrevet August 17, 2021 Dersom du ikke har skrudd/løsnet på noen av stedene der dette kan justeres, så nei. Har du løsnet gjenget parti på styrekule (mot styrestag) eller innfestning bærekule mot bærebro, så ja. Ingen av delene trenger man løsne for å bytte lager. Bærekule løsner man normalt fra fjærbein, der er det ikke justeringsmuligheter (for å vippe drivaksel ut av nav). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 17, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2021 Hei. Jeg måtte ta ut hele delen hjullageret står inn - hjulspindel ? Det er det samme del som i den youtube videoen jeg publiserte her i diskusjonen. Fikk ikke byttet hjullager uten å ta den av, få mye rust. Så antar at det kreves stillingskontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 17, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2021 Måtte ta av denne mutteren - rød pil på bilde. Har ikke gjort noe med den andre enden - blå pil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 18, 2021 Rapporter Share Skrevet August 18, 2021 11 timer siden, alexia-bil skrev: Måtte ta av denne mutteren - rød pil på bilde. Har ikke gjort noe med den andre enden - blå pil. Da har du ikke endret på noe der, hva med bærekula? Løsnet du den på samme vis? Så har du gjerne løsnet støtdemper fra nav, her er det muligens ovale hull som gir rom for justering. For å være sikker bør du ta en forstillingskontroll. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexia-bil Skrevet August 18, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2021 Hei, menner du denne delen? Vedlagt bilde. Ja, jeg har løsnet de 3 mutter - blå pil. Den tredje vises ikke på bildet, men den er på vestre side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 18, 2021 Rapporter Share Skrevet August 18, 2021 8 minutter siden, alexia-bil skrev: Hei, menner du denne delen? Vedlagt bilde. Ja, jeg har løsnet de 3 mutter - blå pil. Den tredje vises ikke på bildet, men den er på vestre side. Ja, det er ofte noe ovale hull i innfestning mot bærebro. Det samme gjelder innfestning mellom støtdemper/fjærbein og nav, ofte justeringsmuligheter der også. Du bør, som sagt, ta en forstillingskontroll. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg