janberil Skrevet Desember 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Skal til å bytte toppakning på audien, og lurer på om noen vet hvor mye moment strekkboltene skal strammes med? Har begynt å ryke mer å mer av eksosen, og det lukter veldig søtt av eksos. Har også minket med kjøkeveske og er litt gugge på oljepåfyllings lokket, så kan ikke tenke meg noe annet enn att toppakninga er gåen. Har kjøpt slipesett, strekkbolter og regreimsett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Boltene skal tightes i flere steg, ALLTID i mønster som på bildet under. Trekk til en og en bolt i mønster til 40 Nm, start på bolt 1 og fortsett til bolt 12. Begynn på bolt 1 igjen og trekk til på ny til 40 Nm, fortsett så på resten av de. Trekk til en og en bolt i mønster til 60 Nm. Trekk til en og en bolt ytterligere 90 grader Trekk til en og en bolt ytterligere 90 grader en gang til. Ferdig. Tapp av kjølevann før topp løsnes, ellers vil sylindrene fylles med vann, noe som ikke er videre bra Fjern alle pakningsrester på topp og blokk, og rengjør flatene mot toppakning med silikonrens e.l. før montering. Er litt bilder mm på første side i denne tråden --> 272' TRIMKAM I 2.3E 10V Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Tusen takk for kjapt svar :D får bare håpe toppen er plan og att det ikke er sprekker i den :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Bytt ventiltetningene når du først har toppen av, slipper da trykkluft osv. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 såg jeg fikk ventiltetninger med i slipesettet, så bytter de ut ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Er det noen forskjell på pakningene til en NF/NG motor i forhold til AAR? Ser på eska til slipesettet att det står NF - NG. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Ikke bombesikker, men tror det er likt, hvertfall toppakning. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Ok, finner vell ut om det passer eller ikke når jeg setter igang :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Pakning mellom topp og innsug er gjerne ikke lik på NF som AAR og NG. NF har annet innsug og dysehull i toppen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 ser på pakningen og studerer bilde av toppen i tråden du la til lengre opp, å de ser jo ut som om det skal passe da, viss ikke forskjellen mellom NF og AAR er veldig små da :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 1, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 Forskjellene temmelig store på innsugssiden. Her er bilde av en NF-topp og en AAR-topp, som du ser er toppen helt forskjellig fra NG og AAR. Det finnes også to typer NG-motorer :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 1, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2016 såppas til forskjell ja :P da trur jeg att slipesettet mitt skal passe på motoren min ;) har lest igjennom hele tråden du la til, å må bare si att det er meget imponerende arbeid altså :D kjenner jeg får lyst til å tømme banken og kjøpe trimkam og grenrør :P bilen min har jo ikke gått mer enn 129000, så har bil en god stund til vil jeg tro, og litt mer futt hadde jo ikke skadet :) Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2016 Takk takk, bil en går som et skudd og kjører ifra en original S4 :) Grenrør og trimkam gjør underverker, men du får ikke ut potensialet med original topp, samt vil det originale innsprutet komme til kort. Men bare trimkam er en meget god investering, som gir en mye livligere motor ;) Din motor er nok ikke innkjørt enda ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janberil Skrevet Desember 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2016 tidligere eier av bilen min var en gammel man som brukte bilen bare til butikken og tilbake og kanskje på noen langturer. han kjøpte den ny i 1993 og han var av den ekstremt ryddige typen, så når jeg kjøpte bilen i vår såg den helt flonka ny ut innvendig. er noen småskrammer her og der utvendig, men ingenting jeg kommer til å bry meg så mye om :P nevnte til meg når jeg kjøpte den att han trudde temp målern inne i bilen var litt "treg" siden den aldri gikk opp til 90, men holdt seg på ca 60-70. så regner med han har kjørt en stund med ødelagt termostat. regner med att toppakningen da ettervert har blitt ødelagt etter jeg har kjørt bilen med min kjørestil :P liker så godt 5'er lyden, så blir av og til litt turtall ^^ er det fortsatt mulig å få skaffet seg trimkam til doningen min? og hvor mye ca kostet hele ombyggingen av motoren din? :P elsker å modifisere, så å ta på meg ett sånt prosjekt hadde ikke gjort meg noe :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 3, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2016 Trimkam er å få tak i, men akkurat den jeg har er det ikke flere igjen av. Kjøpte kam, kamdrev, porter topp, grenrør, dyser, datasprut osv av Velox Motor. Skal du ha kam så kan jeg sjekke om og hva de har på lager, ligger på rett under 4000 :) http://veloxmotor.com/index.asp?case=show_sub_category&main_category_id=1&category_id=6&sub_category_id=48 Mitt prosjekt har vel kostet noen kroner; Portet topp 16000 Trimkam 3000 Kamdrev 1500 Grenrør 7900 Datasprut 2500 Dyser 2000 Knocksense 700 Og litt til :D Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.