Gå til innhold

Ranger emnet


Ole Magnus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med min baleno 2000 model. Bilen er en 1,6 liter og den koker. Spurte en kompis tidligere og han sa at dersom den øvre og den nedre slangen på radiatoren har forskjellig temperatur er det vannpumpa som er gåen. Så jeg bestilte ny vannpumpe og gikk igjennom et rent helvete for å skifte den. Vannpumpa er skifta og problemet består. Hva annet kan det være? Av andre nyttige opplysninger kan det nevnes at de to slangene som går inn til varmeapparatregisteret er kalde, like kalde. Selv om den øverste radiatorslangen er glovarm. Kan det være termostaten som er problemet? I såfall føler jeg meg jævlig dum etter å ha brukt flere timer på å skifte vannpumpe.

Mvh. Ole Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre og nedre radiatorslange vil kun ha samme temperatur dersom du står i ro og radiatorvifte ikke går (ingen luftsirkulasjon gjennom radiator). Varmeregister er som regel alltid utenfor termostat, altså vil du får varme i bilen selv om radiator ikke er åpen. Defekt termostat pleier som regel gi lavere/for lav motortemperatur under kjøring. Ut fra dette er nok ikke termostat synderen, og dine symptomer høres mest ut som defekt vannpumpe - men den er jo ny... Du har ikke etterfylt frostvæske og blandet forskjellige typer/farger? Det kan bli til brun gele.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostat kan i noen skjeldne tilfeller "skjære" seg eller kante eller hva nå enn, så de kiler seg i lukket stille. Skjer ikke ofte, men det kan skje. Har også sett at voksen i termostaten har lekket ut og forhindret termostat i å åpne tilstrekkelig.

Om termostaten er noenlunde lett tilgjengelig så er det kanskje en ide å ta den ut og legge den i en kjel med ~85 grader varmevann og se om den åpner.

Ellers så er det som Quattro73 sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for hjelp!

Når det gjelder termostat var det det jeg også mente. At motoren aldri blir ordentlig varm. Jeg har kun fylt blå frostvæske i henhold til instruksjonsboka og da jeg skifta vannpumpa i går rant all frostvæske fint av og den så fin ut. Da jeg var ferdig blandet jeg ny, 50/50 konsentrat og vann, og fylte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ole Magnus skrev:

Hei og takk for hjelp!

Når det gjelder termostat var det det jeg også mente. At motoren aldri blir ordentlig varm. Jeg har kun fylt blå frostvæske i henhold til instruksjonsboka og da jeg skifta vannpumpa i går rant all frostvæske fint av og den så fin ut. Da jeg var ferdig blandet jeg ny, 50/50 konsentrat og vann, og fylte på.

Motor blir aldri ordentleg varm - men koker?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Quattro73 skrev:

Motor blir aldri ordentleg varm - men koker?

Hehe. Jeg mente generelt at det var problemet når termostater går dukken. At de låser seg i åpen stilling slik at motoren aldri blir varm. Dette er ikke tilfelle hos meg. Isåfall må den være i lukket stilling, men da skulle ikke den øverste radiatorslangen være glovarm, skulle den? Kan det være at det er tett inni motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt termostaten så er du sikker, koster lite. Samtidig får du en fin anledning til å gjennomspyle kjøleanlegget. Kople fra slanger til radiator, varmeregister osv og gjennomspyl disse og motor med hageslange, finner da fort ut om noe er tett. Har aldri skrudd på Suzuki, men må man lufte kjøleanlegget på din motor, altså for å få ut trappet luft? Når alt er gjennomspylt kan du med fordel gå over til G13 eller Peak life LL frostvæske.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår