Gå til innhold

EU-kontroll, hvordan tolker jeg dette?

Ranger emnet


jorusten

Anbefalte innlegg

Hadde min gamle Octavia på EU-kontroll i dag. Jeg har hatt et gult varsellys for airbag, så ba de se på dette og. 

Airbag-feilen er noe de sier vi evt må sette opp en egen time for å utrede nærmere. 

På kontrollseddelen så står det kun oppført 2 andre typer 2'er feil -  airbagfeilen er ikke nevnt.

På prisoverslaget over utbedring av feilene så listes det opp de to toer-feilene, teknisk etterkontroll, og "videre feilsøk på airbaglampe". 

Hvordan ville dere ha tolket dette? Når jeg har fått kontrollseddelen og airbagfeilen ikke nevnes der, kan jeg da droppe utbedring av denne? 

20210505_192100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett har de gjort en blemme å ikke ført opp mangelen ved innsending, så ja, du kan egentlig kjøre med den. 

Blir du stoppet i teknisk utekontroll risikerer du å måtte reparere bilen og vise den hos SVV, som er mye mer knot 

Skulle du være ute for en ulykke hvor du eller passasjer blir skadet som følge av at airbag ikke fungerer kan du risikere regress hvis forsikringsselskapet finner ut at du har unnlat å reparere mangelen. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jesper1201 skrev:

Teoretisk sett har de gjort en blemme å ikke ført opp mangelen ved innsending, så ja, du kan egentlig kjøre med den. 

Blir du stoppet i teknisk utekontroll risikerer du å måtte reparere bilen og vise den hos SVV, 

Kan ikke verksted som utfører etterkontroll underkjenne om de oppdager en vesentlig feil eller mangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kun underkjenne en av de som står oppført som mangel hvis det er feilaktig utført reparasjon, f.eks hvis det ikke er gjort forskriftsmessig eller hvis reparasjonen har medført at det har oppstått en annen mangel som ville resultert i en 2’er mangel på hovedkontroll. 

F.eks; si du har fått mangel på knekt fjær, etter reparasjon har du montert sammen fjærbenet feil, slik at f.eks fjæra ikke ligger riktig eller du knakk noen bolter ol. underveis, da er det anledning til å underkjenne det punktet ang. knekt fjær, men det kan ikke legges til noen mangler ved en etterkontroll.

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorusten skrev:

Nå har jeg fått hentet bilen, og ser at varsellampen på airbagen er borte.. Kan man ta anta at ting automagisk er på stell, eller kan det være at de har skrudd av varselet litt prematurt før utbedring...? 

De har nok slettet feilkoden ifm. at de har vært inne å sett hva det var. 

For alt du vet kan det hende den aldri dukker opp igjen. 
Hva var feilkoden? 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår