Gå til innhold

Passat 2009 mod - Bytte bremser bak EPB

Ranger emnet


GoCARGo

Anbefalte innlegg

Oppdatering

 

Når jeg kjører "deactivate" får jeg alltid 03288

 

Får presset stemplet innover, på både venstre og høyre side

 

Når jeg deretter kjører "activate" får jeg noen ganger 02428

 

Hadde bilen til 140' km service i dag og ingen feil ved bremsene bak ble funnet. Dette samsvarer også med mine erfaringer at bremsene fungerer feilfritt i den daglige bruk.

 

Skal jeg bytte motor til caliper på venstre side bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du 02428 ved aktivering via VCDS eller når du trykke på knappen? 

Hvis du får den når du trykke på knappen er det stor sannsynlighet for at det er en defekt motor/motor som er på vei til å ta kvelden.

 

Sakset fra Ross Tech:

 

Possible Solutions 

  • Check Fuse(s)
  • Check Wiring and/or Connector(s) from/to Left Parking Brake Motor (V282)
  • Check/Replace Left Parking Brake Motor (V282)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du betjener knappen på vanlig måte fungerer alt som det skal uten feilmeldinger? Verken i FIS eller VCDS? 

 

Da hadde jeg bare latt det ligg på is og kjørt helt til det dukker opp en feilmelding i FIS.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke helt feilkoden stemmer med at du skulle fått fuktighet i en kontakt, men kan selvfølgelig hende at det er kommet masse fuktighet inn i motor som gjør at den går trått, og dermed ikke oppnår rett trykk. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du fikk kappen til strømkontakten til caliper i fokus, QUATTRO73,  Det fikk ikke jeg til ovenfor. Når ser alle den defekte kappen til strømkontakten, midt i bildet. Fant ikke noe feil med selve kontakten inn til caliper motor, så har ikke byttet kappen ennå. Det er strømledning(med isolasjon) til caliper som vises på bildene. Bremserøret kan også sees. Bremseslangen vises ikke på bildene.

 

Har nettopp hatt bilen på 140' km service og byttet bla bremsevæske og de har foretatt lufting på bakre calipere. Fikk ikke noen bemerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Får nå feilmelding 02432 permanent i FørerInfoSystemet og trykkbryter blinker når parkeringsbrems brukes.

02432 - Supply voltage for Left Parking Brake motor(V282)

 

Har byttet venstre EPB motor

Har byttet kontakt og ledning til EPB motor

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Det er kommet en oppdatering grunnet denne probematikken, gjør som beskrevet under og sjekk hva som skjer. 


Hvis det ikke er kontrollert tidligere, sjekk om stempel i caliper går greit.


Prøv også å fjern sikringene i et minutt eller så, for å nullstille terminal 30.


 


 


  • When found in VW Passat (3C): Parking Brake:
    • Clear Fault Codes with Engine running (to ensure proper Voltage Supply). When checking Voltage with this Fault Code stored, the Module may not output Power to the Motor. Try clearing Fault Codes and Operating the EPB as mentioned below before testing again.
      • Switch Ignition OFF for about 10 Seconds
      • Start the Engine and keep it running while trying to clear Fault Codes.
      • Press the Parking Brake Button (E538) in 5 Second Intervals.

    • Check TPI 2013530 (Rest of World) or TSB 2015075/01-07-47 (North American Region) for possible Control Module Software Update which corrects Low Voltage Sensitivity. This Update can be considered mandatory if you have these Fault Codes stored

 


 


Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår