Gå til innhold

Oljelampen blinker, oil press stop engine

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Golf 4 2002 modell med 1,6 16v 105 hk motor. Fikk blinkende oljelampe og stop engine low oil press melding. Motor gått litt over 200k km men godt holdt. Byttet olje jamnlig hver 10k, senest for 1k siden.

Har målt oljetrykk via utgangen til oljetrykkssensor i toppen og har da litt over 2 bar på tomgang og godt over 4 når jeg ruser litt. Iflg denne tråden så er det for lavt oljetrykk https://www.diskusjon.no/topic/1763564-oljetrykk-golf/

Har sjekket (jordet) sensor i toppen (grønn 0,5 bar) men lampen begynner å blinke så fort motor får over 2000rpm.

Varsel og lampe slutter ikke å vise og blinke når motor kommer ned på tomgang men om jeg stopper og starter motor så er alt normalt helt til motor når ca 2000rpm.

Har forstått at det er 2 oljetrykkssensorer, en på 0,5 bar i toppen og en på 1,5 bar i motorblokken. Hvor er den i motorblokken plassert? Tenkte å jorde den for å se om det er sensorfeil. Har også lest om tilfeller der feilen viste seg å være engine speed sensor (G28?). http://www.tyresmoke.net/forum/topic/87541-stop-oil-pressure-warning-light/

Noen som har noen erfaringer å dele?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tilgang til katalog nå, men sjekk i nærheten av oljefilterhuset, kan være den sitter der. 
Oljetrykk på 2 bar (varm motor) er helt akseptabelt på en eldre motor, så lenge den også øker med turtall er det ingen uromomenter. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nei er ikke bekymret for motoren men sjekket oljetrykket for det. Skal sjekket ved oljefilteret og bytte begge sensorene så er det gjort men har på følesen av at det er noe som ikke har noe med de å gjøre. Om jeg har 2 bar ved 900rpm så er både 0,5 og 1,5bars sensorene aktivitert, det vil si at en av de, eller begge, får trykkfeil like i overkant av 2,8 bar (så at det var ca  2,8 bar ved 2000rpm). Den grønne 0,5 bar var det ikke for den jordet jeg så da skal teoretisk den sorte på 1,5 bar være defekt. Om feilen fortsetter ved jording/nye sensorer så hva da? Kan det være noe i det med G28 sensoren mon tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke om denne motoren har 2 oljetrykksbrytere, men hvis den har det så trenger det ikke være trykkfeil som er årsaken til varslinga, det kan være så enkelt som at den er defekt. 
Hvis den ene skal kontrollere trykk fra 2000rpm. så vil den heller ikke varsler før 2000rpm med en defekt oljetrykksbryter.

Har ikke selv vært borte i at G28 forårsaker den feilmeldingen, men for all del, mye rart tyskerene har gjort så er ikke umulig at det kan være den, men da burde det i det minste ligge en feilkode relatert til den lagret. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jo du har nok rett i det.

Glemte å skrive det, har periodisk feilkode på lamda og ERG men ingen på G28/engine speed sensor. Skjønner heller ikke hva G28 skal ha med saken å gjøre men om du ser i den ene tråden jeg linket så er det to som har hatt det samme som meg og blitt kvitt det ved å bytte G28. Har VCDS fullversjon men disse motorene har begrenset med feedback, bla så er det ikke mulig å måle eller sjekke oljetrykk. Men bytter oljetrykksensor(ene) som første ledd. Bedre å vite enn å anta :) Takk for svar.

Endret av xr4ti
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket litt mer samt byttet ut den grønne 0,5bar oljetrykksensoren uten at det hjalp noe. Finner heller ikke sensor nr 2 noe sted så trolig har motoren kun en, den som er montert i toppen. Sømfarte området rundt oljekjøleblokka, bak på blokka (det lille jeg kunne se fra oversiden og fra undersiden) uten å finne verken sensor eller ledninger. Kan det være kun den 0,5bar sensoren?

Sjekket også litt med og uten jording av stikket til sensoren og varselet kommer på ca 1800-2000 rpm, uansett. Det som er litt rart er at varselet forsvinner om man slipper gassen og motoren rpm faller ned til tomgang når sensoren er jordet hele tiden mens om den er tilkoblet som den skal så varsler den også på tomgang. Sjekket også oljetrykket ved 83 grd på oljen og det er 1,2 - 1,4 på tomgang og rundt 3,5 ved lett motorrus, DVs ved 2-3000rpm. Har sett at dette er normalt for disse motorene. Har lest "uendelige" med tråder om dette men ikke noen som har oppdatert med om de fant ut av ting (er vel en kjent sak det dessverre). Det er kun to som har fått vekk varselet og begge har byttet G28 engine speed sensor. Selvfølgelig er dette den værste sensoren å komme til, må vel ha av innsuget etter det jeg så og så er det jo selvfølgelig to forskjellige typer sensor så burde nok ha sett på den som står i før man bestiller. Jeg tror det er en elektrisk/elektronisk feil siden det ikke finnes noen relevante feilkoder enn en mekanisk feil.

Et annet spørsmål: på EGR-ventilen så henger det en slange på ca 5 cm med en slik vakumdose eller noe. Ser ut til at den er delt seg i to. Skal ikke den tilkobles vakum, evt fra hvor? Fant ikke noe løs slange ett uttak på innsuget heller. EDIT: fant ut at den dosen er et filter, se del 17 https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf+variant+4motion/golf/2002-266/1/133-133011/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Oppdatering: feilen forsvant like fort som den kom. Brukte bilen som normalt noen dager siden jeg viste at oljetrykket var ok. Har en mistanke om at det kan være noe med fuktighet å gjøre siden jeg satte inn en avfukter og den dro ut en del fukt i løpet av et par døgn. Har vært mye regn den siste perioden, mulig derfor. Ikke sikker på dette men skal heller oppdatere om feilen kommer igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår