Gå til innhold

Diverse trøbbel med touran 2008 330k km

Ranger emnet


Stanian

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger noen vurdering her for nå er jeg litt frustrert over bilen min. 

 

Det hele har startet med at bilen har blitt litt tung startet. Det vil si. til vanlig starter den griselett. 10% av gangene må jeg file, tja i ca 5 sec før det skjer noe. Det virker for meg som om det er starting ved varm motor eller når jeg  har kjørt en stund, hatt en pause på ca 30min-1t. og skal starte igjen. I den sammenheng fikk jeg kalde føtter i forbindelse med en feilmelding som jeg har fått 2 ganger i året "Enigne Fault, Contact workshop" Jeg leverte inn bilen til merkeverksted for å få sjekk på dette. De sa det var noe feil verdier på EGR ventilen og dette var trolig årsaken. De anbefalte og bytte den, men det kunne løses med en rens. Da den ventilen var jævelig dyr bestemte jeg meg for å ta en rens på den. Fant en enkel guide på youtube på hvordan den skulle renses. Etter rens skulle jeg starte bilen for en liten test run. Men da ville den ikke starte. Virket nesten som motoren hadde kilt seg. Da jeg har noe dårlig batteri prøvde jeg å trillstarte bilen, men jeg klarte ikke å dra rundt motoren. (aldri hatt problemer med trillstart i vinter) Bilen ble da stående i enden av bakken ut dagen, etter å febrilsk ringerunde etter tips. Noen mente at sving hjulet kunne ha låst seg og fikk i tips om å rugge bilen litt fram og tilbake før jeg skulle starte den. På slutten av dagen gikk jeg ned for å ta et nytt forsøk. Men jeg ville prøve å starte den uten å rugge på den først slik at jeg kunne se om det hadde effekt. Så klart starta den på et blunk igjen. Jeg har også merket at den vugger litt på tomgang. Dvs. Går normalt og får ei føyk på ca 5 sec der den vugger/vibrerer, før den går over til normalt igjen. Det virker som det er et system i den vuggingen uten at jeg skal si det helt sikker.  Hvis jeg øker turtallet litt over 1000 kommer dette bort. Før helga bytta jeg batteri da det var gåent uansett. Vi har vært på en biltur i dag. På slutten av turen begynner batterilampa og lyse. Har målt batteriet på bilen 12.55v når bilen er av og 12.05v når motor går. Med mine få kunnskaper skjønner jeg at dynamoen er gåen. Kan dette ha en sammenheng med feilene jeg har opplevd? Med alle jeg har hørt med kan jeg fortelle dette: Bilen bruker ikke vann. Bruker minimalt med olje. Jeg ser den svetter litt ca midt på motoren, men ikke mye. Ser ut som fuktig støv. Byttet dieselfilter på fredag. Har litt for mye olje i motoren,ca 5mm over max streken. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen lader ikke, det er hvertfall sikkert. Sjekk om det er løse ledninger inn på dynamo, om den er fra dag 1 så er gjerne børstene utslitt. Disse kan du bytte enkelt, men det er en sjanse for at sleperingene også er såpass slitt at du bør ha ny dynamo. Å bytte børster koster lite og er nokså fort gjort. Har du flatt batteri så vil det føles som at motor ikke får rundt. Om dette er årsaken til dine tidligere problemer er usikkert.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår