Jump to content
Bilforumet.no
vimael

V70 i nødmodus

Rate this topic

Recommended Posts

Bilen er en 2011 V70 D3 5syl 2,0 163hk

Det startet med at multireim røyk, merket ikke noe annet enn at bilen sluttet å lade.
Kjørte den til verkstedet mitt, satte på ny reim og regnet med at alt var bra.

Kjørte noen hundre meter så varsler den motorfeil og går i nødmodus.
Jeg tror ikke dette har noen sammenheng med reima?

Tar en diagnose og får feilkoden P00BC00 Luftmassemåler - Luftmasse for liten.

Sjekker alt av slanger i turbosystemet.
Trykktester vakumslanger.
Ser at wastegate beveger seg manuelt
Prøver en annen luftmassemåler og har tilbakestillt adapsjonsverdier
Prøver å bytte magnetventil til turbo
Har byttet trykksensor på IC
Har forsøkt å reingjøre EGR og gasspjeld
Har også prøvd uten luftfilter

Ingenting hjelper.

Får også feilkode P003A85 - Styring avgassturbolader/kompressor A - Signal for høyt

Håper noen har vert borti noe lignende.

Kan det være turbo? Eller er det reima som har gjort skade ett eller annet sted?

 

Mvh

Vidar Mæland

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

Testet litt mer i dag.
Ohmet alle ledninger fra

ECU

til EGR og LMM. Ingen brudd.
Men så fant jeg ut at EGR kunne testes ved å koble pin 5 til jord og 1 til strøm en liten stund.
Da skulle det kommet ett klikk. Her var det helt dødt. Også når jeg koblet motsatt, så da vet vi at EGR er død, og muligens årsaken til hele problemet.

Mvh
Vidar

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan være at EGR blir stående i en delvis åpen posisjon, det kan forklare feilkodene du får. 

Det forklarer derimot ikke hvorfor feilen oppsto etter at multireim har røket eller hvorfor det ikke er en feilkode på EGR.
Kan være at tannhjulet til el.motoren inne i EGR er fullstendig utslitt og ikke lenger går i grep, litt avhengig av hvor sofistikert ECU er kan det hende den ikke skjønner at feilen ligger i EGR og setter feil på luftmasse og turbotrykk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det letteste er nok å enten låne eller levere den til et sted som har utstyr til å funksjonsteste komponentene. 

Da kan de som om egr åpner seg eller ikke ved test. 

Det blir fort veldig mye billigere enn å bytte deler etter elimineringsmetoden 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, opelduude skrev:

Det letteste er nok å enten låne eller levere den til et sted som har utstyr til å funksjonsteste komponentene. 

Da kan de som om egr åpner seg eller ikke ved test. 

Det blir fort veldig mye billigere enn å bytte deler etter elimineringsmetoden 

Jeg har utstyr til det selv. Funksjonstest viser ingen feil, men manuell test viser ingen liv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EGR er byttet. Nå klikker det som det skal i den, så det var helt klart feil på den, men den hadde ingenting med feilen å gjøre.

Det jeg derimot har funnet ut nå er at magnetventilen som styrer turbo står åpen hele tiden. Tar jeg av stikkeren stenger den. Så ventilen får altså signal om å åpne selv på tomgang.
Hva kan være årsaken til det?

Mvh
Vidar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig. 
Få biler som fungerer motsatt, at vacuum kommer når VNT skal reguleres.

Det viktige er å sjekke at den regulerer, altså at den lukker og slipper ut vacuum når turtall økes/turbotrykk kommer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Jesper1201 skrev:

Det er helt vanlig. 
Få biler som fungerer motsatt, at vacuum kommer når VNT skal reguleres.

Det viktige er å sjekke at den regulerer, altså at den lukker og slipper ut vacuum når turtall økes/turbotrykk kommer. 

Den lukker ikke. Gir jeg gass blir det bare enda litt mer vakum. Spjeldet står å rugger 1-2mm fram og tilbake i åpen stilling når bilen ruses.

 

Mvh

Vidar

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Jesper1201 skrev:

Ligger det noen feilkoder på motorstyring når du tester dette? 

Sjekk live verdier på MAP sensor når du prøvekjører. Oppnås rett ladetrykk? 

Ingen feilkoder på tomgang, men når jeg ruser litt kommer P00BC.

Ruser jeg veldig mye kommer også P003A85.

Verdiene endrer seg (øker) når jeg kjører, men jeg vet ikke hva verdiene skal ligge på.
Bilen er så lat at den nesten ikke orker å dra seg framover.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 5/8/2020 den 10:05 AM, Jesper1201 skrev:

Høres rart ut. 
Får meg nesten til å tro at DPF kan være blokkert eller en innsugsslange ikke sitter på, eller noe sånt. 

Slanger er sjekket flere ganger og helt i orden.

Har vert borti blokkert DPF på en BMW en gang og den blei gradvis dauere til den til slutt hadde enormt dårlig drakraft.

Denne gikk bare plutselig i nød uten noen feilkoder knyttet til DPF.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, vimael skrev:

Slanger er sjekket flere ganger og helt i orden.

Har vert borti blokkert DPF på en BMW en gang og den blei gradvis dauere til den til slutt hadde enormt dårlig drakraft.

Denne gikk bare plutselig i nød uten noen feilkoder knyttet til DPF.

Jeg la hånda foran eksospotta på Volvoen i dag og der kom det godt trykk ut.
Så DPF er i hvert fall ikke potte tett.

Til sammenligning startet jeg opp nevnte BMW som nå har helt ny DPF og CAT, og der var det mye mindre trøkk i eksosen.
Nå skal det sies at den står med stam turbo for tiden, men det skulle vel ikke ha noe å si?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.