Jump to content

Ingen bremsevirkning ved venstresving

Rate this topic


Trond R

Recommended Posts

Hei, jeg har en 2000 golf gti og hadde problemer med at bremsepedalen gikk i bånn og måtte trykkes noen ganger for å oppnå trykk.

Siden har jeg skiftet abs-unit med den følge at bremsene nå virker når bilen kjører rett framover og til høyre, men bremsevirkningen opphører når det svinges til venstre - det må da pumpes noen ganger med bremsepedalen for å oppnå virkning igjen.

Noen som har en forklaring på dette problemet?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Første tanke er defekt hjullager, med så mye slakk at bremseskive presser stempel i caliper inn ved sving ene veien. Må da først pumpe stempel ut igjen - før du får bremseeffekt. I tillegg har du gjerne luft i systemet, luftet med ABS-pumpe aktivert?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Quattro73 skrev:

Første tanke er defekt hjullager, med så mye slakk at bremseskive presser stempel i caliper inn ved sving ene veien. Må da først pumpe stempel ut igjen - før du får bremseeffekt. I tillegg har du gjerne luft i systemet, luftet med ABS-pumpe aktivert?

Takk for svar, en interessant teori, skal sjekke ut. Lufting er foretatt inntil flere ganger...

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Quattro73 skrev:

Første tanke er defekt hjullager, med så mye slakk at bremseskive presser stempel i caliper inn ved sving ene veien. Må da først pumpe stempel ut igjen - før du får bremseeffekt. I tillegg har du gjerne luft i systemet, luftet med ABS-pumpe aktivert?

Takk for svar, en interessant teori, skal sjekke ut. Lufting er foretatt inntil flere ganger...

Er det mulig å få en prat med deg?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Quattro73 skrev:

Første tanke er defekt hjullager, med så mye slakk at bremseskive presser stempel i caliper inn ved sving ene veien. Må da først pumpe stempel ut igjen - før du får bremseeffekt. I tillegg har du gjerne luft i systemet, luftet med ABS-pumpe aktivert?

 

1 time siden, Quattro73 skrev:

Lurer du på noe som ikke kan skrives her? ;)

Lettere å forklare muntlig. Snakket med han som ser på bilen, jeg skrev feil - han får ikke pumpet opp trykket igjen ved venstre sving. Hjullager ok.

Er bremsekraftforsterker utelukket?

Han vil prøve å montere på igjen gamle abs-unit og se om det er samme mønster på den. Prøver å lufte med abs aktivert som du foreslår.

Kan du tenke noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Høres merkelig ut dette. Selv med feil på bremsekraftforsterker så skulle det være mulig å pumpe pedal hard igjen, mener derfor den kan utelukkes. Golf 4 er vanskelig å få luftet skikkelig om man har fått luft i systemet, man må starte med ABS og deretter hjul i rett rekkefølge. ABS-pumpe må kjøres ved lufting, samt trykkluft (ca 0.5 bar) på bremseveskebeholder for å få såpass flow at «trappet» luft følger med ut. Hvordan er bremsene og ikke minst følelse på bremsepedal dersom den holdes en anelse inne før (og mens) man svinger til venstre? 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Quattro73 skrev:

Høres merkelig ut dette. Selv med feil på bremsekraftforsterker så skulle det være mulig å pumpe pedal hard igjen, mener derfor den kan utelukkes. Golf 4 er vanskelig å få luftet skikkelig om man har fått luft i systemet, man må starte med ABS og deretter hjul i rett rekkefølge. ABS-pumpe må kjøres ved lufting, samt trykkluft (ca 0.5 bar) på bremseveskebeholder for å få såpass flow at «trappet» luft følger med ut. Hvordan er bremsene og ikke minst følelse på bremsepedal dersom den holdes en anelse inne før (og mens) man svinger til venstre? 

Tusen takk for svar, jeg videreformidler dette og får det utprøvd ila morgendagen, kommer tilbake (;)

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp gjort dette på en mk4 2003-modell. Om du har har MK60 ABS-modul så har du en grei tråd her. Brake issue | Ross-Tech Forums (ross-tech.com)

Det forutsetter at ABS.modul, uansett type, er riktig kodet etter bytte. Det MÅ gjøres før lufteprosedyren.  Og som Quattro73 påpeker så må systemet trykksettes, helst med en slik som fyller på med bremsevæske underveis. Gikk med nesten 1,5 liter før all luft var ute. Har du ikke styresensor så trenger du ikke bry deg om den delen av prosessen. Går ut fra mekaniker har tilgang til riktig diagnoseutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, har nå prøvd lufting på nytt - og bremser virker ok når bilen er på bukk når det svinges venstre, høyre og rett fram. Når bilen står på hjul og under kjøring skjer det innimellom at ved venstre sving at pedalen ikke møter motstand før den er nesten helt inne. Dette er sporadisk og vanskelig å definere...

Jeg har også byttet abs på en mk5 07 mod og prøvd å lufte etter det, uten trykk på bremsevæskebeholder, resultatet er "myk" pedal og gult lys på rattvinkelsensor. Er løsningen her å aktivere abs og rattvinkelsensor før lufting, med trykk?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, om du lufter på «gamlemåten» med en ute og en som trår på bremsepedalen, så får du ikke ut all luft. Trykkluft med automatisk påfylling er det som må til, ellers vil du ikke få nok flow til at du klarer å få ut all luft. Jeg tror du skal sjekke hjullagre en gang til, siden dette kun skjer ved sving ene veien.

Når det gjelder mk5 så er myk pedal synonymt med luft i anlegget. Har du byttet ABS-modul så må du aktivere ABS-pumpe som første steg i lufteprosessen. Også her er det lufting med trykkluft som er tingen, er da gjort på en liten brøkdel av tiden, samt får du ut all luft. Angående varsellampe for rattvinkelsensor, ta først diagnose for å se hvorfor den lyser. Rattvinkelsensor kan ikke aktiveres, det er en passiv giver som kun forteller i hvilken retning rattet står, og den kan lyse som en følgefeil av et annet problem (som f.eks. ABS-feil).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy