Gå til innhold

Hjullager - knurring

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Min aldeles perfekte Fabia går som en drøm for tiden. 

Men det er alltid et men, og det er en liten knurring i svak høyresving, hvor jeg mistenker hjullager. Men på hvilken side?

 

Skulle tro det var venstre hjullager som da knurrer, men det er vel avhengig av om det er ytre eller indre rullebane på det aktuelle lageret som er slitt/tørt? 

 

Det er så lenge siden jeg har vært borte i disse lagrene, og jeg har bomma på dette før i verden, så jeg er usikker.

 

Hvordan er regelen (evt. med unntak)? 

Knurring på venstre side i høyresving: Venstre hjullager framme?

Eller er det høyre lager med slitt indre lagerring?

 

Gode råd mottas med takk!

 

Det kan vel også hende slitasjen er på et av de bakre? 

 

Men jeg vil helst ikke begynne i feil hjørne? - klarte det en gang på 70-tallet, og det var lite festlig. Senere ble det enklere å gå rett på de lagrene som vanligvis var utsatt... 

Det var det siste jeg byttet som fikset feilen. 

Vil anta at Golf og Polo har samme hjulopphenget, men jeg kan ikke legge inn spørmål flrere steder, har jeg hørt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er med unntak. Jeg har opplevd lyd i venstresvinger og stille i høyresvinger, med defekt høyre foran. Har og opplevd det samme med defekt venstre foran. Som du sier, kommer an på om det er ytre eller indre bane som er slitt. Er man usikker om lyden er foran eller bak, så begynn å bytte bak, der lagrene er billige og kan byttes uten presse :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå, samtlige Fabia har samme type lager og innfestning bak, bilde under. Er utvilsomt raskere å bytte bakre lager, men de er dyre, €112 + mva. Foran er det to versjoner 72mm, samt en på 66mm for de uten servo. Pris 120 € + mva

 

Bak, enkle å skifte

DSC00131.jpg

 

 

 

Foran, må presses ut.

1342001581_200a.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg... Men den prisen var ikke helt i min gate. Må nok sjekke ut litt her...

 

Lyden kommer fra venstre side, men jeg er ikke sikker, da kupeen som sagt kan forplante lyden...

 

Må nok tenke litt på dette.

 

I dag sluttet dynamoen på virker på min VW camper. Så da blir det litt annen fokus i helgen.

Har en i reserve i bagasjerommet, men så la jeg for en gangs skyld igjen verktøykassa 3 mil unna, og jeg som skulle til Sverige i kveld?!

Utgjort.... Da må jeg opp tidlig i morgen og flytte over spenningsregulatoren, i håp om at det er den. Kan ikke risikere å måtte kjøre med "stearinlys" på E6.

Enkelt å bytte om skruene lar seg løsne?.. men nå tar jeg kvelden..

Om ikke må jeg skifte hele saken.... Ikke problematisk det heller, men jeg må ha verktøy. grrrr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lader camperen. Den ladet vekselvis i dag, skulle tro det var vekselstrøm?

 

Satset på å kjøre med den med manglende lading, og siden jeg har minst et stort batteri, satte jeg av gårde.

Men plutselig kom turteller og lading på av seg selv. Etter tre ganger av og på ble ladingen varig. Og batteriene toppet seg.

 

Skal jo ta ut reguletoren og evt. dynamoen for "forskning", men jeg kan tenke meg at det kun var børstene i regilatoren som hadde hengt seg opp?

 

Så da ble det bremsejobb på hengeren i stedet. Ikke slitt, men treghet og litt rust i tromlene, så de fikk seg en omgang i dreiebenken. 

Nye hjul og rettet drag og så bare velstand... Forrige eier av hengeren hadde trolig glemt den da han skulle snu? Skrudde stag i pressa og så ble dem rette.

 

Så nå blir det Fabia-pusling og Volvotopplokk som skal oppgraderes. Og rydde garasjen! huff  huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Det var irr på spenningsregulatoren. Renset og satte på plass. Børster ok.

 

Klar for hjullagerskift foran. Det var ulyd ved sving, og da jeg sjekket, var det slakk på venstre side.

Verktøy og lager anskaffet. 1000 per enhet ca.

Jeg grubla fælt på hvilket lager og verktøy jeg trengte, men mye tydet på at det var 73 mm utvendig, siden den har ABS. Dem uten ABS skal visst være 66 mm utvendig.

 

Går i gang i morgen. Har begynt litt på det og ABS-sensoren sitter fast. 

Tenker jeg dreier en ring med spor i til innsiden så går den klar.

Den ene delen på verktøyet har en utsparing, så kansje jeg slipper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ble hjulagerskift på Skodaen. Jeg hadde helgardert meg, trodde jeg. Hadde kjøpt spesielverktøy osv., men jeg fikk ikke ut ABS-sensoren, så jeg måtte dreie en flens i stål med spor i slik at sensoren passerte i hullet. (lagde først en flens i aluminium, men det forteller jeg ikke da det knakk). Lageret var rustet fast, glemte at det ikke var Volvo.

Så var det bare å sette i gang. Jeg hadde gjort klar ting på forhånd, som tatt ut drivaksling og av med bremseskiver. Lagert satt bom fast, men med sterk muskelkraft, godt mothold og lang latmannsarm så kom lageret ut. Visste ikke helt hva som skulle gi seg, men det gikk..

Ikke helt etter planen ved monteringe heller, da lageret skal trekkes/presses inn med trykk på ytre flens for ikke å skade kulebanene. Det er ikke akkurat 0-klraing her som på Volvos forhjulslagre.
Spennringen som skulle dra lageret inn hadde for liten diameter så jeg økte den til 0,2 mm under duameteren på lagerets ytre ring. Nå skulle det vel være greit? Men lageret gikk bare 3/4 inn! Så var det på´n igjen i dreiebenken og øke diameteren på den innre diameteren på den ytre spennringen så den ikke buttet i navet. Bare to mm om å gjøre, men her tror jeg noen har tatt feil på fabrikken. 

Nå gikk lageret helt inn og litt tungt på slutten, da en lås bel dradd inn i et spor. Men det er korrekt da det ikke er annen form for låsing som på VW Camperen og mange andre. Helt ok løsning, hr ikke mistet hjul hittil, og dessuten får jeg hjelp av Statens Vegvesen som salter fler tonn med salt en noen ville tro!?
Så ruster det så fin på plass, sammen med bremseskiver og mekanismer! Jeg tror ikke bilfabrikkene har kalkulert med at bilene skal kjøres i saltgjørme?!

 

Så ble det litt radiojobbing.
Jeg gikk for myTuner Pro i dag! En app til mobilen. Fanstastisk! Kostet hele 33 kroner, men det skal jeg klare. Kjøper bare billigere kaffe denne uken så går budsjettet i balanse. Så har jeg hørt på radioer i San Francisco og Illinois/Chicago - blues osv. Et hav av kanaler. Skjeøøner ikke at de får plass på FM-båndet? De kan vel trylle, da det ikke skal være så mye plass på FM i Norge, ifølge den kjente kilden med tre bokstaverWaxjø, som er best og vil vi skal være best i verden?! Nå hører jeg på Gold Vaxjo 102,4 FM. Mye bra musikk. Streame musikk er 100. Skal utvide med en ledning rett i Kureren jeg også Morsom det og. Akkurat nå går den på et bra anlegg. Sjekket også ut radio.Garden - morsomt med den gamle gode AM også, men den er vel bare mono? Men gratis.

Så skal jeg lege en overgang fra stereo til mono på min gamle Radionette Kurer, koble til og legge mobilen diskret bak og så få jeg inn x000 + radiokanaler fra hele verden. Vi trenger ikek la oss lure til DAB-galskapen, tenker jeg. Milliardutgifter i inverstering og et par legges på oss forbrukere. Og så skal vi sitte der med en klump på dashbordet som bryter med en design som hver bilfabruíkk har brukt millioner på – på hver modell, for design og komfort. Så skal vi putte på en slik klump! Ikke alle kan montere inn ny radio uten av det koster 15 000 - 30 000 kroner per bil. Tenker designerne på bilfabrikkene griner!
Så nettopp på et adapter som skulle være så fint da dashbordenheten var kabelfri, PureHighWay, og hadde innebygde AAA-batterier. Så øker forurensingern der også! Rått!
Men adapteren hadde likevel strømledning og antennekabel og AUX-ledning. Altså like langt, like mye som henger og slenger, men de har et salgsargument uten å være fordelaktig totalt sett! 
Er jeg imponert over moderne biler og eletromikk tro? Er ikke helt sikker..... 
Men så skal verden (Norge ) reddes av selvgående biler! 
Hvem tror på juenissen?

Sier ikke at dem ikke kan brukes til noe, men ...... Noen politikere tror på alt dem hører, da de ikke har et eneste motargument. Skal ikke si mer. Nå ble det mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tok jeg en handletur med Skodaen i dag, dvs. i går! Det var noe annet! Stille som mus!

Reddet også ABS-sensoren, da jeg lagde en ny trykk/press-skive med spor i til baksiden. Og når det nye lageret skulle inn igjen så kunne jeg bruke de originale delene av verktøyet, da lageret butter på linje med sensoren. Morsomt nå ting fungerer. Litt plundrete å feste driakslingen mot girkassen, men med litt tålmodighet gikk det og.

Jeg hadde et ekstra lager på lur, men det trenger jeg ikke nå. Tror ikke jeg returnerer det? Kjekt å ha. Har jo en Fabia til... - man vet jo aldri?

 

Så nå er jeg ekspert på å skifte hjullager på Fabia, med hele 1 erfaring! he he....

 

Nå skal jeg demontere det gamle lageret for å sjekke det ut. Må jo prøve å finne ut av hvorfor dette skulle ryke? 

Gjør nok ikke det, men det tydet på at det var kommet vann og rust mellom drivakslingen og lageret?

 

I det minste vil jeg kunne se hva som laget ulyden? (sikkert tullete, men men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tullete å søke fakta, eller i det minste for å tilfredsstille ens nysgjerrighet ;)

Byttet nylig lager bak på en A3, samme type som bak på din. Lageret feilet ingenting, men ABS-ringen (reluctor) på lageret var defekt slik at varsellampe for ABS og ESP/rattvinkel lyste. Byttet også ABS-sensoren da rust på ABS-ring hadde slipt bort minst en mm i front av den. Satt skrekkelig fast så måtte bruke hammer og slå den ut, så file bort rust o.l. før montering av ny.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rent sjeldent disse ABS sensorene sitter bom fast og resulterer i at de må byttes (hvis de må demonteres for å få ut lageret).

Tror jeg i 1 av 5 tilfeller får sensoren hel ut, og i nesten alle tilfeller hvor den ikke kommer hel ut må den bores ut.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde også mistanke om at sensoren var rustet fast, så jeg kjøpte for sikkerhets skyld. Men ville prøve å redde den gamle. Jeg tror også, som nevnt over, at jeg ha måttet streve fælt med å ta ut den gamle og få den ut hel.

Men heldigvis gikk det greit når jeg fyra opp megasliperen min.  Lagde et stort spor i en ring/skive på baksiden. Kunne nok gjort det på originalhylsa også, men jeg har tenkt å selge det, og da vet jeg ikek om det reduserer vedien. Jeg var vel heller ikke sikker på om det ville g¨, da jeg ikke har byttet slike moderne sensorstyrte lagre før. 

Megasliperen:  nvegcn.jpg gjorde jobben med å slipe vekk mye stål fra hylsa bak lageret slik at sensoren smøg seg forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke hva jeg skulle med denne store saken som Veritas har brukt i mange år. Men feltviklingene var brent, så den var på vei  til tervinning. Men så tenkte jeg at en gammel elektromotor som kunne brues. Kuttet akslinge og dreide ny skjøtehylse og linet den opp og så gikk den gitt.

Hadde jo fire slipeskiver til den, så det hadde vært sørgelig å kvitte seg med den. 

Nå kan jeg slipe hardmetall uten å tenke på slitasje på skivene og bytte stadig vekk. 

 

Beklager sidespranget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår