Gå til innhold

Bytte bremsevæske. Tråkke pedal helt ned?

Ranger emnet


Amatør1

Anbefalte innlegg

Bytte bremseveske krever nok veldig mange trykk på bremsepedal i bunn.

Det kan visstnok være en risiko for at man på trykker pedalen inn i et områdde i hovedsylinder som er lite brukt,  som kan ha en rusten ru overflate som skader pakning på stempelet fra pedalen. Er nok bare et mulig problem på gamle biler.

 

Det greieste er å bruke en bremselufter med trykkluft. Det fines de som pumpes for hånd, eller tar trykkluft fra et reservehjul.

Et annet alternativ er "gravityy bleed"; åpne lufteskruenj og la bremseveska renne ut av seg selv. Det renner sakte, men skal visst funke. trolig litt avhengig av høydeforskjell fra bremseveskebeholder og hjulsylinder.

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!
Jeg kommer nok til å bruke tomflaske med flaskebunnen over nippelen, slik at eventuell luft går opp i flaska. Så får jeg bare være forsiktig med hvor dypt jeg tråkker pedalen. Det er mulig junior blir med å hjelper til. Med transparent slange og flaske går det nok greit å se fargeforandring. 
Så får vi bare ta tiden til hjelp med pumping.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte det Bwana sier da jeg har opplevd å «ta knekken» på hovedsylinder ved å presse bremsepedal til bunns. Lufter nå utelukkende med 0,5 kg trykk på bremsevæskebeholder. Dersom du har luft i systemet så kan det ofte være til dels umulig å få ut all luft ved lufting på «gamlemåten».

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bwana skrev:

Den vacuum-lufteren fra Biltema virker veldig interessant. Spørs hvor sterk du må væe i hånda for å bygge opp vacuum-trykk.

Meld tilbake når du har prøvd den !

Har en kompis som mekker mye bil. Han har en slik, og går god for den. 
Den går på overtrykk via trykkluft fra kompressor, så det går nok bra. Det ligger ute mange videoer på YouTube med samme patent med annet navn. Det er nok ikke Biltema som har enerett på denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår