Jump to content

Bytte hjullager på bil

Rate this topic


alexia-bil
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har en toyota corolla 2003 og prøver å bytte hjullager foran.

Har en del utfordringer ved å ta ut denne mutteren - vedlagt bilde.

Så lurer på, er det bare å bruke hammeren + nøkkel på den, for å få kraftig moment eller ..... ?

På forhånd takk!

bilde.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enklest å løsne når bilen står på alle fire hjul (ikke oppjekket med hjul av). Bruk pipe og latmannsarm, løsner da med en gang.

Med fordel renser/rengjør du gjengene først, stålkost egner seg til dette.

Du må ha tilgang til presse for få ut gammelt lager og presse inn nytt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

etter mange ord, er jeg klar til å sette inn det nye hjullager.

det jeg lurer på:

- hva slags midler skal man bruke for å smøre hjullageret og ''tunnelen'' hjullageret skal inni?

- hvor kraftig bør være verktøyet som skal trekke inn hjullageret? Vil en muttertrekker fungere fint?

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Lagerhuset kan du sette inn med et tynt lag olje e.l. før du presser lageret inn. Jeg bruker en hydraulisk presse til slikt, har to håndholdte, en på 5 tonn og en på 25 tonn. Bruker som regel den på 25 tonn da den er mer egnet til formålet. Til montering duger også forskjellige typer lagermonteringssett av mekanisk art, slik som det Biltema selger. Ville ikke brukt muttertrekker da det går fort å skru det inn, samt har man da mer føling med om det er noe som butter imot.

Viktig, når du skal presse inn lageret så må du aldri presse mot senterdelen av lageret, kun ytterdelen. Det samme gjelder når du skal presse navet inn i lageret etterpå, da skal du bruke bakdelen av senter til mothold. Sagt på en annen måte, kreftene skal ikke gå via kulene i lageret når du presser. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har skrudd/løsnet på noen av stedene der dette kan justeres, så nei. Har du løsnet gjenget parti på styrekule (mot styrestag) eller innfestning bærekule mot bærebro, så ja. Ingen av delene trenger man løsne for å bytte lager. Bærekule løsner man normalt fra fjærbein, der er det ikke justeringsmuligheter (for å vippe drivaksel ut av nav).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg måtte ta ut hele delen hjullageret står inn - hjulspindel ?

Det er det samme del som i den youtube videoen jeg publiserte her i diskusjonen.

Fikk ikke byttet hjullager uten å ta den av, få mye rust.

Så antar at det kreves stillingskontroll.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, alexia-bil skrev:

Måtte ta av denne mutteren - rød pil på bilde. 

Har ikke gjort noe med den andre enden -  blå pil.

bilde.PNG

Da har du ikke endret på noe der, hva med bærekula? Løsnet du den på samme vis?

Så har du gjerne løsnet støtdemper fra nav, her er det muligens ovale hull som gir rom for justering. 

For å være sikker bør du ta en forstillingskontroll.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, alexia-bil skrev:

Hei,

menner du denne delen? Vedlagt bilde.

Ja, jeg har løsnet de 3 mutter - blå pil. Den tredje vises ikke på bildet, men den er på vestre side. 1490382024_bre.thumb.PNG.c0e0c2fce54718fc69d82fbf903eb1d8.PNG

Ja, det er ofte noe ovale hull i innfestning mot bærebro. Det samme gjelder innfestning mellom støtdemper/fjærbein og nav, ofte justeringsmuligheter der også. 

Du bør, som sagt, ta en forstillingskontroll.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy