Gå til innhold

Motor når ikke driftstemperatur - gåen termostat?

Ranger emnet


marcus_b

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte nylig en ganske strøken B8 A4 Avant 2.0 TDI, 2010 mod. Har hatt den i snart to uker og opplever problemer med driftstemperaturen på motoren.

Ved rolig kjøring tar det årevis før temperaturnåla begynner å bevege seg, kjører man rett utpå ringveien går den opp til 70 grader i den farten man vil forvente, og varierer etter kjøring. Den synker ned mot 60 når jeg tråkker lite på gassen og begynner å flørte med 80-85 grader i lengre oppoverbakker. Problemet er at den skal ligge på 90. Jeg har ennå ikke sett den nå 90 grader, og har vært på flere lengre turer, typ 2t+.

Sånn jeg har forstått det kan det være termostaten som er åpen hele tiden? Har prata med forrige eier og han sa han den alltid har gått opp til 90 så lenge han har kjørt. Han hadde på Powerfilter som han bytta ut med det originale luftfilteret da jeg henta den, om det kan ha en innvirkning. Bilen har en Stage 2 tune med 185hk/415Nm. Originalt 120hk/290Nm. Jeg har mulighet til å få tunen tilbakestilt til original trim fra fabrikken. Det er kun chipping, ingen modifikasjoner på eksos, dpf eller lignende.

Det kan da også virke for meg som det er relatert til bytting av filteret? Kan en ECU-tune også modifisere motorens kjøleprogram?

Står da delt mellom at det er filteret eller termostaten. Jeg får ikke opp noen feilkode fra ECU-en relatert til kjøling, så tviler på at det er temperatursensoren til kjølevæska. Forøvrig er bilen rask på å blåse varm luft og gir varme i setene tross at den ligger godt under driftstemperatur. Den har ikke AUX-heater (ebersprächer, webasto, etc) da den er importert fra Tyskland en gang i tiden, men en "supplementary heater" som kan skrus til enten "off" eller "auto".

Noen som har en god aning på løsning her? De fleste symptomene peker jo mot åpen termostat, men synes det er rart om den skulle bli ødelagt dagen jeg henta bilen. Selger slår meg ikke som en uærlig type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar evigheter før disse når driftstemperatur vinterstid, med mindre man kjører på motorvei ol. 
Selvfølgelig kan termostaten stå åpen, men hadde ikke byttet den kun på de symptomene du har, da det som sagt et vanlig. Har selv hatt 2 B8 TDI. 
Den tilleggsvarmeren du nevner er et varmeelement som sitter i luftkanalene, nettopp for å kunne gi varme selv om kjølevæska er pisskald. 
Setevarme er ikke påvirket av kjølevæsketemp. 
Jeg tipper at du har høy temp på klima og gjerne litt høy viftehastighet, da tar det enda lenger til før den blir varm, da du henter ut mer varme enn motor klarer å produsere. 

Tuning eller filter har heller ingen innvirkning på temperaturen. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo verdt å ta i betraktning, takk for det!

Flørta med 90 grader her for leden etter en rekke oppoverbakker på motorveien, men sank brått ned igjen til rundt 70 etter bakketoppen var nådd.

Skjønner at det kan ta lang tid at det varmes opp, men er vel rart at det synker ned igjen?

Pleier å ha kabintemperaturen på rundt 22-23 grader, som vel er unødig varmt, dog deilig når det er -15 ute på morrakvisten.

Samlet sett forstår jeg det uansett som jeg har en del mindre grunn til bekymring enn jeg først trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte i dag med 18 grader på ACn og merka at temperaturen generelt lå mye høyere, som du forutså ville skje.

Visste AC trengte varme fra et sted, men at det hadde så stor effekt kunne jeg ikke ant meg! Så er vel diselemotorer veldig termisk effektive også... da er det ikke rart.

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår