janberil Skrevet Desember 6, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2016 Får nesten se på det over nyttår. blir litt for dyr julegave til meg selv :p men er det noe spesielt verktøy jeg trenger for toppakning bytte? Har ikke så mye verktøy. Har vert å kjøpt 12 kant torx til strekkboltene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 7, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2016 Trimkam alene koster ikke allverden ;) Du trenger momentnøkkel til dette, gjerne også graderskive til steg 3 og 4, noe annet spesialverktøy trenger du ikke. Når du tar ut dyseholderene så bør du bytte tetninger på både disse og dysene (blir slappe i fisken med årene og kan skape falskluft). 12-kant er XZN, torx og unbrako er 6-kant ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2016 da har jeg alt jeg trenger :) får ønske meg trimkam av dama til jul :P kommer nok mest sannsynlig å bytte alt av pakninger og tetninger på toppen når jeg først er igang :) hvilken olje bruker du på motoren din? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 9, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2016 Jeg bruker Pennzoil GT Performance 25W-50 på min, eneste olje med "høyt nok" innhold av zink/fosfor, 1950 ppm. Skifter hver 5000 km. Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 10, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2016 Har nå begynt med å bytte toppakningen, og når jeg skal stille motor i ØD så ser jeg att når jeg ser 0 merket på svinghjulet så er hakket i hjelpereimhjulet 2mm til siden for merket. Gjør dette noe? Merket på kamremhjulet er spot on ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 10, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2016 Hjelpereimhjul? Kamdrevet du mener antar jeg? Hver tann på veiva er nesten 14 veivgrader, samt nesten 7 grader på kamdrev, altså blir dette det nærmeste du kommer. Når veiv er i ØD og du vrir kamdrev en tann (uten reim på) frem eller tilbake så vil det bli en hel del mer feil ;) Altså er alt som det skal være :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 10, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2016 En annen ting. Dersom du skal ut med kamaksel så husk å merke deg hvordan rotor står når kamdrev er mot referansemerke - siden fordeler er drevet av kammen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Har vell ikke en liste over hvor mye hver enkelt del på motoren skal strammes med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 28, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Noen konkrete bolter du tenker på? Tommelfingerregel på motor er 10Nm på M6 og 20Nm på M8. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Har ikke noen lufteskru oppe ved varmeanlegget :S er det andre måter og få luftet kjølesystemet på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 28, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Kjør bilen opp i den bratteste bakken du kommer til, med fronten oppover og litt på skrå mot høyre, la motor gå til radiatorvifte starter. Da kommer omtrent all luft ut. Noen biler har hull på slange til varmeregister, merket med hvit ring. Trekk slangen av til hullet kommer utenfor flens og hold den slik til kun kjølevann kommer ut. Selvsagt med motor i gang og gjennomvarm. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Startet motoren nå og det kom en ikke så hyggelig tikking fra 4-5 syl. Kan de være av att motoren har stått en stund uten olje? Alt har blitt dobbeltsjekket når jeg skrudde alt påplass og dobbeltsjekket igjen. Skrudde bilen kjapt av igjen, så har ikke startet den opp igjen :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 28, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Alt er montert som det skal og timing på registeret trippelsjekket? I så fall er det ventilløftere som er kollapset, altså at olje er migrert ut. Start motor, tikking vil forsvinne etter sekunder. Tar noe mer tid om ventilløftere og/eller kamaksel byttes, da må turtall holdes på over 2000 omdr den første halvtimen - fortrinnsvis mens du kjører en tur. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Lot bilen stå å gå en stund nå og tikkingen forsvant den ;) men finner ingen slange med hull ved varmeregisteret. Ingenting som er merket hvitt på slangene heller. All luft går vell ikke ut bare av å stå i en bratt bakke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 28, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2016 Er da ingen andre luftemuligheter enn en bratt bakke - eller du lager et luftehull selv ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg