vimael 10 Report post Posted May 3, 2020 Bilen er en 2011 V70 D3 5syl 2,0 163hk Det startet med at multireim røyk, merket ikke noe annet enn at bilen sluttet å lade. Kjørte den til verkstedet mitt, satte på ny reim og regnet med at alt var bra. Kjørte noen hundre meter så varsler den motorfeil og går i nødmodus. Jeg tror ikke dette har noen sammenheng med reima? Tar en diagnose og får feilkoden P00BC00 Luftmassemåler - Luftmasse for liten. Sjekker alt av slanger i turbosystemet. Trykktester vakumslanger. Ser at wastegate beveger seg manuelt Prøver en annen luftmassemåler og har tilbakestillt adapsjonsverdier Prøver å bytte magnetventil til turbo Har byttet trykksensor på IC Har forsøkt å reingjøre EGR og gasspjeld Har også prøvd uten luftfilter Ingenting hjelper. Får også feilkode P003A85 - Styring avgassturbolader/kompressor A - Signal for høyt Håper noen har vert borti noe lignende. Kan det være turbo? Eller er det reima som har gjort skade ett eller annet sted? Mvh Vidar Mæland Quote Share this post Link to post Share on other sites
vimael 10 Report post Posted May 4, 2020 Sitat Testet litt mer i dag.Ohmet alle ledninger fra ECU til EGR og LMM. Ingen brudd.Men så fant jeg ut at EGR kunne testes ved å koble pin 5 til jord og 1 til strøm en liten stund.Da skulle det kommet ett klikk. Her var det helt dødt. Også når jeg koblet motsatt, så da vet vi at EGR er død, og muligens årsaken til hele problemet.MvhVidar Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 121 Report post Posted May 4, 2020 Kan være at EGR blir stående i en delvis åpen posisjon, det kan forklare feilkodene du får. Det forklarer derimot ikke hvorfor feilen oppsto etter at multireim har røket eller hvorfor det ikke er en feilkode på EGR. Kan være at tannhjulet til el.motoren inne i EGR er fullstendig utslitt og ikke lenger går i grep, litt avhengig av hvor sofistikert ECU er kan det hende den ikke skjønner at feilen ligger i EGR og setter feil på luftmasse og turbotrykk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
opelduude 21 Report post Posted May 4, 2020 Det letteste er nok å enten låne eller levere den til et sted som har utstyr til å funksjonsteste komponentene. Da kan de som om egr åpner seg eller ikke ved test. Det blir fort veldig mye billigere enn å bytte deler etter elimineringsmetoden Quote Share this post Link to post Share on other sites
vimael 10 Report post Posted May 5, 2020 12 timer siden, opelduude skrev: Det letteste er nok å enten låne eller levere den til et sted som har utstyr til å funksjonsteste komponentene. Da kan de som om egr åpner seg eller ikke ved test. Det blir fort veldig mye billigere enn å bytte deler etter elimineringsmetoden Jeg har utstyr til det selv. Funksjonstest viser ingen feil, men manuell test viser ingen liv. Quote Share this post Link to post Share on other sites
opelduude 21 Report post Posted May 5, 2020 Da er det nok bare og bytte den ut Quote Share this post Link to post Share on other sites
vimael 10 Report post Posted May 6, 2020 EGR er byttet. Nå klikker det som det skal i den, så det var helt klart feil på den, men den hadde ingenting med feilen å gjøre. Det jeg derimot har funnet ut nå er at magnetventilen som styrer turbo står åpen hele tiden. Tar jeg av stikkeren stenger den. Så ventilen får altså signal om å åpne selv på tomgang. Hva kan være årsaken til det? Mvh Vidar Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 121 Report post Posted May 6, 2020 Det er helt vanlig. Få biler som fungerer motsatt, at vacuum kommer når VNT skal reguleres. Det viktige er å sjekke at den regulerer, altså at den lukker og slipper ut vacuum når turtall økes/turbotrykk kommer. Quote Share this post Link to post Share on other sites
vimael 10 Report post Posted May 7, 2020 14 timer siden, Jesper1201 skrev: Det er helt vanlig. Få biler som fungerer motsatt, at vacuum kommer når VNT skal reguleres. Det viktige er å sjekke at den regulerer, altså at den lukker og slipper ut vacuum når turtall økes/turbotrykk kommer. Den lukker ikke. Gir jeg gass blir det bare enda litt mer vakum. Spjeldet står å rugger 1-2mm fram og tilbake i åpen stilling når bilen ruses. Mvh Vidar Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 121 Report post Posted May 7, 2020 Ligger det noen feilkoder på motorstyring når du tester dette? Sjekk live verdier på MAP sensor når du prøvekjører. Oppnås rett ladetrykk? Quote Share this post Link to post Share on other sites
vimael 10 Report post Posted May 7, 2020 1 time siden, Jesper1201 skrev: Ligger det noen feilkoder på motorstyring når du tester dette? Sjekk live verdier på MAP sensor når du prøvekjører. Oppnås rett ladetrykk? Ingen feilkoder på tomgang, men når jeg ruser litt kommer P00BC. Ruser jeg veldig mye kommer også P003A85. Verdiene endrer seg (øker) når jeg kjører, men jeg vet ikke hva verdiene skal ligge på. Bilen er så lat at den nesten ikke orker å dra seg framover. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 121 Report post Posted May 8, 2020 Høres rart ut. Får meg nesten til å tro at DPF kan være blokkert eller en innsugsslange ikke sitter på, eller noe sånt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
vimael 10 Report post Posted May 9, 2020 På 5/8/2020 den 10:05 AM, Jesper1201 skrev: Høres rart ut. Får meg nesten til å tro at DPF kan være blokkert eller en innsugsslange ikke sitter på, eller noe sånt. Slanger er sjekket flere ganger og helt i orden. Har vert borti blokkert DPF på en BMW en gang og den blei gradvis dauere til den til slutt hadde enormt dårlig drakraft. Denne gikk bare plutselig i nød uten noen feilkoder knyttet til DPF. Quote Share this post Link to post Share on other sites
vimael 10 Report post Posted May 9, 2020 8 timer siden, vimael skrev: Slanger er sjekket flere ganger og helt i orden. Har vert borti blokkert DPF på en BMW en gang og den blei gradvis dauere til den til slutt hadde enormt dårlig drakraft. Denne gikk bare plutselig i nød uten noen feilkoder knyttet til DPF. Jeg la hånda foran eksospotta på Volvoen i dag og der kom det godt trykk ut. Så DPF er i hvert fall ikke potte tett. Til sammenligning startet jeg opp nevnte BMW som nå har helt ny DPF og CAT, og der var det mye mindre trøkk i eksosen. Nå skal det sies at den står med stam turbo for tiden, men det skulle vel ikke ha noe å si? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 121 Report post Posted May 9, 2020 Veldig liten sannsynlighet, men har du sjekket at turbo ikke sitter fast? Quote Share this post Link to post Share on other sites