Gå til innhold

Varmeapparat Audi Cab 2.3 1992

Ranger emnet


lozn

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har søkt etter tidligere tråder da jeg antar at det må være noen som har hatt samme problemet som meg. Men jeg har ikke funnet noe konkret. 

 

Problemet mitt er at jeg har byttet kjølevæske og termostat på bilen og jeg klarer ikke å få ut luften i varmeapparatet. Motoren kommer opp i 90 grader og kjøleviften starter ved noe høyere temperatur slik den skal. Men i kupeen er det stort sett bare sorgen, luften blir kjølig når den står på tomgang. Jeg er kjent med luftepluggen på en av slangene til varmeapparatet (tror det er retur) men samme hvor mye jeg styrer med denne så blir det liksom ikke skikkelig drag over varmeapparatet. Jeg har og lufting oppå radiatoren, men det er de eneste jeg finner å lufte med.

 

Jeg tror at jeg gjør det hele feil og at det er en prosedyre jeg ikke skjønner meg på, håper noen av dere her inne kan belyse meg litt med dette smile.gif

 

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når systemet er toppet opp med væske og motor er driftsvarm så skal det bare være å lufte på slangen fra varmeregisteret helt til kjølevæska pipler ut, hvis du har gjort det skal alt teoretisk være i orden.

Kan kanskje gjøre det lettere hvis du får øket turtallet til 2000-2500rpm slik at det blir litt mer fart i vannpumpa, men skulle egentlig ikke være nødvendig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spruter det ut kjølevæske fra hullet? Isåfall så skal du ha fått ut all luft. 

Kjenn om begge slanger inn til registeret blir varme, hvis begge blir varme så er det gjennomstrømming og problemet ligger i kupeen isteden.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med varm motor, stå i en BRATT oppoverbakke med snuten vendt oppover, gjerne litt på skrå, slik at ekspansjonstanken er høyest. Hold turtall på ca 2000 omdr en stund, til kjølevifte starter. I en slik prosess vil det aller meste av luft i register og topp komme ut - selv om register ikke er luftet separat i forkant,

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.


Har forsøkt den tankegangen, men her på østlandet er det ikke så lett å finne slike steder der det er farbart for en cab.  Imidlertid mistenker jeg at varmeregisteret er kaputt da jeg oppdaget at kjølevæsken ikke hadde tilstrekkelig frostegenskaper for vinteren. Kjøpte bilen i sommer og tenkte ikke på å sjekke, tydeligvis har noen etterfylt bare vann for det frøs. Da skiftet jeg væske og da oppdaget jeg at det ble dårlig sirkulasjon i varmeregisteret. Og slik jeg skjønner det så er det stor sjanse for at registeret sprekker innvendig hvis det fryser.


Registeret koster ikke store greiene, men ser for meg at det er litt av en jobb å få byttet :-)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom varmeregisteret er sprukket så vil det bli vått inni bilen, umulig å ikke legge merke til. Ofte også i sammenheng med dugg på rutene. Samtidig vil du konstant måtte etterfylle kjølevæske, altså er det enkelt å finne ut om dette er lekk.

Fungerte varmeapparatet skikkelig før du byttet frostvæske? Om ikke, sjekk at velgerspjeldet for varm/kald luft går som det skal.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår