Gå til innhold

Defekt AC løpehjul. Er denne uavhengig av registerreimen?

Ranger emnet


passelaten_89

Anbefalte innlegg

Kjørte bilen i går, da det plutselig kom en kaklelyd. Den begynte smått men var hysterisk høy da jeg parkerte bilen. Siden motoren gikk som den skulle så tenkte jeg tydeligvis ikke at det var noe umiddelbar fare for skade. 

Den som er skjedd er at AC vifta i fronten er slått skeiv. Den står ikke lenger i sin posisjon. Løpehjulet ser ut til å være syndere, sikkert gåent lager. Men jeg kjørte drøye 3-4 km med bilen slik. 

Tempen var 90 grader hele veien. Men varmen i motorrommet var noe helt annet. 

Er det bare å bytte løpehjulet og multireimer så good to go? Eller bør jeg se etter mer? 

for eks. Går multireimen uavhengig av registerreimen?`

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren sviver fint på tomgang uten noen komponenter koblet til profil/viftereimen hadde jeg skiftet diverse venderuller/ strammere pluss reim. Har jeg forstått det rett har viften som drives av reimen også tatt kvelden, da ville jeg sett at den ikke har slipt bort noe i huset sitt mot radiatorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det fare for at timingen på registeret er fucka nå?

Nei, det er ikke trolig.

 

Nå vet ikke jeg hvilken årsrmodell eller motor du har, men det er vel ingen motorer hvor A/C kompressor eller vifte har noen sammenheng med registerreima.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke trolig.

 

Nå vet ikke jeg hvilken årsrmodell eller motor du har, men det er vel ingen motorer hvor A/C kompressor eller vifte har noen sammenheng med registerreima.

2001/2002. De krangler faktisk litt om akkurat hvordan modell det er på forskjellige verksteder tro det eller ei :P 

 

men det motorkoden er AVF/AWX

96 Kw

 

 

Jeg er faktisk usikker. Men noe må jo drive multireima til Dynamo, servo og vifta, og kan ikke tenke meg at det ikke skulle være registerreima :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun fare for timing og reimen har røket og fliset seg. Som du beskriver at drivhjulet på viften har røket og du har kjørt med det høres det ikke slik ut. Kontroller diverse komponenter og gå får nye vendehjul, strammer og reim så skal det nok gå bra smile.gif

Nå vet jeg ikke 100% hvordan det står til nedi der. Jeg var snar å drepe motoren da jeg så hva som hadde skjedd. Jeg kan legge ved et bilde imorgen så får du bedømme. 

 

Viften er slått ut av huset sitt som følge av at drivhjulet slo seg skeiv. Mellom bladene havnet drivhjulet til dynamoen. Reima er fortsatt på alle drivhjulene bare at den er noe skeiv. 

 

 

Men det må bytte uansett. 

 

Skal jeg bare bytte all drivhjul, spenner i samme slengen da eller? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge ved et bilde imorgen så får du bedømme. 

 

Skal jeg bare bytte all drivhjul, spenner i samme slengen da eller?

 

Ja gjør det!

 

Demonter multireimen og kjenn på hvert hjul som drives. Du skal kunne kjenne noe slark men ikke for mye. For å være sikker på at du ikke får noe tull med reimdrivingen bør du skifte strammeren men om den kjennes grei ut kan du la være. Venter på bildet så det kansje blir enklere å se "skaden" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk usikker. Men noe må jo drive multireima til Dynamo, servo og vifta, og kan ikke tenke meg at det ikke skulle være registerreima :/

 

På veiva sitter det "to" reimhjul, et for registerreim og et for drivreim, men de er uavhengig og er adskilt med plast deksler.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør det!

 

Demonter multireimen og kjenn på hvert hjul som drives. Du skal kunne kjenne noe slark men ikke for mye. For å være sikker på at du ikke får noe tull med reimdrivingen bør du skifte strammeren men om den kjennes grei ut kan du la være. Venter på bildet så det kansje blir enklere å se "skaden" smile.gif

Her er bildene, litt vanskelig å se da :/ . Som du ser så er vifta slått skeiv som følge av at løpehjulet. Jeg tipper det er bolten som holder løpehjulet på plass som har knekt. 

 

Handlelisten blir vel som følge: AC/multireim, strammer? løpehjul, og navet som er sentrert i vifta som gudene må vite hva heter. Clutch på engelsk men vet ikke hva det norske ordet er. 

 

 

post-146977-0-75702200-1464802160_thumb.jpg

post-146977-0-47091900-1464802165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se men kansje viften har klart seg, denne kan deles fra drivhjulet så da kan du kansje spare noen kroner der.

Ser jo ut til at reimen ligger fint på andre hjul så her hadde jeg valgt reim, strammer og drivhjul for vifte+bolt.

Kjenn etter ved demontering om drivhjulet på dynamoen slipper når du vrir den mot klokken og stopper. (Frihjul dynamo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se men kansje viften har klart seg, denne kan deles fra drivhjulet så da kan du kansje spare noen kroner der.

Ser jo ut til at reimen ligger fint på andre hjul så her hadde jeg valgt reim, strammer og drivhjul for vifte+bolt.

Kjenn etter ved demontering om drivhjulet på dynamoen slipper når du vrir den mot klokken og stopper. (Frihjul dynamo)

Det er ikke godt å si ennå. Den har nok fått seg en støtt. Men jeg skal av med hele fronten, da klarer jeg å gjøre jobben selv + lettere tilgang. Så i samme slengen så tenker jeg at jeg bytter ut alle slitedeler. 

 

Jeg finner vifta og reima på bildeler.no, men ikke den runde metall dingsen som skal være koblet på løpehjulet til AC vifta opp mot vifta, ei heller strammehjul. 

Er vel bare på registeret det er strammehjul, er en annen innretning som strammer multireima. 

 

Hva er de 2 navnene jeg leter etter her? :P (hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN! Jeg bruker jo egentlig ikke AC. Har det da egentlig noe for seg å reparere dette? 
AC har ikke funket siden må gudene vite pga av mangel på AC gass. 

Om det ikke er vitalt for motoren at AC fungerer så ser jeg egentlig ikke vitsen med å skal fikse det. 

Kjøleveske er det eneste som bekymrer meg. Det forsvinner, og i store nok mengder til at det en bestemt lekkasje. 

Jeg må uansett fram med fronten, for jeg vil gjerne komme meg til vannpumpen, for jeg tror det kan komme derifra. 
Det var en liten dam her for litt siden da bilen sto parkert i over 1 time. Jeg trillet den bak for å se om det var kommet noe kjøleveske, og det var det. Verifiserte det med en smakstest :P 
Det kom fra høyre side av motor i front, der registeret går OG vannpumpa er montert, så jeg er smålig redd for at det er vannpumpa som har tatt kveld. 

MEN! registerreim OG vannpumpe ble skiftet på godkjent verksted for under 2 år siden. Er ikke dette da en garrantisak? Om det lekker fra vannpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg denne linken for drivhjulet til viften:

http://m.finndel.no/bildeler.aspx?bk=951002&dk=1480

 

Strammehjulet skal se noe slik ut ( usikker motorkode på bildet

http://www.nbfbildeler.no/(S(0fbyx3aj5453yl2poabywd55))/m/SearchMatrix/PartDetails/195366947

En rask telefon til et delekontor så har du den..

 

Ang kjølevæske lekkasjen hadde jeg tatt den til verkstedet da det kan være en delegaranti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår