Gå til innhold

Susse/plystre lyd ved gass pådrag

Ranger emnet


Vidar131

Anbefalte innlegg

Har i løpet av vinteren fått en merkelig plystre/susselys fra motoren når jeg gir hardt gass.

Lyden kommer også i motbakker når bil får litt belasting eller jeg gir litt på.

 

Noen som vet hva/hvor denne lyden kommer fra?

 

 

Vid@r Kristi@nsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, høres ut som turboen. Husker ikke i hvor stor grad jeg hørte turboen i min 2008 passat, men var vel hørbar i noen motorsettinger uten at det skulle være noe problem, mener jeg. Hører det også på min gamle 1999 1.9 tdi som har gått snart 500.000. Forstår det slik at du er sikker på at bilen ikke hørtes slik ut før? 

Er det lenge siden siste oljeskift, og brukes anbefalt olje? Vet ikke i hvor stor grad det har noe å si, men regner med at gammel olje kan gi økt friksjon i turbo... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jepp susse/plystre lyden kom nå i løpet av vinteren, etter å gått mye på sporete veier osv... Høres ut som det kommer fra turbo området under vakumklokken enn plass. Men treng det å betyr at det er turboen som begynner å bli dårlig? At det ikke er en bolt eller 2 på manifolden som er koblet på turboen som kan være løs? (Foreldrene mine hadde lingnende problem på sin SAAB 95 1,9 TID 2007) og da var det en skru som manglet på manifolden så som gjorde at den lakk som laget lignende lyd.

Bilen e gått 260000 og har hatt alle oljeskift i forhold til service intervallene, i mitt eie har jeg byttet olje hver 15.000 km selv om det er 5-30W longlife  (VW 507.00) olje jeg bruker, den er nylig blitt byttet uten bedring. 

Har ingen feilmeldinger når jeg leser av med VCDS  (VAGCOM) og turbotrykket ser ut til å være normalt. 

Er det noe enkel måte å komme til turboen for å sjekke for evt lekasjer?

Vid@r Kristi@nsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår