lozn Skrevet Januar 21, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2016 Hei Har søkt etter tidligere tråder da jeg antar at det må være noen som har hatt samme problemet som meg. Men jeg har ikke funnet noe konkret. Problemet mitt er at jeg har byttet kjølevæske og termostat på bilen og jeg klarer ikke å få ut luften i varmeapparatet. Motoren kommer opp i 90 grader og kjøleviften starter ved noe høyere temperatur slik den skal. Men i kupeen er det stort sett bare sorgen, luften blir kjølig når den står på tomgang. Jeg er kjent med luftepluggen på en av slangene til varmeapparatet (tror det er retur) men samme hvor mye jeg styrer med denne så blir det liksom ikke skikkelig drag over varmeapparatet. Jeg har og lufting oppå radiatoren, men det er de eneste jeg finner å lufte med. Jeg tror at jeg gjør det hele feil og at det er en prosedyre jeg ikke skjønner meg på, håper noen av dere her inne kan belyse meg litt med dette Mvh Geir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 21, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2016 Når systemet er toppet opp med væske og motor er driftsvarm så skal det bare være å lufte på slangen fra varmeregisteret helt til kjølevæska pipler ut, hvis du har gjort det skal alt teoretisk være i orden. Kan kanskje gjøre det lettere hvis du får øket turtallet til 2000-2500rpm slik at det blir litt mer fart i vannpumpa, men skulle egentlig ikke være nødvendig. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lozn Skrevet Januar 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2016 Er det jeg har gjort, men det blir ikke bra likevel... Må jo være noe jeg ikke vet om eller overser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 21, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2016 Spruter det ut kjølevæske fra hullet? Isåfall så skal du ha fått ut all luft. Kjenn om begge slanger inn til registeret blir varme, hvis begge blir varme så er det gjennomstrømming og problemet ligger i kupeen isteden. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lozn Skrevet Januar 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2016 Kommer ut kjølevæske, men jeg begynner å mistenke at registeret er skadet. Kan liksom ikke være så j***** vanskelig å lufte dette, men like fullt er det dårlig varme... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lozn Skrevet Januar 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2016 Begge blir forøvrig varme, så det spørs da... Uansett, takk for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Med varm motor, stå i en BRATT oppoverbakke med snuten vendt oppover, gjerne litt på skrå, slik at ekspansjonstanken er høyest. Hold turtall på ca 2000 omdr en stund, til kjølevifte starter. I en slik prosess vil det aller meste av luft i register og topp komme ut - selv om register ikke er luftet separat i forkant, Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lozn Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2016 Takk for svar. Har forsøkt den tankegangen, men her på østlandet er det ikke så lett å finne slike steder der det er farbart for en cab. Imidlertid mistenker jeg at varmeregisteret er kaputt da jeg oppdaget at kjølevæsken ikke hadde tilstrekkelig frostegenskaper for vinteren. Kjøpte bilen i sommer og tenkte ikke på å sjekke, tydeligvis har noen etterfylt bare vann for det frøs. Da skiftet jeg væske og da oppdaget jeg at det ble dårlig sirkulasjon i varmeregisteret. Og slik jeg skjønner det så er det stor sjanse for at registeret sprekker innvendig hvis det fryser. Registeret koster ikke store greiene, men ser for meg at det er litt av en jobb å få byttet :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Dersom varmeregisteret er sprukket så vil det bli vått inni bilen, umulig å ikke legge merke til. Ofte også i sammenheng med dugg på rutene. Samtidig vil du konstant måtte etterfylle kjølevæske, altså er det enkelt å finne ut om dette er lekk. Fungerte varmeapparatet skikkelig før du byttet frostvæske? Om ikke, sjekk at velgerspjeldet for varm/kald luft går som det skal. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.