Hei,
Kjøpte nylig en ganske strøken B8 A4 Avant 2.0 TDI, 2010 mod. Har hatt den i snart to uker og opplever problemer med driftstemperaturen på motoren.
Ved rolig kjøring tar det årevis før temperaturnåla begynner å bevege seg, kjører man rett utpå ringveien går den opp til 70 grader i den farten man vil forvente, og varierer etter kjøring. Den synker ned mot 60 når jeg tråkker lite på gassen og begynner å flørte med 80-85 grader i lengre oppoverbakker. Problemet er at den skal ligge på 90. Jeg har ennå ikke sett den nå 90 grader, og har vært på flere lengre turer, typ 2t+.
Sånn jeg har forstått det kan det være termostaten som er åpen hele tiden? Har prata med forrige eier og han sa han den alltid har gått opp til 90 så lenge han har kjørt. Han hadde på Powerfilter som han bytta ut med det originale luftfilteret da jeg henta den, om det kan ha en innvirkning. Bilen har en Stage 2 tune med 185hk/415Nm. Originalt 120hk/290Nm. Jeg har mulighet til å få tunen tilbakestilt til original trim fra fabrikken. Det er kun chipping, ingen modifikasjoner på eksos, dpf eller lignende.
Det kan da også virke for meg som det er relatert til bytting av filteret? Kan en ECU-tune også modifisere motorens kjøleprogram?
Står da delt mellom at det er filteret eller termostaten. Jeg får ikke opp noen feilkode fra ECU-en relatert til kjøling, så tviler på at det er temperatursensoren til kjølevæska. Forøvrig er bilen rask på å blåse varm luft og gir varme i setene tross at den ligger godt under driftstemperatur. Den har ikke AUX-heater (ebersprächer, webasto, etc) da den er importert fra Tyskland en gang i tiden, men en "supplementary heater" som kan skrus til enten "off" eller "auto".
Noen som har en god aning på løsning her? De fleste symptomene peker jo mot åpen termostat, men synes det er rart om den skulle bli ødelagt dagen jeg henta bilen. Selger slår meg ikke som en uærlig type.