Gå til innhold

Blinkende oljelampe Partner

Ranger emnet


anstor

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. 

 

Har fått en feil på min 01 Partner 1,4 bensin som nå har gått 92000km. Oljelampen er sporadisk begynt å lyse. Legger ved en video her. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=3FWp9DYRnN0&feature=youtu.be

 

Her lyser lampa straks bilen settes i gir og en begynner å kjøre. 

 

Har kontrollert oljenivået, og det er ca. 75-80% av max innenfor måleområdet på peilepinnen. Filter og olje på motoren ble skitet for ca. 1 år/8000km siden. Kjører på Castrol GTX 10w40 delsyntetisk. Feilen ligger derfor ikke her (olja ser også helt fin ut). 

 

Feilen har kommet og gått de siste 3 dagene. Den har hovedsaklig kommet ved vanlig kjøring, men lampen har også tidvis lyst svakt på tomgang. Har svingt av veien straks den har lyst, stoppet bilen og sjekket nivået. Slik jeg tolker instruksjonsboken er denne lampen for å varsle om lavt nivå, og dersom en kritisk feil oppstår vil samtidig "stop" lyse i dashbordet. 

 

Dette virker for meg som en elektrisk feil. Kan oljetrykksgiveren fjuske og gi slike utslag? Andre innspill tas i mot med takk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få målt faktisk oljetrykk med et manometer, da får du verifisert om det er dårlig oljetrykk eller ikke.

Dårlig oljetrykk er kritisk og vil kjapt føre til motorhavari så du gjør lurt i å stoppe når dette skjer. Jeg ville unngått å bruke bilen inntil oljetrykket er målt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen. Beklager litt sen oppdatering

 

Oljetrykksbryteren vart skiftet (en kamerat hadde delebil stående), men problemet vedvarte. Fikk lånt en oljetrykkstester, og oljetrykket er OK. Viser seg i dette tilfellet at feilen sannsynligvis ligger i kabelen som går frå brytaren og direkte inn på instrumentpanelet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår