Gå til innhold

Registerreim/hjul og Vannpumpe bytte selv? Audi 80 Avant. ABT motor

Ranger emnet


TAudi80

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg en 1994mod Audi 80 Avant med 146k på telleren. Uviten om forrige regreimbytte så vil jeg gjøre dette så fort som mulig, så billig som mulig. Det er en 2.0 90hk ABT motor i. 

Jeg har selv ikke noe god peil på bil, men er foreberedt på å få litt peil! Derfor vil jeg helst gjøre dette selv for å lære, men lurer på om det fort blir vanskelig. Jeg ser at hjula og vannpumpa burde skiftes samtidig og er forberedt på det.

Viftereima skulle kanskje hatt en skift den også siden den hyler eit par sek ved oppstart. 

Hvordan er det med disse ABT motorene? Om registerreima ryker, er det farlig på denne motoren? Er det et typisk vanskelig bytt, eller enklere på denne typen i forhold til andre? Er dette en jobb for en lite bil kyndig person, men som har hjertet i å lære det? Også er det vanskelig å bytte vannpumpen og hjula? 

Finner ingen haynes på B4, eller motortegning eller noe slikt på nettet.

Hjertelig takk for svar på forhånd!

 

Mvh. Thomas
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis reima ryk så ryk alltdi masse anna i motor uansett bilmerke. Havari.

Koster ofte fra 20.000 og oppover...

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse eldre 8-ventilers VW motorene skal visstnok [ofte] kunne tåle at regreima ryker uten store skader,

men allikevel greit å bytte.Enkelt er det også :)

 

Vannpumpa drives ikke av regreima, så ikke noen spesiell grunn til å bytte den samtidig.

 

Ligger guide for registerreimbytte på slike motorer her på forumet:

http://www.bilforumet.no/topic/216801-guide-skifte-av-registerreim-pa-8v/


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, antar det er det jeg har da, en gammel VW motor.

Det tenker jeg er greit å få gjort uansett som du sier, så skal bestille deler nå i helga tenker jeg.

 

Og det med vannpumpa, er den altså ikke relevant i registerreimbytte på denne bilen? er det noe annet som kanskje vil være greit å ta i samme slengen? Vil naturligvis spare så mange kroner som mulig.

Takk for et godt svar! Har sett den guiden men følte for å grave litt mer for sikkerhet og unngå havari.

 

-Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt vanpumpe du. Den vil ryke i ettertid alikevel og da blir det dyrt

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene i guiden jeg laget, som Bwana linket til, er fra en ABT-motor. Denne er non-interference, altså ingen skader om registerreima ryker, så sant du ikke har byttet til trimkam med høyt løft.

 

Som Bwana skriver, kjøp komplett vannpumpe. Koster marginalt mer og sparer deg for mye ekstraarbeid. Vannpumpa har ingen påvirkning på registerreima, drives av samme reim som driver servopumpa.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår