Oerjan J Skrevet Oktober 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2017 Har problemer med å starte Toyotaen. Må file noen ganger før han kommer, og da kommer det som oftest hvit eksos ut. Batteriet er helt nytt, så det er ikke problemet. Pluggene er også ok. Verkstedet tror det er startmotoren. Når jeg googler symtomer på dette, kjenner jeg ikke igjen alt. Bl.a hvit eksos. Tidligere i sommer kom det kun klikk når jeg startet, men etter å ha byttet batteriet forsvant det. Nå får jeg som oftest start etter å ha filet 2-3 ganger ( blir verre når det er kaldt ute/motoren er kald ). Har verkstedet rett ? kan det være starteren ? Det er en 2006 modell Avensis, som har gått 310 000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2017 Dersom motor går rundt når du prøver å starte, så er nok ikke startmotoren synderen. Siden du sier pluggene er ok, så antar jeg det er bensinmotor? Sjekk temperaturgiver til ECU, er den defekt så vil motor være treg å starte når kald - Jo kaldere, jo verre. Siden bilen din er nokså ny, burde du starte med en diagnose. Det skal også være mulig å lese ut verdier fra temp.giver til ECU. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oerjan J Skrevet Oktober 6, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2017 Ja, motoren går rundt når jeg starter. Hva jeg har lest meg til, tror jeg heller ikke det er starteren som er problemet. Det er forresten en diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 6, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2017 Kan da være at diesel renner tilbake og må pumpes frem før motoren vil starte. Diesel er ikke min sterke side, Toyota kjenner jeg særdeles lite til, men sjekk etter feil på dieselsystemet (dieseltilførsel). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oerjan J Skrevet Oktober 6, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2017 Kan det være noe med dysene ? Er grønn på bil, men googler for harde livet. Bilen er vanskeligst å starte når den/det er kald. Nå gjerne ha 2-4 forsøk. Når han starter kommer det hvit eksos . Jo flere forsøk jo mer hvit eksos. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 6, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2017 Så lenge glødeplugger er bekreftet ok og fungerende, og motor ellers går normalt, så høres det mest ut som feil på dieseltilførsel. Få bilen på verksted ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 6, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2017 Hvit røyk direkte etter oppstart på en dieselmotor er synonymt med uforbrent diesel. Kan være bl.a dårlige glødeplugger og/eller dårlig sprøytebilde på dyser. Har glødeplugger vært ute og blitt testet eller har verkstedet bare målt motstanden i de? Motstanden kan være riktig selv om glødeeffekten er dårlig. Få verifisert at de faktisk gløder slik de skal ved å ta de ut og teste de, eller bare skift de hvis det er noen år siden sist. Symptom på defekte glødeplugger er at motor blir vanskeligere å starte jo kaldere det blir. Fremgangsmåte for å teste en glødeplugg; Sett jording på gjengene og positiv på toppen av pluggen (med startkabler ifra batteri, glødepluggen trekker 20A) Tuppen av glødepluggen skal bli helt rødglødene innen 4 sek. Hvis det tar lang tid eller at bare deler av tuppen blir glødende må de skiftes - skift isåfall alle. Hvis glødeplugger testes/skiftes og problemet fortsatt er tilstedet, noe jeg tviler det vil være med nye glødeplugger, så må du få sjekket dysene dine. Det er ikke anbefalt å gjøre hvis du ikke har særlig kunnskap om hva du driver med, kan gjøre mer skade enn glede der. Tviler på at startmotor er dårlig, siden motor kommer etter 3-4 forsøk. Hadde starter vært dårlig ville du antageligvis aldri fått start hvis den ikke kommer på første forsøk. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oerjan J Skrevet Oktober 8, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2017 Takk for tilbakemelding. Skal ta en test av glødepluggene. Har en mistanke at problemet ligger der. Verkstedet så ikke hva de hadde gjort , bare at pluggene var ok. Er nok temmelig lenge siden de ble skiftet . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg