Gå til innhold

Slakk i øvre fjærbeinsfeste

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Jeg har en form for slakk i det øvre feste på fjærbeinet på golfen.

Det var sånn når jeg kjøpte bilen for 3 år siden, og byttet fjærbeinslager, da jeg trodde det var årsaken.
Det utgjorde ingen forskjell.


Årene har gått og bytta fjærbeinslager og dempere her om dagen, og problemet er det samme.


Jeg oppdaget tidligere i dag at de øverste "koppene" er forskjellige. Da alt annet er helt likt på fjærbeina, så tenker jeg at problemet kanskje ligger der!?

La ved et par bilder som viser forskjellen.

 

fjærbeinslager1.png

fjærbeinslager2.jpg

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de gjør jo det, så det er jo logisk egentlig. Har ikke sjekka om det er slakke når bilen står på hjula, men synes jeg høres en ganske voldsom dunkelyd fra den siden når jeg kjører i dumper. Men det kan forsåvdt være foringene til stabstaget også.

Grunnen til at jeg stusser litt er fordi det ikke er noe slakke på andre siden. Kan kanskje være at ene fjæra har sigi litt mer enn den andre kanskje.

 

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ALLTID slakk i dette lageret når bilen ikke står på hjulene, siden alt da henger løst :) Defekt fjærbenslager vil gi slakk når bilen står på hjulene, eller klunkelyd ved større rattutslag (tregt lager). Løs mutter over lager (under toppdeksel/lokk på bildene dine) kan gi lyd i humper, samt defekt demper, slakk i stab-stag, slakk i opphengsforinger osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Er enig i alt du sier, og kan ikke si jeg finner noen slakk når bilen står på bakken.

I og med at alt er bytta foran der unntatt foringene til stabstaget, så antar jeg at det er de som lager lyden.

Jeg stussa egenltig mest på at det var så stor forskjell på høyre og venstre side. På venstre side, er det noen mm slakk når jeg løfter fjærbeinet, mens på høyre siden kan jeg løfte ca 1 cm før lageret går i topper av dempertårnet.

 

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det øverste bildet ditt synes jeg den koppen står noe høyt. Det du kan gjøre er å skru av denne og sjekke at mutteren under (den med to hakk i) er skikkelig tilskrudd. Om denne ikke er tightet skikkelig så kan du få lyd i humper.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår